Maptun stage 1 op G3, Flashlube laten plaatsen door Tony?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
wolfke
Geregistreerd lid

Re: Maptun stage 1 op G3, Flashlube laten plaatsen door Tony

Bericht door wolfke » wo 13 apr, 2005 22:34

marky schreef:
wolfke schreef:hello,
Ik snap eigenlijk niet waarom jullie zweren bij die MAP tuning.
Ben al een tijdje aan het uitkijken naar dergelijke spullen.
Voor mij is er maar 1 correcte oplossing : Hirsch Performance !
Reden : enige tuning die voor 100% wordt ondersteund door Saab zelf (ook in België).
Dwz. dat de originele 2jaar garantie geldig blijft na installeren van een kit (incl. uurloon). Hebt ge al eens gevraagd bij Map tuning of ze garantie geven (op papier) op uw motorke als het nog geen twee jaar oud is ?
Ik vind dat jullie een serieus risico nemen, zeker als je al met gas rijdt om de kosten te drukken !
Greets.
Ik denk dat iedereen dat wel weet, maar voor wagens die buiten de fabrieksgarantie vallen is en blijft Hirsch een dure optie. Van motorschade die voorkomt uit tuning heb ik bij de lagere stages nog nooit gezien (slechts eenmaal, maar dat was bij stage 7, 380pk+ en met verkeerd afgestelde nokkenassen)

Ik heb meer standaard motoren in de soep zien draaien dan getunde, de laatste getunde met motorschade had een Hirsch computer :wink: , al was dat niet de oorzaak. De rotslechte carterventilatie op alle t7 modellen gecombineerd met een verwaarloosd onderhoudsprogramma was dat wel, al zal een leek het natuurlijk snel op de software steken.

In zweden blijft bij Maptun en Nordic de Saab fabrieksgarantie ook behouden bij de nieuwe modellen, in het buitenland echter niet, zoals algemeen geweten is.

Al bij al, je kan niet stellen dat je een serieus risico neemt, mocht dat zo zijn dan hadden de fora er vol van gestaan. Mijn eigen ervaringen bevestigen dat ook, na 1,5 jaar en 40k met de maptun computer zijn er totaal geen problemen geweest met de 9-5.

Hirsch blijft een goede optie, zeker als je een recente auto hebt die nog binnen de fabrieksgarantie valt. Alleen zou je ook kunnen stellen dat je voor die garantie de nodige centen op tafel mag leggen

Welke van de twee het beste is? Geen idee, ik vind ze beide goed rijden. Het enige voor mij meetbare verschil tussen de 2 is dat Hirsch met iets minder turbodruk werkt.

Wat ook nog een mogelijkheid is : sinds ze bij Saab de spullen van Hirsch aanprijzen, zijn de originele kits van Saab zelf in de uitverkoop aan belachelijke prijzen. 't Geeft wel iets minder vermogen (185pk vertrekkende van 150pk LPT) maar wel voor de helft van de prijs !

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 13 apr, 2005 22:36

Je kan ook gewoon op de sloop zo'n computer vinden. LPT en HPT zijn immers identiek dezelfde motoren, de aero is ook indentiek, maar maakt gebruik van een andere turbo. (dit voor de oude 9-3, voor de 9-5 liggen de zaken iets anders)

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » wo 13 apr, 2005 22:48

marky schreef:Je kan ook gewoon op de sloop zo'n computer vinden. LPT en HPT zijn immers identiek dezelfde motoren, de aero is ook indentiek, maar maakt gebruik van een andere turbo. (dit voor de oude 9-3, voor de 9-5 liggen de zaken iets anders)
..de vraag is alleen welke sloop... :roll:

wolfke
Geregistreerd lid

Bericht door wolfke » wo 13 apr, 2005 23:43

Psychotic schreef:
marky schreef:Je kan ook gewoon op de sloop zo'n computer vinden. LPT en HPT zijn immers identiek dezelfde motoren, de aero is ook indentiek, maar maakt gebruik van een andere turbo. (dit voor de oude 9-3, voor de 9-5 liggen de zaken iets anders)
..de vraag is alleen welke sloop... :roll:
Ik ben ook op zoek naar die sloop :-S+

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » vr 15 apr, 2005 9:00

"Flashlube heeft ook een reinigende werking op de kleppen en de verbrandingsruimte"

Zou dit geen problemen geven ivm het alom gevreesde backsludge ?

Mijn T5 zou overigens wel al minder last hebben van backsludge...

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 15 apr, 2005 13:22

Wagens op LPG hebben het black sludge probleem niet.

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » vr 15 apr, 2005 14:08

Ik heb dus maptun stage1 op een wagen van 10 jaar en 120000km (met perfecte onderhoudshistorie) laten plaatsen,verbazend sneller is die nu al 10000km .
Dat is maar 10000 km denk je misschien (is ook zo).
Maar ik spaar m'n beestje niet,integendeel ik tart hem regelmatig in korte,maar snelle ritten.
Rijd ik wat verder en autostrade bijv,dan laat ik hem nog de sporen geven,die derde en vierde versnelling zijn veel te prettig om ze weinig te gebruiken.
En nog niet 't minste probleem gehad...

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 15 apr, 2005 20:27

marky schreef:Wagens op LPG hebben het black sludge probleem niet.
Niet is ook niet helemaal het geval, het wil in een enkel geval nog wel eens voorkomen :wink:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 15 apr, 2005 20:33

B235R schreef:
marky schreef:Wagens op LPG hebben het black sludge probleem niet.
Niet is ook niet helemaal het geval, het wil in een enkel geval nog wel eens voorkomen :wink:
Idd het komt nog wel eens voor. In mindere mate maar toch.

viggen
Geregistreerd lid

Bericht door viggen » vr 15 apr, 2005 23:44

Mag ik een weten in die gevallen hoe lang of hoe veel km met de olie werd gereden .
probleem bij de T7 motoren is de slechte carterventilatie dus als gevolg dat de olie sneler vervuilt. ben zeker dat in deze gevallen
met lpg de olie niet om de 20.000 km of 1 maal per jaar werd vervangen of geen goede olie werd gebruikt

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 16 apr, 2005 9:03

Geen idee. De twee LPG auto's die ik heb gezien waren een 9000 met meer als 4 ton op de klok. En een 9-5 die bij ons is gestrand.

Plaats reactie