ervaring dubbele stabilisator achter bij 9-3 OG

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
madman
Geregistreerd lid

Re: ervaring dubbele stabilisator achter bij 9-3 OG

Bericht door madman » za 15 okt, 2011 13:30

... humor :-)

In het kader van de promotionele activiteiten zou ik als geïnteresseerde nog even geduld hebben, ik heb namelijk uit betrouwbare bron vernomen dat... rara...

Overigens heb ik bewust geen verkoopverhaal opgehangen, iedereen kan achter de info komen die ik gaf, maar als we zó gaan beginnen ;-)

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » za 15 okt, 2011 13:33

madman schreef:Schokdempers zijn niet bedoelt om kantelen op te vangen, zij moeten schokken opvangen, zoals de naam al doet vermoeden ;-)
Het enige wat je gaat bereiken is een auto die in de negatieve zin des woords als een "baksteen" op de weg ligt.
Wat je wél kunt doen is verlagen icm een stabi, dan gaat je zwaartepunt omlaag én de auto wordt beter gecontroleerd,
Bullshit! Dat staat in de brochure van Whiteline (lees verkoop praat).

Schokdempers zijn daar wel degelijk voor gemaakt, schokken weg dempen is niet de enige taak van een een schokdemper.
Een antirollbar zorgt ervoor dat links en recht, gekoppeld worden en eigenlijk niet meer onafhankelijk geveerd zijn. (De mate hiervan hangt al van de dikte/sterkte van de antirolbar en je veren combinatie.) Dat wil je eigenlijk niet, vooral niet als je een onafhankelijke wiel ophanging hebt(achterkant SAAB 9-5). Anders hadden auto fabrikanten nog steeds veel auto's gemaakt met een starre achter as. Want bij een stijve achter stabilisator stang bij een voorwiel aangedreven auto kan het gebeuren dat je binnenste achterwiel los komt van de grond!

Afbeelding

En dat wil je eigenlijk juist niet :wink: Want de meeste grip heb je als alle wielen contact hebben met de grond.

Met sport schokdempers heb je dat dus niet en zijn links en recht meer onafhankelijk van elkaar.(Met een minder sterke stabilistorstang of geen stang). En kun door meer stugge demping het zelfde effect creeren als een stabilisatorstang.

Het mooie aan mijn JRZ schokdemper set, is dat die eigenlijk zo goed zijn dat je eigenlijk onafhankelijk zou kunnen gebruiken.
Want JRZ maakt gebruik van een hele hoge gasdruk waarmee de auto word gedragen door die gasdruk, waardoor een minder sterke veer kan worden gekozen.
Tevens levert deze gasdruk een toegevoegde draagkracht over de gehele lengte van de veerweg, Je zou dat dus eigenlijk kunnen zien als een antirollbar 'verwerkt' in de demper.

Dus ik ben het niet met je eens dat, jij zegt dat een schokbreker niet bedoeld is om bodyroll op te vangen, en er puur alleen maar zit om schokken op te vangen.

Wel ben ik met je eens dat stabilisatorstangen een 'stabilserend effect' hebben, wat resulteert in een rustigere auto op hoge snelheden + 160kmpu.
En ook minder roll, in bochten!!

Tevens kun je met stabilsatorstangen de balans van de auto veranderen.

Een dikkere achter stabilisatorstang bij een voorwiel aangedreven auto geeft minder onderstuur.
Een dikkere voorste stabilisatorstang bij een voorwiel aangedreven auto geeft meer onderstuur.

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » ma 17 okt, 2011 9:42

Bullshit zeg jij, nogal kort door de bocht Coen.

Gun jezelf het genot en loop een keer bij Koopman Racing binnen. Een belangrijke naam binnen de BMW wereld en ook de organisator van de Nederlandse BMW M3 Cup.

Recept voor een goedkoop maar zeer goed rijdend onderstel:
1. Goedkope schokdempers (lees setje dempers € 700,-)
2. Relatief goedkope verlagings veren (veren 250,-)
3. Een extreem dikke swaybar voor en een dunne achter (€ 375,-) (Saab andersom)

Dat komt niet in de buurt van de oplossing die jij aandraagt, die is gewoon minimaal 2x zo duur. JRZ maakt best mooi speelgoed, maar ik vind ze in verhouding te veel kosten voor de gewone man.
Dat je daarmee ook bodyroll kunt opvangen en dat ook degelijk deels met schokdempers doet klopt. Maar het is niet en dat bedoelde Madman het primaire doel van schokdempers. Ik weet ook zeker dat in jouw onderstel een betere Swaybar nog steeds een toevoeging is. Daar hebben we het immers ook al over gehad.

