JT, Maptun, of BSR uitlaat?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Robke
Geregistreerd lid

Bericht door Robke » za 28 nov, 2009 17:51

Die Streetgear downpipe probeer ik al een aantal maanden te bestellen, maar dat wil allemaal niet zo lukken..... (N)

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 28 nov, 2009 18:06

Ik heb gekozen voor de BSR catback 2,5" Sportflow. Goede kwaliteit, eerlijke prijs en aardige jongens in Vinkeveen. Volgende stap wordt inderdaad stage3, downpipe en '06 cobra.

Elmer
Geregistreerd lid

Bericht door Elmer » zo 29 nov, 2009 0:29

Heb afgelopen zomer tijdens de Maptun tuningdagen bij Saab Tholen m'n 9-3 aero opgeleukt met een Stage 3. :D Er zit nu een complete RVS uitlaat+downpipe van Ferrita onder, en ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben. Kost wel een paar duiten, maar hij geeft een prima sound, terwijl de service ook meer dan voortreffelijk is. Omdat ie namelijk precies bij de in dit landje geldende maximumsnelheid in de cabine een irritante bromtoon liet horen, hebben onze Zweedse vrienden van Ferrita kosteloos een extra mid-pipe? (een grote- en een kleinere pot i.p.v. alleen een grote pot) nageleverd. Deze was in eerste instantie wegbezuizigd i.v.m. de dubbele eindpijp.

Succes met je keuze.

BornFromJets
Geregistreerd lid

Bericht door BornFromJets » ma 30 nov, 2009 20:04

Kan je een complete 3"uitlaat met downpipe monteren zonder andere ingrepen te moeten uitvoeren?
Heb namelijk begrepen dat deze mod normaal wordt gecombineerd met andere injectoren, intake-buis en ECU aanpassingen (stage 3) maar is dit daadwerkelijk nodig, of rijdt mijn auto dan niet meer naar behoren???
Voor de pk verslaafden is dit natuurlijk vanzelfsprekend maar ik heb van Ronald bij BSR een offerte gekregen en schrok toch een beetje van de complete uitlaat inclusief stage 3.
Ik bedoel, normaal ben ik niet zo terughoudend om mijzelf cadeaus te schenken maar als de kids met de kerst geen presentjes krijgen omdat pa een nieuwe knalpot moet hebben zullen ze me dat niet in dank afnemen :wink:
Ik wil dus eerst de uitlaat en dan de stage 3 aanschaffen maar gaat dit zonder hokkend en stotend rond te rijden???

BornFromJets
Geregistreerd lid

Bericht door BornFromJets » ma 30 nov, 2009 22:46

OK.... duidelijke taal d.m.v een telfoontje naar de saabguru!
Een 3" uitlaat met downpipe HOEFT niet gecombineerd te worden met andere injectoren, intake-buis enz. en zal de auto ook zonder een combi van een stage 3 prima functioneren/rijden, echter kan het zijn dat de CPU enigzins moet worden nagesteld bij een reeds stage 1 uitgevoerde saab.
Ook is het mogelijk om downpipes en uitlaten van verschillende fabrikanten met elkaar te combineren waarbij moet worden gelet op eventuele adapters omdat sommige uitlaten geen 3" maar 2.5" zijn, maar is het desondanks wel mogelijk.
Voor het besluit welke merk uitlaat er gekocht wordt blijft het ironisch genoeg vooralsnog een kwestie van het te besteden budget, persoonlijke ervaring, optiek en als het gecombineerd wordt met een stage 3, een vleugje wijsheid.

Een vleugje wijsheid;
Een 3" uitlaat wordt meestal gecombineerd met een stage 3 om nog een paar extra pk's te verkrijgen waarbij het raadzaam is voor het uitvoeren van een stage 3 te weten welk model turbo (Garret of Miets) jouw saab bezit om zo een overweging te maken tussen duurzaamheid en vermogen, daar deze turbo's beide verschillende eigenschappen hebben.
Naar horen zeggen schijnt een Garret GT1752 turbo een vermogenslimiet te hebben van +/- 230-240pk en zal alles daarboven waarschijnlijk zijn levensduur verkorten.
Daarintegen zijn de mitsubishi turbo's meer geschikt om hogere vermogens dan 230-240 pk te verwerken en zijn deze beter te combineren met een stage 3.
Dank j wel Sander!

