Automaart - schakelmoment

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Maarten
Lid van verdienste

Re: Automaart - schakelmoment

Bericht door Maarten » zo 27 jun, 2010 23:43

evo schreef:Over die PedalMapCal.ADKDLimHi... Dit is dus een grenswaarde waarboven de bak een signaal krijgt om terug te schakelen(?).
Waarvoor dient PedalMapCal.AD_KDLimLo vraag ik mij af? En wat gebeurd er in het gebied tussen deze waardes?
Beide parameters hebben betrekking op de gaspedaalstand. Normaalgesproken krijg je een kickdown als het pedaal ongeveer half wordt ingetrapt. Door PedalMapCal.ADKDLimHi te verhogen komt de kickdown er pas in bij een dieper ingetrapt pedaal.
Als je een beetje van het gas gaat dan bepaalt PedalMapCal.AD_KDLimLo wanneer er weer terug naar een hogere versnelling geschakeld kan worden.

edit: ik zie dat jullie er zelf al uit zijn

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 27 jun, 2010 23:45

@G-ice

Thanx for the tip! Denk dat ik dat binnetje van mijn 9-5 dan ook maar eens ga tweaken :D

Daar moet echt wat loskomen. Ik vind 't nu al een beest!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 27 jun, 2010 23:48

millerman schreef:Welke waardes staan er nu in bij jou?
Ik heb PedalMapCal.ADKDLimHi verhoogd naar 850, maar dat is achteraf te hoog gebleken. Ben nu stapsgewijs aan het afbouwen tot het naar mijn zin is.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 27 jun, 2010 23:56

Ik zal de voorgestelde waarde van 700 voor PedalMapCal.AD_KDLimHi eens laden in mijn 9-3, geef me een paar(?) dagen en ik zal zeggen wat ik ervan vindt. Zo krijgt een tune trouwens meteen een erg persoonlijk karakter mee :lol:

@Millerman:

9-3 5D B205E MY01 AUT (deuh... :D )
PedalMapCal.AD_KDLimHi: 511
PedalMapCal.AD_KDLimLo: 453
dit zijn de orginele waardes (geloof ik).

@Maarten:

Wel erg prettig om een bevestiging te krijgen hoor! Beetje zelfvertrouwen hierin kweken :D Thanks again.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 28 jun, 2010 19:11

Zo, 700 voor PedalMapCal.AD_KDLimHi zit erin. Nu ervaring ermee opdoen in 't alledaagse verkeer...

Viel me overigens op dat 9-5 ECU's andere gaten hebben voorgeboord... kon mijn de ecu, die ik net voorbereid had en toevallig eentje was van een 9-5, niet vastschroeven... Ik heb 'em er nu ook maar "los" in hangen... ( :) @G-ice )

tsk... haal 't ding er zowat om de dag uit :D errug verslavend dat getweak...

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 28 jun, 2010 19:38

Tja, daar gaat je vrije tijd... geen terrasjes meer, geen gevoetbal meer, lekker op je bloedhete zolderkamertje achter de pc :mrgreen:

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » ma 28 jun, 2010 20:45

In mijn Biopower bin staat PedalMapCal.AD_KDLimHi op 511, PedalMapCal.AD_KDLimLo op 453. Zo staan ze ook in de originele B235R (Aero '01) bin [EDIT: te laat... ;)].

@Evo: Wordt het niet eens tijd voor een USB-BDM met vaste kabel of CANUSB?
Kan je de ECU gewoon laten zitten; in de cabine kabeltje in de laptop en gaan..... Even nog een schakelaartje om de koelvinnen tijdens het lezen of schrijven uit te schakelen et voilà... :)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 28 jun, 2010 23:36

Bubba schreef: @Evo: Wordt het niet eens tijd voor een USB-BDM met vaste kabel of CANUSB?
Kan je de ECU gewoon laten zitten; in de cabine kabeltje in de laptop en gaan..... Even nog een schakelaartje om de koelvinnen tijdens het lezen of schrijven uit te schakelen et voilà... :)
Bij mijn 9-3 is ECU wisselen geen minuut werk. Vloerbedekking opzij, stekker los, ECU eruit... andere erin, stekker... blabla... klaar! In de toekomst wil ik echter wel gaan loggen dus daar zal ik iets op moeten zoeken... Ik las al ergens iets over de I-bus bij de ACC unit aftappen (via CANBUS). Lijkt me wel wat :)

Weet nog niet precies waar ik met mijn 9-5 naar toe wil. Waarschijnlijk iets op E85 maar qua vermogen zit dat nu al best snor. Misschien dat ik er iets bij doe, maar aangezien mijn vrouw daar hoofdzakelijk in rijdt denk ik niet dat ik daar heel veel mee zal doen (maar je weet maar nooit... :-P+ )

Eerst die 9-3 LPG bak van mij naar mijn zin krijgen. Tjonge wat is dit LEUK! :twisted:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 28 jun, 2010 23:38

Dilemma schreef:Tja, daar gaat je vrije tijd... geen terrasjes meer, geen gevoetbal meer, lekker op je bloedhete zolderkamertje achter de pc :mrgreen:
Ja, leuk! Nee, echt waar! :D

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 30 jun, 2010 22:34

Ik heb PedalMapCal.AD_KDLimHi van 700 maar naar beneden gehaald naar 580. 700 lijkt me echt (veel) teveel. Origineel stond ie op 511.

