9-3 T7 LPT automaat + LPG ---> FPT?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
schumbassa
Geregistreerd lid

Re: 9-3 T7 LPT automaat + LPG ---> FPT?

Bericht door schumbassa » do 13 jan, 2011 13:19

fijn, iemand die het zelfde traject heeft doorlopen!

ik had me al een beetje ingelezen in het downpipe verhaal, maar zag dat de 'inkoop-actie' alleen voor de 9-5 was en het voor de 9-3 nog even wachten was.
(niet dat ik meteen die-hard erin wil springen als een crack-junk :D , maar inlezen is niet schadelijk voor de gezondheid :wink: )

kortom, ik kan echt niet wachten! :O:

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » za 15 jan, 2011 20:44

onder het mom van nog iets meer voorpret :O: ...

hoe hoog zal topsnelheid liggen met de 200pk & 340Nm? ( 9-3 automaat dus...)

kan iemand me dat vertellen? :D

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 15 jan, 2011 21:48

Is die automaat nog wel helemaal oke, wordt een zeer dure grap als die de geest geeft, dus iets minder koppel is misschien verstandiger.
Trouwens een Viggen intercooler en Viggen voorremmen zijn ook wel op zijn plaats met wat meer vermogen :wink:
Uiteraard ook een vlekkeloos werkende carterventilatie, die kun je het beste na een paar jaar compleet vervangen, die slangen raken inwendig ernstig vervuild zonder dat je het ziet.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 15 jan, 2011 22:22

Ga ik toch ook even mijn mening over spuien...

Als je de bak goed verzorgd (regelmatig olie checken en vernieuwen) heb ik er wel vertrouwen in. Die zijn in priciepe gerate voor 400nm dus dan heb je nog wel even...
Wat betreftdie IC... de IC die er nu op zit is geen wonderkind maar zal voor dagelijks gebruik voldoen... trackdays? Meer vermogen? Dan is een andere IC wel aan te raden...
En wat betreft die carterventilatie... als ie daarop flink ligt te blazen... ben je eigenlijk een beetje telaat he :roll: (zie mijn 9-3... maar die heeft er ook al meer dan 3ton op zitten...)

Anyway,

My 2 pence

Oh, en over "top snelheid". Snelste wat ik ooit met m'n 9-3-tje heb gereden was 235 (op gps), hij was toen nog aan 't acceleren maar moests toen weer lossen... Rustig 200-210 cruisen doet (eigenlijk "deed") ie echter veel liever...

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » za 15 jan, 2011 22:26

hmm ja zover ik weet is ie automaat helemaal oké, maar als dit koppel voor dusdanig hogere slijtage zorgt moet ik toch misschien vragen of Gijs de tuning wat anders kan doen.

ik had op dit en andere fora gelezen dat koppel tot 400Nm geen probleem zou mogen zijn. :?

maar liever het zeker voor het onzekere met de kosten in m'n achterhoofd voor een automaatrevisie :|

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 15 jan, 2011 22:48

schaap in lemmer kon mij vertellen dat 400nm door saab zijn toegelaten op de asian automaten en dit geen enkel probleem geeft

ik zweden zouden er een aantal rondrijden met 600nm en zelfs dat konden ze nog aan maar 400nm is de veilige marche

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » za 15 jan, 2011 22:55

schumbassa schreef:hmm ja zover ik weet is ie automaat helemaal oké, maar als dit koppel voor dusdanig hogere slijtage zorgt moet ik toch misschien vragen of Gijs de tuning wat anders kan doen.
Wel nee. Niet schrikken, gewoon bij Gijs een gezellige bak koffie doen wanneer hij zijn ding doet met jouw ECU; met een hoop goede uitleg erbij. Zet er nou gewoon een volle 225pk/340Nm zwik op, dat kan je motor/versnellingsbak prima aan (mits deze in goede conditie is). Mijn ervaring met Gijs is dat hij erg goed oplet hoe het eea 'klinkt' of 'loopt' in jouw motor tijdens/na de proefrit - hij zegt wanneer hij ergens twijfels over heeft. Je kan dan altijd nog 'minder' nemen... maar ja, dan weet je al dat je een aankomend probleem hébt en dat gaat echt niet weg door minder te tunen...

