Zelf een t7 intake pipe maken

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Zelf een t7 intake pipe maken

Bericht door AR » zo 27 nov, 2011 12:13

Wat me overigens opvalt is dat Maptun bij een 9-5 2.0t (met GT17) vanaf Stage 4 en 5 (resp. 270/370 en 280/400) naast een TD04 ook een KingCobra plaatst. Terwijl dit bij een 9-3 2.0t (ook met een GT17) pas bij de 315/420 gebeurt.

Zou een 9-5 hier op een of andere manier gevoeliger voor zijn, het inlaattraject voor de turbo is natuurlijk wel iets langer, maar dit lijkt mij verwaarloosbaar.

Gr Arco

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 27 nov, 2011 15:19

tja, das inderdaad een leuke. Had ik nog niet eens gezien... die 2.0's zijn eigenlijk gewoon vergelijkbaar. Ik heb verschillende 9-5 bin's als basis gebruikt in mijn 9-3tje. Die (nieuwere) 9-5 bin's zijn gewoon leuker om mee te spelen...

Maare... vraag 't ze :wink:

PS. Mijn laatste aanwinst, gaat in mijn 9-5 met longnose TD05HL-15T#5

Afbeelding

Is een dikke aftermarket (Hirsch) cobra :mrgreen:

Leuk detail is het hitte schildje...

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 27 nov, 2011 16:32

Mailtje is al de deur uit.

Nice Hirsch Cobra, heb je hem al eens vergeleken met een King Cobra? ben benieuwd wat de verschillen zijn.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 27 nov, 2011 21:22

Uiteraard heb ik ém vergeleken :mrgreen:

Kom erachter dat ik er echter geen foto's van heb. Heb de pijp nu net ff niet meer hier. Kwam uit een schadegevalletje en de pijp was hierbij wat vervormd geraakt (en zelfs een beetje gebroken...). Ligt nu bij mijn "alu dokter" :wink:

Pijp zit tussen een normale T7 Cobra en een King Cobra in, maar zit stukken dichter bij de King Cobra.

Als ie terug is zal ik de drie pijpen op rij eens op de gevoellige plaat leggen (...teveel onderdelen hier...).

PS. Ben benieuwd naar hun antwoord.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » ma 28 nov, 2011 9:58

Hello Arco,

At the time of developing the Stage 4 kit the King Cobra was not available, and for cost reasons we have chosen not to include it until 305 hp.

It is however always beneficial to fit it, even to lower tuning stages.

Best Regards

Fredrik Åberg
MapTun Performance AB
Klinkt plausibel :)

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 28 nov, 2011 10:20

Ja, wel plausibel, maar je kan toch ook achteraf de stages iets wijzigen als je denkt dat het nodig is...
Want zoals jullie zeggen, als je nu de stages onderling vergelijkt is het ook een beetje vreemd!

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 28 nov, 2011 21:16

Er zijn toch wel meer leuke saab goodies te krijgen kant en klaar voor leuke prijsjes....?
dit:super flow intake pipe voor de 9-3/9-5 T7 voor maar 165Euries Afbeelding
Ook leuke intercooler zeer dik compleet allu voor een nette prijs,voor de 9-5 1998tm09 319Euries.
Afbeelding

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 29 nov, 2011 23:28

...ik vind 't er maar smalletjes uit zien hoor :mrgreen:

Mijn Hirsch pijp heeft weer wat volume... en is weer luchtdicht... en ik had nog wat pica's beloofd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoek de verschillen...

Vooral de "onderste" bocht is bij die Hirsch pijp... dik ... Echt nagenoeg zo dik als bij de King Cobra. Origineel is er echt niets bij :?

Oh, enne, bedankt voor het doorspelen van die email! Beetje zoals verwacht.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 30 nov, 2011 7:16

Droge opmerking die Hirsch pijp is voor de short nose turbo niet geschikt.past je steun boven niet meer.

Overigens toen saab met de 260 PK variant kwam. (waar die king cobra bij hoort) kwam bij de Hirsch tuning de cobra te vervallen. oftewel de king cobra werd door hirsch beter geacht als hun eigen cobra.....

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 30 nov, 2011 8:17

Nice! Duidelijke foto's.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 30 nov, 2011 9:38

Injectie schreef:Droge opmerking die Hirsch pijp is voor de short nose turbo niet geschikt.past je steun boven niet meer.

