marky schreef:Ik denk dat iedereen dat wel weet, maar voor wagens die buiten de fabrieksgarantie vallen is en blijft Hirsch een dure optie. Van motorschade die voorkomt uit tuning heb ik bij de lagere stages nog nooit gezien (slechts eenmaal, maar dat was bij stage 7, 380pk+ en met verkeerd afgestelde nokkenassen)wolfke schreef:hello,
Ik snap eigenlijk niet waarom jullie zweren bij die MAP tuning.
Ben al een tijdje aan het uitkijken naar dergelijke spullen.
Voor mij is er maar 1 correcte oplossing : Hirsch Performance !
Reden : enige tuning die voor 100% wordt ondersteund door Saab zelf (ook in België).
Dwz. dat de originele 2jaar garantie geldig blijft na installeren van een kit (incl. uurloon). Hebt ge al eens gevraagd bij Map tuning of ze garantie geven (op papier) op uw motorke als het nog geen twee jaar oud is ?
Ik vind dat jullie een serieus risico nemen, zeker als je al met gas rijdt om de kosten te drukken !
Greets.
Ik heb meer standaard motoren in de soep zien draaien dan getunde, de laatste getunde met motorschade had een Hirsch computer :wink: , al was dat niet de oorzaak. De rotslechte carterventilatie op alle t7 modellen gecombineerd met een verwaarloosd onderhoudsprogramma was dat wel, al zal een leek het natuurlijk snel op de software steken.
In zweden blijft bij Maptun en Nordic de Saab fabrieksgarantie ook behouden bij de nieuwe modellen, in het buitenland echter niet, zoals algemeen geweten is.
Al bij al, je kan niet stellen dat je een serieus risico neemt, mocht dat zo zijn dan hadden de fora er vol van gestaan. Mijn eigen ervaringen bevestigen dat ook, na 1,5 jaar en 40k met de maptun computer zijn er totaal geen problemen geweest met de 9-5.
Hirsch blijft een goede optie, zeker als je een recente auto hebt die nog binnen de fabrieksgarantie valt. Alleen zou je ook kunnen stellen dat je voor die garantie de nodige centen op tafel mag leggen
Welke van de twee het beste is? Geen idee, ik vind ze beide goed rijden. Het enige voor mij meetbare verschil tussen de 2 is dat Hirsch met iets minder turbodruk werkt.
Wat ook nog een mogelijkheid is : sinds ze bij Saab de spullen van Hirsch aanprijzen, zijn de originele kits van Saab zelf in de uitverkoop aan belachelijke prijzen. 't Geeft wel iets minder vermogen (185pk vertrekkende van 150pk LPT) maar wel voor de helft van de prijs !