JA. Wij hadden er een in onderhoud.B235R schreef:een 6 bak voor de 2.2 TiD? zijn die ooit in NL geleverd?Hanm schreef:Volgens mij moet de 6 bak van een 9-3 Sport Sedan 2.2 TiD (Die er helaas niet veel zijn)
6-speed (manual) 9-5 Aero?
-
Injectie
- Moderator
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

-
jans2
- Geregistreerd lid
Die F40 6bak zit onder veel meer GM modellen met "ecotec bolt pattern", zodat het erop lijkt dat ze niet alleen onder die zeldzame euro diesel 6 versies zitten. De volgende documenten zijn interessant:Maarten schreef:F40 is the 6 speed in the new 9-3. It is a very robust gearbox with TWO output pinion shafts! this is part of the reason they are quite noisy and clunky. It only in the new ecotec bolt pattern. If you can find one of the super rare euro diesel 6 versions it will bolt up to the B2x5/4 engines.
http://media.gm.com/us/powertrain/en/pr ... 40_MU9.doc
waarin gezegd wordt dat de F40 gebruikt is in 9-5 modellen... (welke?), en
http://media.gm.com/division/2005_prodi ... specs.html
waarin wordt aangegeven dat het krukaskoppel de 330Nm niet mag overschrijden. Met een B235R (Aero) BSR Stage 1 is dat inmiddels 440Nm. Maar dan blijkt weer uit deze discussie (http://www.vectra-c.com/forum/archive/i ... 37642.html) dat de F40 (veel) meer belasting kan hebben dan de specs aangeven..
Die 6e overbrenging van 1:0.62 spreekt me wel erg aan. Wat is wijsheid?
-
jans2
- Geregistreerd lid
Ik ben er inmiddels uit: het Ecopower blok is toch wezenlijk iets anders als het Ecotec blok (waar de F40 6bak op past). De "Quaife 6-speed gearkit" (http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... 197&cg=688) is niet erg interessant vanwege prijs (2500 Euro ex.) en overbrengingsverhouding (0.701) die zelfs nog iets korter is dan de standaard 5bak in de 9-5. Allen bedankt voor het meedenken
.
-
Champers
- Geregistreerd lid
2.2 blokjes met een 6bak erop geschroefd ? Volgens mij zijn die er nooit geweest en is er pas een 6bak sinds de nieuwe 1.9TiD's.Hanm schreef:...de 6 bak van een 9-3 Sport Sedan 2.2 TiD (Die er helaas niet veel zijn)...
Voor mijn 9-5 MY02 2.2 TiD zoek ik anders wel zo een 6bak want 3000 rpm doen om te cruisen aan 140 is imho toch maar al te gek...
-
Hanm
- Lid van verdienste
-
Sapphire
- Donateur (7x)

-
Champers
- Geregistreerd lid
Voor een diesel vind ik dat toch al aan de hoge kant...Sapphire schreef:3000 rpm bij 140 is toch zo gek veel niet?Champers schreef:Voor mijn 9-5 MY02 2.2 TiD zoek ik anders wel zo een 6bak want 3000 rpm doen om te cruisen aan 140 is imho toch maar al te gek...
Toen ik nog Renault reed (firmawagen dus weinig keuze) zat ik in 6de aan 3000 rpm al aan 180 per uur. En de nieuwe 9-3 1.9 TiD thuis doet ook maar een kleine 2000 rpm om z'n 140 te halen.
Qua verbruik scheelt het toch om lager in toeren te gaan en dat spreekt me wel aan. Tot ik mezelf kan overtuigen om een 1.9 TTiD aan te schaffen...
-
inactief
- Geregistreerd lid
GrIJnSmaptun: http://www.maptun.com/servicesGearbox.php schreef:Gearbox
An achilles' heel in many Saabs, especially the ones leaving MapTun on a daily basis with power output far in excess of the factory specification, is the gearbox. Saab engines are extremely reliable and effortlessly produce huge amounts of torque, and in some cases it is not a case of "if", but rather "when", the gearbox will break down. To cater to our customers' demands for gearbox reinforcements, rebuilds and custom fabrication we therefore nowadays have an in-house gearbox department. This allows us to supply everything from simple rebuilds, reinforced stock gearboxes, installation of limited slip differentials to highly customized gearboxes with bespoke gear kits. We also provide gearbox transplants, where we often install the very strong and smooth 6-speed gearbox from the Saab 9-3 SportSedan in anything from NG900, 9-3 to modern 9-5's. We have a close co-operation with Quaife Engineering in the U.K and Sellholm Tuning in Sweden and supply their full ranges of gear kits and differentials, to meet different customer requirements.
