Diesel tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » do 04 jun, 2009 22:12

http://www.cth.be/index.php/chiptuning/diesel/Saab/

CTH tuning
+22 pk
+48 Nm
659 euro

let wel: voor de benzinemotoren zou ik er niet gaan, een 1.8t en 2.0t zijn dezelfde motoren niet :roll:

maar't is een man die reeds 10 jaar in het vak staat en wel weet wat hij doet, hij vond het gewoon niet veilig om een 150pk naar 200+ te tunen
maarja 'k neem het hem niet kwalijk, saab is een ras appart :)

Nu... ga je naar http://www.hs-tronic.be/ in Maldegem
ben je er met 400 euro voor hetzelfde programma vanaf

hij gebruikt de software van CTH (ze zijn vrienden) en hij koopt ze in aan een prikje en verkoopt die dan voor 400 euro
400 euro, als je het zonder factuur doet weliswaar :p
anders komt er 21% bij

*edit*
wat hebben jullie geluk dat ik student ben en op de centjes kijk :twisted:
daardoor heb ik zowat ELK bedrijf in BE of NL afgespeurd naar de beste chiptuning voor mijn 1.8t :p

*edit2*
Deze ken ik niet, maar kun je informeren?
http://www.chiptuners.nl/chiptuning/Aut ... 25-pk.html

Dessel
Geregistreerd lid

Bericht door Dessel » do 04 jun, 2009 22:31

Toch ben ik niet echt overtuigd, ze hebben het daar over een 9-5 2200 TiD met 115 of 125 pk, alhoewel het altijd 120 pk is. Daarom lijkt het of ze veronderstellen dat het dezelfde motor is van de 9-3, wat zou blijken dat ze er geen verstand van hebben...

Ik begin ook meer en meer te geloven dat Hirsch de enige oplossing is, wel voor een serieuze prijs.

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » do 04 jun, 2009 23:04

tja ik ken niet zoveel van de diesels :)
't was maar een suggestie

ga me wel meer moeten verdiepen nu vader de 1.9Tid 150pk heeft :)
met wat geluk naar BSR :twisted: 412 Nm'tjes

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 05 jun, 2009 1:59

@Dessel,
Die verschillen met België zijn al eens aan de orde geweest.
Dat zit hem gewoon is de fiscale aspecten op de Belgische en b.v. Franse markt en heeft niets met die motor te maken.
Je kunt dus gerust bij die cht terecht of zijn iets goedkopere zwarte vriend.
Misschien is het wel verstandig om te vragen of je oude programma kan worden terug gezet als het niet bevalt of een reserve ECU te bemachtigen.

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » vr 05 jun, 2009 9:12

Dessel heeft wel een punt: 115pk is een andere verhaal en is specifiek voor de 9-3. 125pk ligt in de 9-3 en 120pk alleen in de 9-5.
Of de 125 en 120pk identiek zijn... dat weet ik niet.
Welke fiscale regel zou aan de grondslag van het verschil liggen?

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » vr 05 jun, 2009 9:18

dichtst bij gelegen Fiscaal omslagpunt is 86kw daar zit zelfs de 120pk met 88kw boven.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 05 jun, 2009 10:56

toch zou ik er wat terughoudend mee zijn om de 2200 te tunen ...

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » vr 05 jun, 2009 11:51

Flèche Rouge schreef:toch zou ik er wat terughoudend mee zijn om de 2200 te tunen ...
Dat is idd een terechte bekommernis. Dat dieselpompke is redelijk fragiel

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 05 jun, 2009 13:49

Dat valt wel mee, want die dieselpomp wordt bij meer merken toegepast en ook bij hogere vermogens.
Komt ook pas aan de orde na 150.000 km, meestal zelfs pas bij 250.000 km. Een dieselpomp is gewoon zeer gevoelig voor vervuilingen, dus op tijd die brandstoffilter vervangen is belangrijk.

Maar alle diesels houden niet echt van hoge toeren, dat blijft dus een probleem en hebben dus een beperkte bandbreedte waar het topvermogen wordt geleverd. Daarnaast zal een flink hoger koppel eerder de versnellingbak en de aandrijfassen belasten dan de motor zelf, want die is zeer solide.

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » vr 05 jun, 2009 14:42

hs tronic gecontacteerd:

hij was niet zeker of het kon, maar een kijkje onder motorkap zou veel oplossen. Hij ging ervanuit dat het dezelfde was als de vectramotor.
Ik heb wat bijkomende info opgestuurd.