Het is gewoon geen verkoop praat, dat een Swaybar van het juist veermetaal vele male meer doet, dan de meeste hier denken. Twee Swaybars onder elkaar zorgt voor een kantel/valeffect het is gewoon niet 1+1. Het is eerst de ene op spanning zetten en daarna de andere, dat werkt niet zoals het hoort.

Natuurlijk snappen wij heel goed dat iedereen een andere portemonnee heeft, maar dan is jouw laatste reactie ook al niet passend. Daarnaast gaat het hier niet over een 9-5 onafhankelijke achterwiel ophanging, maar een starre (verende) achteras, 900ng/9-3OG.

Over de commercie, wij verkopen graag dingen, dat is logisch, maar hier heeft Madman = William uit enthousiasme over Swaybars wat vertelt. Ik snap het afblaffen ook niet helemaal, luisteren doet niemand meer hier, echt jammer. Rij er mee en oordeel dan, achter het scherm hebben we hier allemaal een grote mond. Dat geldt in de eerste plaatst vast ook voor ons zelf.

Just my 2 cents.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 17 okt, 2011 10:34

ik heb dezelfde ervaring als coen

het is denk ik bekend dat ik uitsluitend voor de low budget oplossingen ga en hier ook mijn ongezouten mening over schrijf en vertel aan ieder die het maar horen wil! :lol:

ik heb op dit moment achter:
zwarte powerflex bussen achter (een echte aanrader voor iedereen!)
irmscher opel b omega station veren achter (i.v.m hoge gewicht gereedschap 400kg en zware karren)
standaard 9-3 schokbrekers

het effect rijd prima met kar zwaar of ligt het slingermoment ligt ver boven de 120
enkel de auto rechtuit zeer goed
alleen in het bochtenwerk helt het ding me nog teveel ik begin met onderstuur dan gaat die hellen en krijg ik overstuur ik krijg sterk de indruk dat dit puur aan de voorzijde ligt

zelf heb ik het vermoeden dat de voor schokbrekers en veren dringend aan stevigere varianten toe zijn
voor heb ik alles in de zwarte powerflex op de achterste draagarmen na die zijn nu weer standaard en dat blijven ze ook (i.v.m breken)
de schokbrekers en veren zijn nog de originele die op de cayenne-rode zaten

als niemand mij hier van iets anders kan overtuigen komen er 9-3 veerpoten met een 900ng bovenkant in

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 17 okt, 2011 14:44

Allereerst....:

verkooppraatje: ` ver - koop - praat - je het -woord verkooppraatjes vlotte babbel waarmee men iets wil verkopen
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/verkooppraatje" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus niets over of iets waar is of niet ...
Powertje schreef:...Een extreem dikke swaybar voor en een dunne achter (€ 375,-) (Saab andersom)
Je hebt 't hier over een sowieso al stijve achterwielaandrijver, in cups vaak nog doorgelast ook... valt mijnsinziens absoluut niet te vergelijken.
Powertje schreef:...Twee Swaybars onder elkaar zorgt voor een kantel/valeffect het is gewoon niet 1+1. Het is eerst de ene op spanning zetten en daarna de andere, dat werkt niet zoals het hoort....
Ik snap niet wat je hiermee bedoeld, als ik 't uitteken tordeer je de ARB of 't er nu 1 of 2 zijn. Oke, bij de onderste is het krachtenspel "iets" anders daar het zaakje iets verder van het draaipunt zit maar dit doet nauwelijks ter zake. Even een gokje van mijn kant zegt zelfs dat de 2de meer doet dan de eerste... daar daar ook meer trekkracht op komt te staan...
Powertje schreef:Over de commercie, wij verkopen graag dingen, dat is logisch, maar hier heeft Madman = William uit enthousiasme over Swaybars wat vertelt. Ik snap het afblaffen ook niet helemaal, luisteren doet niemand meer hier, echt jammer.
Kom, kom, dat valt toch wel mee...?

Wat ik nu echter wel wil weten is hoe ie anders is gaan sturen? onder- overstuur? Bij hard, zacht rijden? Acceleren? etc, etc...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 17 okt, 2011 15:12

Buiten de hele werking om, is het een kwestie die je ook economisch kunt bekijken. Stel dat het inderdaad niet 1+1 is:
1. de 'budget' oplossing kost X en levert bijvoorbeeld 1,5*Prestatie Standaard (PS). Dus X = 1,5*PS
2. De Whiteline variant kost '5-6x zoveel'. In formule: 5X = ?*PS.

Tot het moment dat de Whiteline variant 7,5 maal zo goed is als de standaard bar, biedt de extra ARB meer 'bang for the buck'. Volgens mij gaat het daar om voor veel mensen. Je kunt kiezen voor het duurste en beste of voor beste prijs/kwaliteit verhouding. Een extreem voorbeeld: je kunt je auto lichter maken door alle delen van carbon te maken, maar dat is onevenredig duur. Een budget oplossing zou kunnen zijn om je auto te strippen. Kost amper iets, levert wel wat op. Maar niet zoveel als een complete auto van carbon.

