2.0i chiptune ervaringen.
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
2.0i chiptune ervaringen.
Wat voelen mensen zich toch aangesproken :-/..
Even iets anders, een B204i kan net zo goed bs krijgen als een turbo. En een lpt'tje is helemaal niet onbetrouwbaarder. Die blokken z'n idioot sterkt.. 100.000 met een gemiddelde snelheid van 234 oid..
Verbruik van turbo'tje is iets hoger.
Er is ook niks mis met een I'tje, als je gewoon rond wilt tuffen van A naar B prima toch.. Mijn 9-5 is geen daily driver meer, gewoon een uit de hand gelopen hobby. Waar ook iedere spaar euro van mezelf in stop,...
Even iets anders, een B204i kan net zo goed bs krijgen als een turbo. En een lpt'tje is helemaal niet onbetrouwbaarder. Die blokken z'n idioot sterkt.. 100.000 met een gemiddelde snelheid van 234 oid..
Er is ook niks mis met een I'tje, als je gewoon rond wilt tuffen van A naar B prima toch.. Mijn 9-5 is geen daily driver meer, gewoon een uit de hand gelopen hobby. Waar ook iedere spaar euro van mezelf in stop,...
-
tbusquet
- Geregistreerd lid
Re: 2.0i chiptune ervaringen.
maxmink93 schreef:Wat voelen mensen zich toch aangesproken :-/..
Snel aangesproken? Lees even een paar posts terug, itjes zijn voor mietjes? Je blijft maar doorgaan, maar maakt allemaal niet uit hoor. Ik heb het niet over BS bij een 2x4, tuurlijk kan dat, maar kans is groter bij een 2x5. Ik heb het over de turbo die kapot gaat. 2x4 zijn allemaal even sterk, het zijn immers precies dezelfde blokken. Je moet je papieren er maar eens op na lezen, de turbo is op papier zuiniger dan het N/A blok.
Nouja, klaar met de N/A vs. Turbo discussie. Enige ontopic vraag blijft over, hoe meer vermogen uit de non-turbo 204 te halen.
-
tbusquet
- Geregistreerd lid
Jij progameert toch de ecu van t5 en t7's ? Kan je met jouw spul geen motronic proggen zoals de n/a 204's hebben? Of flash je gewoon een std prog in de trionics?G-ice schreef:Slecht van Saab dan... Misschien polijsten nog van binnen dan?tanisha schreef:wordt misschien eens tijd dat je een i-tje uit elkaar trekt en naar de verschillen kijkt voor je hier wat roept!
een i spruitstuk is nog ruwer van binnen dan een turbo spruitstuk maar ook langer
Weer 0.5 PK extra! Vette shit!
Ik begrijp trouwens niet hoe maptun een dikke 700 euro durft te vragen voor een rom, maar dat ter zijde.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
een 2#4i heeft bosch motronic daar kom ik gewoon helemaal niet in
jij zou op jouw 2.0i de volgende dingen kunnen doen
een turbo inlaatspruitstuk
een vroeg 2.3i uitlaat spaghetti uitlaatspruitstuk
een 2.3i ecu
ik denk dat je ergens tussen de 15 en 20 pk er mee wint
jij zou op jouw 2.0i de volgende dingen kunnen doen
een turbo inlaatspruitstuk
een vroeg 2.3i uitlaat spaghetti uitlaatspruitstuk
een 2.3i ecu
ik denk dat je ergens tussen de 15 en 20 pk er mee wint
-
inactief
- Geregistreerd lid
De motronic ECU's zijn niet te programmeren met een Trionic setup. Echter toen ik voor mijn Ducati op zoek was heb naar meer vermogen ik ook gevonden wat de i-tjes doet laten lopen. Als te verwachten een heel basic stukje software met vooral brandstof mappen erin. Niet zo gek natuurlijk, want de ontsteking is hardwarematig geregeld.tbusquet schreef: Jij progameert toch de ecu van t5 en t7's ? Kan je met jouw spul geen motronic proggen zoals de n/a 204's hebben? Of flash je gewoon een std prog in de trionics?
Tunen van een turbo de je dooe druk en ontsteking softwarematig te optimaliseren. Die vlieger gaat dus (softwarematig) niet op voor een i-tje.
-
Robbert
- Donateur (6x)

G-ice: bedoel je daarmee dat het dus wel mogelijk is om softwarematig iets te tunen voor een "i" (de Ducati manier).
-
tanisha
- Geregistreerd lid
natuurlijk kan dat ik heb het al jaren geleden geschreven het koste toen alleen 600,- euro en dat vond ik de moeite niet waard voor een paar pk's
-
tbusquet
- Geregistreerd lid
Ik snap het, de ecu bij trionic regelt dus ook de hoeveelheid drukvulling van de turbo en daarmee de juiste hoeveelheid brandstof en vervroeging van de ontsteking. Wel opvallend dat daarmee 70pk std extra gehaald kan worden.G-ice schreef:De motronic ECU's zijn niet te programmeren met een Trionic setup. Echter toen ik voor mijn Ducati op zoek was heb naar meer vermogen ik ook gevonden wat de i-tjes doet laten lopen. Als te verwachten een heel basic stukje software met vooral brandstof mappen erin. Niet zo gek natuurlijk, want de ontsteking is hardwarematig geregeld.tbusquet schreef: Jij progameert toch de ecu van t5 en t7's ? Kan je met jouw spul geen motronic proggen zoals de n/a 204's hebben? Of flash je gewoon een std prog in de trionics?