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » vr 05 jun, 2009 15:07

hs tronics:
kan enkel via een box

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » za 06 jun, 2009 11:14

beste mensen..ik herhaal nog 1 keer.
betreffend de 125 pk/280Nm diesel motor (model 9,3 uit 2000/2001 deTid-2,2)..Het is de 'hybride versie.'.DAAR hebben we het over toch?...dus als de ECU vast zit aan brandstofpomp ..is 1 unit...dat is net het probleem..

laatste keer: NIEMAND kan die volgens mij tunen..!!! punt uit..alleen powerboxen..
ben zelf 3 keer voor niks langsgereden zelfs na uitgebreid overleg van te voren en zelfs motortype doorgegeven te hebben. Ze lullen allemaal uit hun nek want als je dan aankomt is het van ..."heeee...wat zit dat raar..." of ze moeten bekennen dat ze echt toch maar alleen iets kunnen met een powerbox ofzo..
Zelfs HIRSCH waar ik persoonlijk contact mee heb gehad (ja..in Zwitserland..de echte HIrsch dus) heeft hun eigen software-upgrade NIET meer beschikbaar...

hieronder het laatste mailtje uit CH:
"Dear Felix,
all the current software versions are uploaded to the car via a programming tool. The concerned ECUs are Trionic T7, Trionic T8, and the current Bosch ECUs. Older ECUs, just like the ones in a 9-3 TiD MY00, are not programmable with this tool. The process for this kind of ECUs was much more complicated: the ECUs had to be removed and sent to us... in case of the 2.2 TiD the ECU is integrated in the fuel pump; you would have to send us the fuel pump together with the ECU in order for us to program it. For obvious reasons we do not support that.
Of course, the software exists but the logistics to sell this product does not exist anymore. "..

Er is 1 Opel tuner geweest die aangaf wellicht iets te kunnen maar kon geen garanties geven...

dus....mocht iemand een tuner vinden die bewezen heeft deze motor alsnog GOED te kunnen tunen , dan houd ik me aanbevolen mits tegen schappelijke prijs gezien de gemiddelde leeftijd die deze autos nu hebben he...

grtz,
flx

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 06 jun, 2009 13:16

Ik heb ook ooit zo'n 2.2 Tid in een 9.3 Sport Sedan gehad, was door de dealer getuned, waarschijnlijk met een powerbow. Liep wel goed maar veroorzaakte toch vaker storingen. De ECU zette de auto dan in de safetymode, dan kon je nog zonder dat de turbo actief werd in een slakkegang van maximaal 100 km/u naar de dealer.
Toen dat twee keer was gebeurd heb ik hem snel de deur uitgedaan.
Gelukkig had de dealer nog een mooie BMW 3 serie 320/L6 coupè staan, want ik was dat dieseltuning gezeur bij Saab spuug zat.
Die heb ik toen na een paar maanden weer ingeruild op een nieuwe BMW 3 serie dieselaar, dat is toch even wat anders dan zo'n Saab diesel.
Maar er is weer hoop dat die nieuwe 1.6 Opel 160 pk eco-diesel uit de Insignia ook in de Saab komt te liggen, dat zou ook een leuke variant kunnen worden in de dieselklasse. Rijdt in testen bijna 1 op 23 gemiddeld zonder zo'n lamlendig stop en go systeem. Dat is zelfs 1 liter minder dan Opel had opgegeven als gemiddeld verbruik.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 06 jun, 2009 15:30

P.s,
Die Opel dieselaar is 2.0 liter, ecoflex betekent hier een 10 mm lager chassis, speciale banden met een lagere weerstand, de CW is dan 0,26 i.p.v. 0.27 ook zijn de overbrengingen groter. Deze motor heeft 350 Nm en met overboost 380 Nm. Haalt 100 km/u in 9,5 sec. en heeft een top van 221 km/u.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 08 jun, 2009 1:45

Ik denk dat de dieselaars hier er toch maar aan moeten geloven.... Een 2.0 Turbo Saabmotor op LPG rijdt voor dezelfde kilometerkostprijs sneller, stiller en minstens even soepel. Je moet alleen wat vaker tanken... Standaard 150pk en tuningmogelijkheden tot tenminste 200pk...! :wink: Waarom zou je nog een diesel nemen?

Plaats reactie