Let me explain:
Vandaag onder varieerende omstandigheden gereden, bebouwde kom, snelweg, rustig, druk, file, etc... zeg maar van alles wat (zucht, mobiliteit... zucht :cry: )...
Any(high)way... Als je bijvoorbeeld gelocked in de 4 (gear 12) zeg van 100 km/u snelheid verminderd houdt ie die versnelling vast tot ergens halverwege de 60. Op zich geen probleem, echter wil je dan weer rustig accellereren moet ie er (erg) laag in zijn toeren (<2000) er flink aan hangen. Zo erg dat het mij niet gezond leek voor je blok als ook voor je bak... (ik heb dan ook enkele malen handmatig terug geschakeld, voelde gewoon echt niet goed... :( ). Verder moest je het pedaal echt diep in trappen om 'em terug geschakeld te krijgen, en dit gold natuurlijk voor elke versnelling.

Overigens, als je vanuit 110 oid "rustig" wilde dooraccelereren voelde 't wel goed. Puur bij terugvallen naar lagere toerentallen voelde 700 echt niet goed... Ik kan deze waarde dan ook niet aanraden.

Morgen laat ik jullie wel weten hoe 580 me bevalt :D

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 01 jul, 2010 4:38

Leuk dat je zo fanatiek aan het testen bent. :bluethumb:
In lockup vanuit lage toeren langzaam accelereren heb ik nog niet bewust geprobeerd. Dat moet ik tijdens mijn testrondjes ook maar eens doen. Ik blijf vanaf 700 afbouwen dan komen we elkaar wel ergens tegen als jij vanaf 580 blijft opbouwen. Persoonlijke voorkeur en het verschil in koppelopbouw tussen 2,0 en 2,3 zal de ideale waarde blijven beïnvloeden, maar over enkele weken moeten we toch een goed gemiddelde gevonden hebben. 8)

Millerman en Bubba, hebben jullie al een goede waarde voor de kickdown gevonden?

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » do 01 jul, 2010 10:53

Nee, ben ik nog niet mee bezig geweest. Hij reageert nu toch al heel anders (met de engine mode i.c.m. de S-stand), dus ik weet nog niet wat ik er mee moet. In de <N> draait hij al een heel eind op koppel, maar de kickdown komt er inderdaad vrij snel in. Dan heb ik ook nog eens een verschil tussen het rijden op LPG en benzine (LPG veel reactiever), dus ik hou mijn hart vast als er E85 ingaat ;)
Vinden jullie het heel erg als ik wat ervaringen van jullie beiden aankijk? Ik denk zelf dat ik niet veel hoger dan nu ga uitkomen (max. 60%, dus tussen de 575 en 625). Maar dat wordt proefondervindelijk.

Leuk experiment by the way :)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 01 jul, 2010 22:46

En als ik eerlijk ben lijkt die 580 een hele acceptabele waarde voor PedalMapCal.AD_KDLimHi. Ik denk niet dat een vreemdeling iets zou opmerken/commentaar zou hebben.

Echter na vandag weer zo'n 200km stil staan op ons fantastische wegennet... denk ik toch dat ik er nog iets van af ga snoepen. Gedurende mijn gevarieerde ritten vandaag heb ik geen enkele keer gehad dat mijn automaat te vroeg terug schakelde (wat goed is) echter als ik heel kritisch ben denk ik toch dat ik iets van 3 keer dacht: "he, komt er nog wat van" en dan heb ik 't dus over terug schakelen :D

Maar eerlijkheid gebied dit is echt geneuzel in de marge.

Waar ik me nu op ga focussen is de in de T7 ECU Tuning thread beschreven "engine mode" (en wel voor mijn 9-3), dan stel ik mijn PedalMapCal.AD_KDLimHi in mijn volgende tune op iets van 570 (Sorrie Maarten ik blijf toch de andere kant op gaan :D )

even Off mijn eigen topic...
Over die "engine mode" tune, weet iemand of ik hier een 9-5 bin voor nodig heb, zoja advies over welke een goede basis zou zijn voor mijn B205E uit 2001?

En nu ik toch al off topic bezig ben...
@G-ice morgen ga ik een gat in mijn spruitstuk boren (slik 8) ) en dan gaat mijn EGT erin :devil_shades: Ik wil een mooie bin bouwen voor ongeveer 200pk op LPG en 225pk op Benzine. Ideaal voor al die Vialle bakken (net zoals de mijne...).

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 01 jul, 2010 22:49

Vet, ga je je spruitstuk eraf halen, of riskeer je zooi in je turbo?

Probeer maar eens een Mackan biopower bin, die doet wat jij wil!
Die heb ik ook...

gr Gijs

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 01 jul, 2010 23:25

@G-ice:
Ik heb na wikken en wegen besloten met lopende motor te gaan boren... Voor de turbo & cat ben ik niet zo bang. Ik wil alleen geen zooi in een cylinder :wow:

"een" biopower bin van Mackan, heb ik lang naar zitten kijken, er zijn er alleen zo veel... :? Anywayzzz I'll keep you posted!

Nu weer een "beetje" back on topic...

Weten jullie of er een veld in je SID is die de temperatuur van je bak weer geeft? Ik weet dat ie door de bak-ECU gebruikt wordt... Ik zou 'em echter graag ook willen monitoren... of ontkom ik er dan niet aan nog een klok te moeten plaatsen... :?

Plaats reactie