Tunen van een turbo de je dooe druk en ontsteking softwarematig te optimaliseren. Die vlieger gaat dus (softwarematig) niet op voor een i-tje.
Ontstekking is inderdaad vast bij een itje, gewoon door de rotor en kap. Enige wat motronic dus doet is aan de hand vd lambda en airflow meter de juiste hoeveelheid brandstof aan de injectoren doorgeven?
Dan heeft een 2.3i ecu toch ook niet veel zin, of krijg je een betere vulling icm het in en uitlaat spruitstuk?
Zijn de motronics wel uit te lezen? Ik weet dat volvo het ook gebruikt.
-
evo
- Donateur (2x)

De tri in trionic staat dan ook voor de drie-eenheid... Lucht, brandstof en ontsteking.
Langere headers aan de inlaatzijde zorgen doorgaans voor meer koppel onderin, en kortere voor meer bovenin. Dit heeft te maken met de vulling, door de schokgolf die in de inlaat op en neer fietst... Bij een lage luchtsnelheid heb je een langere weg nodig, en bij een hogere luchtsnelheid een kortere. Uitlaat is weer een ander verhaal maar ook zo iets...
Ik zou d'r niet zomaar, de ecu van een 2.3 in leggen. Ik weet welliswaar er de ins en outs niet van maar... Bij normale belasting (closed loop) zal de ecu de brandstofhoeveelheid naar beneden moeten bijstellen. Kan me zo voorstellen dat deze negatieve fuel trim bij hogere belasting (open loop) ook wordt meegenomen. Kan zijn dat ie dan arm gaat lopen... Maar nogmaals, ben geen kenner van die ecu's.
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk
Langere headers aan de inlaatzijde zorgen doorgaans voor meer koppel onderin, en kortere voor meer bovenin. Dit heeft te maken met de vulling, door de schokgolf die in de inlaat op en neer fietst... Bij een lage luchtsnelheid heb je een langere weg nodig, en bij een hogere luchtsnelheid een kortere. Uitlaat is weer een ander verhaal maar ook zo iets...
Ik zou d'r niet zomaar, de ecu van een 2.3 in leggen. Ik weet welliswaar er de ins en outs niet van maar... Bij normale belasting (closed loop) zal de ecu de brandstofhoeveelheid naar beneden moeten bijstellen. Kan me zo voorstellen dat deze negatieve fuel trim bij hogere belasting (open loop) ook wordt meegenomen. Kan zijn dat ie dan arm gaat lopen... Maar nogmaals, ben geen kenner van die ecu's.
-
tbusquet
- Geregistreerd lid
evo schreef:De tri in trionic staat dan ook voor de drie-eenheid... Lucht, brandstof en ontsteking.
Een turbo inlaat is korter en zou de koppelcurve nog verder naar boven verschuiven, max kopel ligt al bij een belachelijk hoog toerental bij een i. 177nm bij 4300 toeren. Is dus niet wenselijk omdat op een nog hoger toerental te krijgen.
http://www.jamesglass.org/JGA/2labor/Z_ ... 00_ecm.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier is te lezen hoe motronic werkt bij de 204i, is niet echt een domme ecu dus. De bins zijn wel te vinden. Maar of je er dan wat mee kan is de vraag. Ook is het niet helemaal duidelijk of ze ODB2 compatible zijn.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
een 2.3i ecu spuit iets meer in dan een 2.0i het scheelt maar heel weinig
ik heb jaren met een 2.3i ecu gereden in mijn 2.0i de bougies kwamen er altijd mooi koffie bruin uit dus schraal lopen kan je vergeten
ik heb jaren met een 2.3i ecu gereden in mijn 2.0i de bougies kwamen er altijd mooi koffie bruin uit dus schraal lopen kan je vergeten
-
tbusquet
- Geregistreerd lid
Waarschijnlijk omdat hij hem bij regelt naar beneden. Misschien std iets rijker, maar zou het iets opleveren?tanisha schreef:een 2.3i ecu spuit iets meer in dan een 2.0i het scheelt maar heel weinig
Misschien dat de 2.3 motronic 4 gebruikt ipv 2.10.2
-
tanisha
- Geregistreerd lid
door die 2.3i ecu had mijn 2.0i duidelijk meer kracht
de laatste stap was het leukst toen ik er trionic 5 en een gt17 turbo op schroefde ik schat dat die uiteindelijk ongeveer 170 a 180 pk had
de laatste stap was het leukst toen ik er trionic 5 en een gt17 turbo op schroefde ik schat dat die uiteindelijk ongeveer 170 a 180 pk had
-
tbusquet
- Geregistreerd lid
Ja, maar trionic conversie is te duur/veel werk. Vooral de compleet nieuwe kabelboom en sensoren is gewoon niet zomaar te doen. Dan ombouw naar turbo is helemaal gekke werk. Kan je net zo goed voor 1200 euro een oude lpt saab kopen en 220pk erin flashen.tanisha schreef:door die 2.3i ecu had mijn 2.0i duidelijk meer kracht
Dus jij hebt eerst alleen een 2.3i ecu erin geprikt en dat was het? En dat gaf een merkbaar verschil?