Het is maar wat je doel is en wat je daar voor over hebt. Volgens mij gaat dit topic specifiek over de werking van de dubbele stang. Als deze stang ook maar een beetje meer stijfheid levert dan de enkele, heb je al gewenst resultaat toch? Of het dan 1,2x, 2x of 2,5x is maakt volgens mij niet zoveel uit als op voorhand het 'betere' alternatief toch al geen serieus alternatief is, doordat het niet in je prijsklasse valt.

Goed, tot zover dit deel van de discussie. Kunnen jullie weer lekker verder gaan over de techniek ;)

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 17 okt, 2011 15:56

Dat is dus precies wat ik op pagina 1, direct onder de post van madman, al verkondig!
alexj schreef: Natuurlijk heb je gelijk, voor zo'n bedrag kun je vast iets beters kopen!
Het leuke aan een dubbele standaard (22mm) stabi achter is dat het niet veel kost. Een vijfde of een zesde van wat jij hebt uitgeven.
Daarnaast helpt het al een heel stuk!

madman
Geregistreerd lid

Bericht door madman » ma 17 okt, 2011 16:33

Klopt :-)
Ik wil nog wel dit ter aanvulling kwijt:
Een dubbele of driedubbele "standaard" stabi heeft niet hetzelfde effect als een van die "dure knoeperts", alle waar is naar zijn geld, dus ook weer in dit geval.
Ieder moet voor zich maar uitmaken of het hem waard is, als je voor de "leuke budget oplossing" wilt gaan, hartstikke goed, en veel plezier ermee!
Wil je toch net dat beetje (veel) meer, dan kost het ook een beetje (veel) meer ;-)...

Nogmaals: succes en veel plezier met de "klussen" mannen! :-)

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 17 okt, 2011 16:52

Agreed! Wat mij betreft dan!
Wat dus bere-interessant zou zijn is een vergelijkende waren test! Helaas gaat dat te ingewikkeld worden...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 17 okt, 2011 17:54

na de nieuwe b6 voor (en de dunnere wangetjes van de banden en de lage et 35 waarde daarna) is het overhellen significant afgenomen. de b6-n nemen het grootste deel voor hun rekening mbt overhellen. het strakker sturen werd nog eens beter door de andere 2.

dubbele stangen = dubbele stabiliteit qua stangen maar wellicht is de dikke stang 2,5 keer zo stevig. vandaar ook de onderlinge verbinding lijkt me: dat werk echt beter. uiteindelijk zullen andere shocks en springs het meest werk gaan doen.
maar het blijft een goedkoop truukje met effect.
ik denk dat alex de 1e is in dit topic met de bar er op (oh ja je was nog in de suite bezig en verkouden: turbodruk druk, misschien ben ik eerder:)). anderen hebben al aangegeven dat die bar wel degelijk helpt: dat nemen we toch voor waar aan hoop ik?

aha!
Donateur
Donateur

Bericht door aha! » di 18 okt, 2011 22:49

ik volg echt met verbazing mijn eigen topic!
maar gisteren heb ik een tweede stabi op de eerste gemonteerd met 8mm grade 8.8 bouten en beide met 4 zware kabelklemmen op elkaar geklemd. Dit is voor mij een prima upgrade voor in totaal 35 euro.
Graag maak ik een keer een proefrit met iemand die een 22mm stabi heeft gemonteerd!
Wie o wie??

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 19 okt, 2011 6:15

aha,

ik geloof je meteen, 4 klemmen geeft nog minder frictie :idea: . dit is een mooie budget upgrade. en ben ook benieuwd naar het verschil met zo'n 22mm stabi. het verschil zal te klein zijn om te merken onder een andere auto: ander gewicht/banden/staat schokbrekers enz.
Rein
ps oh ja: wat is de reden van je verbazing?

aha!
Donateur
Donateur

Bericht door aha! » do 20 okt, 2011 23:24

het ge-oh over 22mm stabi verkooppraatjes enz : :o

dadunk
Geregistreerd lid

Bericht door dadunk » wo 02 nov, 2011 11:06

heb je een foto van de kabelklemmen op je stangen? Dit lijkt mij nog een leuke aanvulling! Ik rij al enige tijd met een dubbele stang en dat bevalt al erg goed, nog een kleine verbetering is altijd welkom!

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 02 nov, 2011 11:09

Ik wil de extra stang binnenkort gaan plaatsen.
Hoe erg vastgerot/geroest/getrokken zou die originele zitten na 15 jaar?
Hadden jullie daar problemen mee?
Ik wilde het zonder brug gaan doen, gewoon eronder gaan liggen... Goed idee?

Plaats reactie