Wéér 2 pence.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 15 jan, 2011 23:48

And my 2 pence.......

Heb al jaren ruim 400Nm op de 4-bak automaat staan. Gewoon niet teveel stoplichtsprintjes doen en op tijd je bakolie verversen!

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » zo 16 jan, 2011 0:41

bedankt jongens!

ja ik laat het allemaal maar gewoon aan Gijs over, hoor lovende verhalen over hem en hij zal ongetwijfeld wel weten waar hij het over heeft!

ik ben serieus erg blij met jullie persoonlijke verhalen & adviezen...het heeft bij mij een hoop twijfel over het hele "tunen" weggenomen.

het had bij mij toch echt zo'n tokkie, short-term-high-power imago...en dan binnen een maand je bak naar de sodemieter.

ik ben idd niet van plan veel stoplichtsprintjes te doen of wat dan ook...gewoon genieten van het vermogen op (normale omstandigheden) waarschijnlijk nooit ver boven de 300nm trekken.
gewoon het gevoel van reserve :D , dus zeker niet zoals eerder aangegeven om naar trackdays te gaan...dan had ik ook geen automaat genomen :wink:

nogmaals heel erg bedankt, ik ben bij Gijs denk ik in goede handen....en dat over die topsnelheid, dat zal ik zelf dan maar een keer in duitsland moeten test....poor me :wink:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 16 jan, 2011 2:34

Koppig volk die Brabantse tuners :lol: met gas heb je iets minder koeling dan bij benzine, dus een Viggen intercooler kan nooit kwaad maar wel goed doen om de verbranding temperatuur iets te temperen.
Overigens hoef je voor dat maximale koppel helemaal niet ver door te trekken, dat is net de clou, het komt al vrij bij relatief lage toeren tallen. Bij hogere toerentalen valt het koppel juist terug, dan moet je het meer van de pk's hebben die bouwen wat verder door met meer toeren. Kijk maar eens naar wat vermogensgrafieken van rototesten op het forum. Meestal ligt het maximum koppelplateau tussen de 2500 en 4500 rpm. In de laagste versnellingen wordt dat door de ECU wel wat afgeknepen, maar in de 3 en 4 versnelling zijn er geen beperkingen.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 16 jan, 2011 3:13

Carlsson heeft gelijk als hij het belang van een goede intercooler onderstreept. Helemaal mee eens!

Ik zie echter niet hoe een Viggen intercooler de IAT omlaag kan brengen t.o.v. de intercooler die schumbassa nu in zijn 9-3 heeft. :wink:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 16 jan, 2011 3:29

Dacht dat de Viggen intercooler de samengeperste luchtstroom net iets verder afkoelde naast en iets betere doorstroming, in vergelijking met de standaard intercooler.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 16 jan, 2011 4:03

Je zit er niet ver naast. Het verhaal gaat op voor de dual pass intercooler die bij vrijwel alle T5 motoren in de 9-3 en NG900 is gebruikt. B204R, diesel, Viggen en gewone T7 9-3's hebben standaard een crossflow intercooler. De topicstarter heeft een T7 en is dus al voorzien van een ' 'Viggen intercooler'.

Afbeelding

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 16 jan, 2011 10:47

Bedankt, nu snap ik waarom mijn 900 NG FPT Carlsson het af en toe te benauwd kreeg na lang planken :cry:

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » zo 16 jan, 2011 13:11

Maarten schreef: De topicstarter heeft een T7 en is dus al voorzien van een ' 'Viggen intercooler'.
dat is dan alvast goed nieuws,

nogmaals ik hoef niet de klinkers uit de straat te trekken met dat apparaat...gewoon soms even wat extra pit met inhalen / autobahnen. :wink:

het is denk ik allemaal een kwestie van er verantwoord mee omgaan, je kan je automaat met het fabrieksvermogen ook slopen als je rijd als een mafkees.

een vraagje over die "Sport" knop, is dat nou puur langer in een lagere versnelling blijven (en hogere RPM toegelaten?) en bij gas los niet meteen de hoogste versnelling pakken...of toch wat geavanceerder? (eerste automaat, noob-vragen toegestaan :roll: )

Plaats reactie