Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
inactief
Geregistreerd lid

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door inactief » za 08 jan, 2011 23:01

Een cat aan de downpipe is nuttig voor de keuring, met deze downpipe kom je niet door de keuring.
Voor het vermogen is deze pijp leuker dan mét cat :wink:

Maar even serieus, ik zou inderdaad ook een downpipe met catalisator nemen ipv deze.

Gebruikersavatar
karachy
Geregistreerd lid

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door karachy » za 08 jan, 2011 23:36

Kan de 'oude' cat worden aangesloten op de 3" downpipe?
Met een cat wordt het toch fors duurder; ook las ik eerder dat je met een trionic 5 ook zonder cat door de keuring kon komen?

Gebruikersavatar
Maarten
Lid van verdienste

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door Maarten » zo 09 jan, 2011 0:00

Met een vorige SAAB (T5) heb ik wel eens een uitlaatgasmeting zonder katalysator laten doen. De vereiste waarden werden niet gehaald. Daarna een racecat laten monteren en moet zeggen dat ik niet veel merkte van het vermogensverlies. Het verminderde vermogen is waarschijnlijk wel meetbaar, maar nauwelijks voelbaar.

Het monteren van de oude katalysator is mogelijk, maar lijkt me geen slimme optie.

SAAB rijden kost geld, tunen kost nu eenmaal nog meer geld. :wink:

inactief
Geregistreerd lid

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door inactief » zo 09 jan, 2011 0:26

En geld moet rollen, anders hadden ze euro's wel vierkant gemaakt!

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door brinky » zo 09 jan, 2011 0:34

Met kat is deze: http://speektuning.nl/shop/product_info ... df3073b7ec" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
mechel
Geregistreerd lid

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door mechel » zo 09 jan, 2011 10:30

De TS heeft een '99 Saab ...dan is een cat sowiezo verplicht. Bovendien zijn de emissie eisen dan ook strenger.

Eerdere bouwjaren komen er wel door zonder cat omdat deze aan een andere norm moeten voldoen (minder streng).
Race cat is goedkoper later te monteren (wel iets mindere qualiteit soms):

http://www.nltuning.nl/virtuemart/rvs-u ... -100-cpsi/" onclick="window.open(this.href);return false;

DVR001
Geregistreerd lid

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door DVR001 » za 11 aug, 2012 17:12

Welke zijn nu de beste downpipes?
Heb er al veel over gelezen en er zou toch veel verschil zitten op de verschillende downpipes,
ivm de kat die op een andere plaats zou zitten of deze niet meer op de originele uitlaat zou passen.
Welke is nu aan te raden? Die van maptun? is wel kostelijk maar geef liever wat meer uit voor een degelijk passend model.

Afbeelding

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door evo » za 11 aug, 2012 22:25

Wauw! Voor dat geld mag ie wel heul erreug goed zijn :shock:

Ach, voor een stg3 is eigenlijk elke 3" DP wel geschikt. 100 & 200 Cels, sport of race, die flowen allemaal wel genoeg. Wil je echt naar 500 pk oid... tja, dan zou ik of een catloze of eentje met een echt goede 100 cels race cat nemen...

...of een cut-out...

Gebruikersavatar
Coenwagner
Geregistreerd lid

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door Coenwagner » zo 12 aug, 2012 5:26

DVR001 schreef:Welke zijn nu de beste downpipes?

Welke is nu aan te raden? Die van maptun? is wel kostelijk maar geef liever wat meer uit voor een degelijk passend model.

Afbeelding
Inderdaad die van Maptun/Ferrita of een van Genuine SAAB uit de USA!
Die passen perfect en zijn voor goede europese RVS kwaliteit, what you pay is what you get! :D
evo schreef:Wauw! Voor dat geld mag ie wel heul erreug goed zijn :shock:
Ja voor dat geld krijg je LIFE TIME warranty! En die krijg je niet met de veel te dure chinese pannekoek uitlaten die hier op het forum worden verkocht/aangeboden, daar bij krijg je helaas garantie tot aan de deur... van de verkoper

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door ReinO » zo 12 aug, 2012 7:10

heb het al vaker gemeld hier:
jelmer tuning uit dirkshorn (bij alkmaar) past hem ter plekke custommade op je auto.
perfecte flow
tigwelded (en echt netjes!)
rvs
garantie
geplaatst en wel
met 100cells kat: rond de 500 euro
volgens een kenner van het forum de mooiste die ze gezien heeft tot nu toe

oh ja: zonder aanpassingen aan de rest van de uitlaat: 265 pk. dus waar het verhaal vandaan komt dat het zonder verdere aanpassingen niet werkt? blijkbaar moet het meer geld kosten anders vertrouwen sommigen het niet?

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door johnb52 » zo 12 aug, 2012 8:40

Heb al n mooi kerstcadeautje gevonden denk ik 8)

DVR001
Geregistreerd lid

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door DVR001 » zo 12 aug, 2012 11:26

en het verschil tussen de verschillende kats, 100 of 200 Cels en de Belgische keuring???
de racekats zijn 100 cels?

Ben niet van plan elk jaar de downpipe te wisselen...

Het volgende zeggen ze over die van Genuine Saab:

This is a nice piece, a good upgrade if your looking for more out of the 9-3. This Cat on the GS Dp is a Magnaflow, it is 200 DPI versus the stock cat which is 400 DPI as is BSR' downpipe cat. GS downpipe w/ the 200 DPI cat turned my CEL on w/ or w/o the BSR stg3 program. I talked to several people on saabcentral forum and they've had the same issue. Just a heads up, you'll need an O2 sensor extender like they sell at http://www.bigdaddiesgarage.com" onclick="window.open(this.href);return false;. if you get a CEL after installation of the GS downpipe. I got the 90 degree extender and haven't had a CEL since. GS has great products and this is no way a bad review of the DP, it made a big difference in my car's performance.

Wat bedoelen ze met 200DPI, is dit dan een 200 Cels? Kan ik hiermee door de BElgische keuring, iemand een idee?

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door ReinO » zo 12 aug, 2012 12:03

ik neem aan dat de 4-gasmeting in belgie hetzelfde is.
200 dpï: weet ik even niet meer. dacht wel 200cells. ff google anders
mijn auto kwam afgelopen woensdag fluitend door de keuring in ned. met die 100cells kat. en dp en 265pk

DVR001
Geregistreerd lid

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door DVR001 » zo 12 aug, 2012 12:18

Heeft iemand al een BSR downpipe op zijn wagen geplaatst?
Zijn er nog aanpassingen nodig voor de BSR downpipe te plaatsen omdat de kat op een andere plaats zit?
Past deze dan perfect op de originele uitlaat?
En hoe zit het met de Lambdasonde, deze is perfect passend?

zoveel vragen, maar wil gewoon Plug and play :D en door de keuring geraken, de BSR lijkt me nu de beste optie omdat de kat ook een 400 Cels blijkt te zijn, dus uitstoot OK!

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door johnb52 » zo 12 aug, 2012 12:37

Als duidelijk is dat die van Jelmer goed genoeg is. Waarom toch n BSR?

Plaats reactie