0-100km/u sprint

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
AlexJ
Donateur
Donateur

Re: 0-100km/u sprint

Bericht door AlexJ » di 19 nov, 2013 14:23

Een vraagje, en ik denk dat dit wel het juiste topic is... Ik heb met het huidige vochtige weer wat last om mijn auto bij het stoplicht weg te krijgen. Ik vermoed dat het gebrek aan TCS in combinatie met het huidige vermogen/koppel het probleem is.
Banden zijn super, dus dat is het niet...

Nou dacht ik, zijn er nog upgrades mogelijk die helpen?
- sperdif?

Zijn er nog truukjes / skills te leren om dit te verbeteren?
Het moment van wel grip / spinnende wielen gaat zoooo snel (iets met inklappende turbo), dat ik het erg lastig te controleren vind met het rechter voetje.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 19 nov, 2013 14:42

Sperdif schijnt goed te werken, als het 1 wiel is wat spint. Bandenspanning naar 2.3 bar hielp ook. Koppelcurve en limiter in de 1e versnelling aanpassen kan ook nog een optie zijn.

Gr. Arco

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 19 nov, 2013 15:06

Die sper gaat niet helpen dus, want ik heb met beide wielen spin (niet gelijkmatig overigens, je gaat wel wat heen-en-weer (links/rechts) over de baan).

Gaat met name om de 2e versnelling... Ik vind deze met droog wegdek al wat 'lafjes' afgesteld, in vergelijking met 3/4/5...
(Maargoed, blijft de boel wel langer heel). Ik wilde de curve dus niet gaan aanpassen, maar zoek meer naar hardware aanpassingen.
De bandenspanning is een goedkope om te proberen. Zit nu op 2,5. Thx voor je tips!

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » di 19 nov, 2013 16:28

Betere banden met veel grip op nat? Zoals Conti Sport Contact 5.

Alhoewel... ik heb met die banden ook last om grip te houden bij volgas in 2 en nat wegdek. TCS voorkomt dat je toeren oplopen, maar maakt je niet sneller.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 19 nov, 2013 16:35

Spatje schreef:Voor versnelling heb je vermogen nodig dus hoog in de toeren, want daar heb je max vermogen.
Is niet geheel waar want tot ca. 80 km/u speelt de luchtweerstand nog niet zo mee dus kun je beter rond max koppel accelereren, dat betekent dus niet doortrekken in de eerste. Sowieso heb je in de eerste (en mogelijk 2e) een begrenzing van je turbodruk dus is dat niet optimaal..

Overigens denk ik dat er niet een heel eenvoudig antwoord op te formuleren is, op het testcircuit laten ze een ervaren coureur misschien wel 500 pogingen doen en nemen daar de laagste van. Is dus niet een beste methode voor, denk ik. Denk dat het zonder tuning niet makkelijk is de fabrieksopgave te halen want de meeste mensen kunnen gewoonweg niet (goed) rijden, dat maakt meer verschil dan de technische capaciteiten van de auto.

Stuka
Geregistreerd lid

Bericht door Stuka » di 19 nov, 2013 17:21

Mocht je de koppelkromme van jouw auto ergens kunnen vinden dan kan je zien vanaf welk toerental jouw motor minder koppel gaat leveren. Als je op dit moment doorschakelt dan zal je mijnsinziens de beste acceleratie hebben. Mij is altijd verteld dat koppel zorgt voor acceleratie en pk's voor topsnelheid. Ik ben echter zelf niet technisch genoeg om dit te kunnen verklaren, waarschijnlijk zijn hier genoeg mensen die dat wel kunnen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 19 nov, 2013 17:28

er is een forumer die het in zijn onderschrift heeft staan

iets met push the wal en hit the wal ??

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » di 19 nov, 2013 18:42

Als ik de 100 wil halen zo snel mogelijk moet dat in zijn 2 en de begrenzer licht net achter de 100 dus daar klapte ik volgas in...... :roll:

Met dit weer heb ik zelfs in zijn 3 volgas gewoon wielspin op van die 60 wegen etc.... :roll: Heb het al vaker gezegd maar 250pk is meer dan genoeg voor die Saabs :lol: En Ja max jij slipt in de zomer zelfs in zijn 3 nog door :wink:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 19 nov, 2013 19:15

Max 100 in de 2 en dan in de begrenzer is ruk, je wilt net die paar meter meer pakken , maar dan valt ie uit, op moment dat je moet schakelen en dan is het jammer dan.
leaserijdertje tegenpartij lacht zich de ballen uit de broek.

stoplichtsprintjes worden iets gemakkelijker als ie minimaal 120 in de 2 wil

btw Saab is geen echte stoplicht sprinter

advies, flink oefenen en er vooral ook voor zorgen dat je goed in het groene licht valt.
en leer je stoplichten kennen waar je vaak langs komt, dan ben je al een paar streep voor
en niet naar je tegenstander kijken, ben je ook te laat :-P+

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 19 nov, 2013 19:20

Waarom heeft iedereen z'n probleem met weg komen? OK z'n 1 sla ik over. z'n 2 draai ik gewoon 1,3 bar als het nat is. 3 gaat altijd voluit, of het moet extreem nat zijn. Maar dan wil je nieteens zoveel gas geven.

Betere banden kopen jullie, ik heb het aardig lang prima aan de grond kunnen krijgen in z'n 2. Nu ook niet meer als het droog is '-', leven is zwaar :roll:.

Stuka
Geregistreerd lid

Bericht door Stuka » di 19 nov, 2013 19:26

Nou ja, eigenlijk heb ik geen enkel probleem met tractie. Vanuit stilstand volgas geeft geen slip. Het is echter wel een automaat dus dat zal best het verschil maken. Ik heb het maar twee keer geprobeerd met droog wegdek. In het algemeen zou ik genoeg hebben aan 100 pk. Het is meer dat ik het leuk vind dat ik vlot KAN rijden dan dat ik het werkelijk doe.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 19 nov, 2013 19:29

Wat voor banden heb jij Max? Ik had eerst Yokohama AVS DB550 en nu Pilot Sport 3 maatje is 225/40/R18.
Kopelbegrenzer in 2e versnelling op 380nm, maar moet echt mijn best doen wil ik niet doorslaan in 2e verzet.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 19 nov, 2013 19:34

Potenza's doen het best goed, qua grip...
Wel snel op... Jaartje met de voorbanden, 2 jaar met de achterbanden. :(
Ik krijg 's zomders ook geen spin in z'n 2e versnelling (nu 450+nm = 3e versnelling kaduuk + viggen koppeling kaduuk): 225-40-18 geen lsd
's winters in 3 en 4 zelfs nog spin op de winterbanden.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 19 nov, 2013 19:35

Potenza 225/40-18. Ook heb ik een LSD.
Mijn oude khumo's leken het beter te doen kwa grip (niet kwa stuurgevoel).

Draai z'n 500NM (onbegrenst), lukt net niet. :-P+.

Stuka
Geregistreerd lid

Bericht door Stuka » di 19 nov, 2013 19:39

Zo dan Max! Dat is echt heeeel erg snel! Leuk filmpje!

Plaats reactie