Overigens toen saab met de 260 PK variant kwam. (waar die king cobra bij hoort) kwam bij de Hirsch tuning de cobra te vervallen. oftewel de king cobra werd door hirsch beter geacht als hun eigen cobra.....
Klopt helemaal. Als je ze bekijkt zie ook wel waarom... oa. nog mooiere onderste bocht... Laat niet weg dat ik denk dat voor mijn MY03 9-5 Aero met standaard long nose TD04 het een mooie upgrade is. Zeker als je weet hoe ik eraan gekomen ben :wink:

Beetje off topic...
Overigens komt op mijn 9-3tje wel een echte King Cobra. Maar daar komt dan ook deze "zelfbouw" shortnose TD04HL-19T#7 9-Blade met een Volvo "labyrinth" flens op te zitten...
Afbeelding

oeoehhh.... En nu maar wachten op mijn spaghetti... wordt 't sinterklaas of toch de kerstman die 'em mee brengt :-P+

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » wo 30 nov, 2011 18:03

Nou, hij zit erop. Was nog best een klusje :)
Meteen even een beurtje gegeven, dus olie, koelvloeistof, oliefilter, luchtfilter, pakkingen en draadeinden van de turbo allemaal vers. Meteen de EGT-Probe beter vast gezet, deze lekte iets. Bakolie vervangen, ik was toch lekker bezig.
19:00 begonnen 23:30 klaar.

Heb alleen nog niet echt kunnen testen, zal van de week even loggen. Hoor overigens het opspoelen wel beter, zelfs met mijn papieren luchtfilter.

Arco

@evo, wat moet die 9-3 kwa vermogen gaan doen met die turbo?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » wo 30 nov, 2011 20:31

Mooie turbo,s die 19T,s en leuk dat er mensen zijn die ze op de 9-3&9-5 monteren....komt ook op mijn classic nu nog met 16T.

Jammer dat het allu vrij dik is van die orginele types T7 intake pijpjes...bocht van die met de rooie dopjes is al een stuk beter en dat maakt vast wat verschil met een dikke turbo die lekker snel op gang komt,meer lucht verplaatst en langer op adem blijft...moeten een goede 350pk kunnen draaien die 19T,s ..ben benieuwd of dat haalbaar is :mrgreen:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 30 nov, 2011 22:00

:offtopic:

He Joachiem! Geen BB?

Vanavond weer ietsje verder: waste gate actuator gemonteerd. Paste natuurlijk niet standaard... Mooi gebogen plaatje gemaakt zodat ik de waste gate actuator arm recht kon laten (bedankt Rob :wink: ):

Afbeelding Afbeelding

@ AR: Ik denk dat als je je zaakje goed voor elkaar hebt je op benzine uit die "hybride" turbo van mij zo rond de 350 a 375 pk zou moeten kunnen persen. Waarom iets meer dan men doorgaans denkt: Volvo "labyrinth" flens icm 7cm2 turbine huis en het (lichtere en) minder ristrictieve 9-bladige turbine blad.

Ik hoop dat ik met dikke IC, snelle nokken assen, verlaagde compressie, spagetti spruit, cut-out in de uitlaat, etc, etc.... en .... E85 (minder lucht nodig en erg knock resistant... erg belangrijk!!!) bij 6200 tpm de 400 pk ga aantippen :mrgreen: Vele zeggen dat ik het niet ga halen, maar ach als je het niet probeert... (enne 390 pk vind ik denk ik ook wel genoeg... voor even... :wow: )

Oh, enne Bennie (als je dit leest)... Zoals je waarschijnlijk al hebt begrepen ga ik die spruit van jouw niet meer gebruiken, een (afgeprijsde :-P+ ) spaghetti is al onderweg... Was toch allemaal wat lastig om 'em goed pas te maken op die Volvo "labyrinth" flens.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 30 nov, 2011 22:07

AR schreef:....Hoor overigens het opspoelen wel beter, zelfs met mijn papieren luchtfilter....
Weet je zeker dat de aansluiting van de King Cobra met je compressorhuis goed dicht is? Check je Amul. (maar tegen wie vertel ik dit.... :wink: )

Plaats reactie