-
roelleor
Ik denk dat een versnellingsbak uit bijv. een 9000 of 9-3 (hatchback) makkelijker pasbaar is. Want de versnellingsbak zit aan echte saab motoren gemonteerd. Volgens mij heeft 9-3 ss een opel motor.
boring X slag
90 X 78 Saab 2.0
86 X 86 Opel 2.0
Je zou kunnen gaan voor een versnellingsbak van een:
Handgeschakelde 9000 2.3 lpt:
snelheid in 5e versnelling (km/p) bij 1000 tpm: 45
dat zou bij 120 km/p bijna 2700 tpm zijn.
OF
van een 9-3 2.0 185pk trionic 5, deze versnellingsbak heeft net een langere eindoverbrenging dan alle andere benzine motoren. (zelfs de aero's maken dus meer toeren in 5e versnelling op de snelweg)
Volgens Kluwer:
185pk trionic 5| alle andere benzine versies
1e 3.382 | 3.382
2e 1.759 | 1.758
3e 1.117 | 1.116
4e 0.892 | 0.893
5e 0.704 | 0.703
eindoverbrenging 3.820 | 4.050
Er is een leuke website waar je kunt laten berekenen hoeveel toeren de motor maakt bij een bepaalde snelheid en bepaalde versnelling. Alleen doet de website het nu niet meer, hopelijk maar voor tijdelijk. Wat je moet weten is de bandenmaat en de versnellingsbakverhoudingen en de eindoverbrenging.
http://www.xius.be/index.php?option=com ... &Itemid=61
boring X slag
90 X 78 Saab 2.0
86 X 86 Opel 2.0
Je zou kunnen gaan voor een versnellingsbak van een:
Handgeschakelde 9000 2.3 lpt:
snelheid in 5e versnelling (km/p) bij 1000 tpm: 45
dat zou bij 120 km/p bijna 2700 tpm zijn.
OF
van een 9-3 2.0 185pk trionic 5, deze versnellingsbak heeft net een langere eindoverbrenging dan alle andere benzine motoren. (zelfs de aero's maken dus meer toeren in 5e versnelling op de snelweg)
Volgens Kluwer:
185pk trionic 5| alle andere benzine versies
1e 3.382 | 3.382
2e 1.759 | 1.758
3e 1.117 | 1.116
4e 0.892 | 0.893
5e 0.704 | 0.703
eindoverbrenging 3.820 | 4.050
Er is een leuke website waar je kunt laten berekenen hoeveel toeren de motor maakt bij een bepaalde snelheid en bepaalde versnelling. Alleen doet de website het nu niet meer, hopelijk maar voor tijdelijk. Wat je moet weten is de bandenmaat en de versnellingsbakverhoudingen en de eindoverbrenging.
http://www.xius.be/index.php?option=com ... &Itemid=61
-
jans2
- Geregistreerd lid
Op de website spreken ze over "newer 9-5's". Betekent dit dat ze niet op een 2.3 Aero uit 2000 passen. (Ik geloof dat die 6-bak blokken zowiezo alleen onder GM motoren passen, en niet op Saab's B235R blokken...)G-ice schreef:
....
We also provide gearbox transplants, where we often install the very strong and smooth 6-speed gearbox from the Saab 9-3 SportSedan in anything from NG900, 9-3 to modern 9-5's.
...
-
giuliettaevo
- Geregistreerd lid
Vanaf modeljaar 94 zijn de boutpatronen van de Saabmotoren gelijk aan die van verschillende Opelmotoren, vandaar dat er Opel bakken aan Saabmotoren passen.roelleor schreef:Ik denk dat een versnellingsbak uit bijv. een 9000 of 9-3 (hatchback) makkelijker pasbaar is. Want de versnellingsbak zit aan echte saab motoren gemonteerd. Volgens mij heeft 9-3 ss een opel motor.
boring X slag
90 X 78 Saab 2.0
86 X 86 Opel 2.0
F28 bak van Opel (calibra turbo) is overigens moeilijk te reviseren en ook niet supersterk schijnbaar. Ook moet de 4x4 aansluiting afgestopt worden maar daarvoor kun je een kitje kopen.
-
AcidStyle
- Geregistreerd lid
Volgens mij lees je niet goed er staat dat het past op alles van 900ng ('93?) tot de nieuwe 9-5 (heden) dus ook op een 9-5 aero uit 2000jans2 schreef:Op de website spreken ze over "newer 9-5's". Betekent dit dat ze niet op een 2.3 Aero uit 2000 passen. (Ik geloof dat die 6-bak blokken zowiezo alleen onder GM motoren passen, en niet op Saab's B235R blokken...)G-ice schreef: in anything from NG900, 9-3 to modern 9-5's.
[/b]