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » wo 16 dec, 2009 18:28

BornFromJets schreef:OK.... duidelijke taal d.m.v een telfoontje naar de saabguru!
Een 3" uitlaat met downpipe HOEFT niet gecombineerd te worden met andere injectoren, intake-buis enz. en zal de auto ook zonder een combi van een stage 3 prima functioneren/rijden, echter kan het zijn dat de CPU enigzins moet worden nagesteld bij een reeds stage 1 uitgevoerde saab.
Ook is het mogelijk om downpipes en uitlaten van verschillende fabrikanten met elkaar te combineren waarbij moet worden gelet op eventuele adapters omdat sommige uitlaten geen 3" maar 2.5" zijn, maar is het desondanks wel mogelijk.
Voor het besluit welke merk uitlaat er gekocht wordt blijft het ironisch genoeg vooralsnog een kwestie van het te besteden budget, persoonlijke ervaring, optiek en als het gecombineerd wordt met een stage 3, een vleugje wijsheid.

Een vleugje wijsheid;
Een 3" uitlaat wordt meestal gecombineerd met een stage 3 om nog een paar extra pk's te verkrijgen waarbij het raadzaam is voor het uitvoeren van een stage 3 te weten welk model turbo (Garret of Miets) jouw saab bezit om zo een overweging te maken tussen duurzaamheid en vermogen, daar deze turbo's beide verschillende eigenschappen hebben.
Naar horen zeggen schijnt een Garret GT1752 turbo een vermogenslimiet te hebben van +/- 230-240pk en zal alles daarboven waarschijnlijk zijn levensduur verkorten.
Daarintegen zijn de mitsubishi turbo's meer geschikt om hogere vermogens dan 230-240 pk te verwerken en zijn deze beter te combineren met een stage 3.
Dank j wel Sander!

effe nog wat info...

de TD04-15T is geschikt tot 300pk te leveren...

en in combie met 3" downpipe spoolt deze even snel dan de GT17.. of toch bijna even snel.

wat ik wil zeggen is dat je er niks van merkt dat hij trager is onderin,

wat je wel merkt is dat hij veel sneller is bovenin (de wagen dan)
omdat de TD04 bovenin nog veel lucht leverd tegen over GT17

GT17 = rommel, als je ooit uwe moet vervangen kies direct voor TD04
buiten extra kost (150 a200euro ) gaat hij veel langer mee, en laat je de mogelijkheid voor tuning open zonder andere nadelen.

grtz

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 16 dec, 2009 18:52

Saab schijnt in de nieuwere 9.3 Sport types ook nog uitsluitende MHI's te gebruiken van af ca. 2007/8. Eerst zat die MHI alleen in de B207R of te wel de 2.0T Aero motor met standaard 210 pk.
De oude 9.3 205 pk Aero heeft standaard ook een MHI imho.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 16 dec, 2009 21:10

Even een vraagje van over de BSR, ik heb nu de BSR vanaf de cat, hier gaat deze van de originele 2,25" naar 2,5" Hoe werkt het nu als je er een 3"downpipe met cat op wilt zetten, moet je dan een andere middenpijp hebben om goed aan te sluiten op de 3" downpipe/cat?

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » wo 16 dec, 2009 22:53

Als je een BSR 3" downpipe neemt zit er een verlengstuk bij waardoor deze direct op de 2,5" catback past.

Afbeelding

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 22 dec, 2009 19:52

maar de 2,5" catback begint als 2,25". Oftewel gaat het 3" systeem via 2,25" naar 2,5"? Dat lijkt mij niet helemaal ideaal!

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » wo 23 dec, 2009 0:07

ik heb
een volledige rvs bsr nu !racekat en 3" all the way(zoals het moet)
pasvorm, is redelijk, maar de bocht van de downpipe was mooier bij de vorige

maarbon, prijs kwaliteit, valt zeer goed mee
en het geluid, super!!
met mijn vorige lijn had ik ook een superfenomenaal geluid
downpipe, (ligt klaar voor millerman) merk geen idee, de oude van maarten, sportcat, en had de laatste demper vervangen door een oude doorstroomdemper van 9000 :lol:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 23 dec, 2009 0:22

kalsoi schreef:...downpipe, (ligt klaar voor millerman) merk geen idee, de oude van maarten, sportcat...
JT

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » wo 23 dec, 2009 0:22

Maarten schreef:
kalsoi schreef:...downpipe, (ligt klaar voor millerman) merk geen idee, de oude van maarten, sportcat...
JT
RVS ?

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » wo 23 dec, 2009 0:26

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 23 dec, 2009 0:29

Volgens mij inderdaad RVS, in tegenstelling tot de rest van de JT uitlaat.

Plaats reactie