Intercooler verhuizing

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
John
Geregistreerd lid

Re: Intercooler verhuizing

Bericht door John » di 23 sep, 2003 20:43

Wellicht ook een optie: actieve koeling.

Ik heb eens gezien dat iemand 2 vinnen van een Citroen DS voor de intercooler heeft geplaatst. Op het moment dat de motor 1800 toeren per minuut draait, gingen die dingen aan. Scheelde iets van 15 tot 20 pk!

Het voordeel is dat dit ook werkt bij lage rijsnelheid. In dat geval heb je aan een grotere intercooler nagenoeg niets (als ik het me goed herinner uit de Natuurkundecollege´s, neemt het koelvermogen met een derde macht toe met de snelheid)

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » di 23 sep, 2003 20:48

Inderdaad is dat ook nog een optie. Bij TrentSaab hadden ze ooit zo'n intercooler kit. Maar ik weet niet of ze m nog hebben.

Ik denk dat het toch een cross flow intercooler gaat worden. Ik heb ergens gelezen dat die van een Ford Mondeo (oei) ook met een kleine 'aanpassing' prima functioneren.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » wo 24 sep, 2003 21:11

doktorevil schreef:Inderdaad is dat ook nog een optie. Bij TrentSaab hadden ze ooit zo'n intercooler kit. Maar ik weet niet of ze m nog hebben.

Ik denk dat het toch een cross flow intercooler gaat worden. Ik heb ergens gelezen dat die van een Ford Mondeo (oei) ook met een kleine 'aanpassing' prima functioneren.
tja...of mitsubishi evo cooler, porsche 944 noem maar op...... Zo'n intercoolerfan had ik ook op mijn vorige auto....... :D :D

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » vr 26 sep, 2003 11:17

doktorevil schreef:Inderdaad is dat ook nog een optie. Bij TrentSaab hadden ze ooit zo'n intercooler kit. Maar ik weet niet of ze m nog hebben.

Maar die is zeker niet beter dan de originele.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 26 sep, 2003 12:14

Als dat zo is dan hoor / lees graag de be-argumentatie daarvoor. Mede omdat het me een hoop werk scheelt :? . Maar mijn idee was (en die van Widde naar ik meen) dat het allicht beter werkt dan die intercooler achter de linker voorlamp. Ik vond het een zeer plausibele verklaring.

Maar waar gaat deze redenering ( FM (ford Mondeo)IC ipv standaard saab IC) lek?

TA,

Tijn

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » vr 26 sep, 2003 14:19

Kijk eens goed naar de intercooler van een Ford Mondeo:

* Hij is niet zo groot qua oppervlakte
* Hij is erg dun, dus veel drukverlies
* De flow loopt door de lange zijde van de IC ->nog meer drukverlies

Dan:

* Zijn er erg lange en bochtige slangen nodig naar de IC als je hem in een 900 wilt gebruiken.

En tenslotte:

* Is de intercooler bedoeld voor een motor van 90 pk (vandaar dat de eerste drie genoemde kenmerken niet zo'n probleem zijn bij de originele toepassing).

Verder vergeet iedereen dat het niet genoeg is om de intercooler ergens voor de radiateur te hangen. Luchtstromen nmen altijd de weg van de minste weerstand en dat is niet door de intercooler, zolang je de lucht niet door de intercooler leidt. Ik heb echter nog geen 'front mounted IC' opstelling gezien op een 900 met een deugdelijke 'ducting'. Kijk naar je originele IC-installatie: er gaat lucht door het rooster -onder- de koplamp, er is afscherming opzij en een 'air dam' bovenop zodat de lucht geen andere weg kan nemen als door het koellichaam. Ik heb twee weken geleden een tuner die veel doet met Mitsubishi's Evo en zo laten kijken naar de mogelijkheid om de intercooleropstelling te verbeteren en hij concludeerde dat het origineel in combinatie met de Trent Saab fancooler die erop zit een behoorlijk effectieve installatie is. De luchtstroom is goed gedefinieerd en met de koelventilator groot genoeg, de aanzuigbuizen zijn kort en goed van vorm, 'Beter kan altijd, maar de verhouding tussen het resultaat en de tijd/geld/moeite zal niet geweldig zijn' was zijn conclusie. Het schijnt dat een Amerikaans tijdschrift een paar jaar geleden een aantal OE intercoolers heeft onderzocht voor wat betreft 'flow' (drukverlies) en koelcapaciteit, en de saab 900 IC kwam als één na beste uit de bus na die van de Porsche 944. Damien Shulock (een vriend van me uit Californië, post regelmatig op Saabnet) heeft de laatste, bovenop een speciale kleinere radiateur, met twee hele korte rechte buizen van de turbo en naar het gasklephuis. Maar de motorkoeling is niet geweldig; voor circuitdagen wordt de voorbumper er dan ook telkens afgehaald. Bovendien hoeft Damien zijn 900 niet dagelijks te gebruiken omdat hij er een GM900 bij heeft.

Wil je echt verbetering aanbrengen, dan moet je een intercooler nemen warbij de luchtstroom over de gehele breedte van de IC gaat, met korte wegen door de IC. Brad Schaffner van 'KC Saab' in de VS heeft zo'n ding in zijn 900 hangen, en die 'flowt' ruim vier keer zoveel luchtvolume (cubic feet per minute) dan een standaard 900 IC. Je zou hetzelfde kunen doen door twee standaard intercoolers naast elkaar te monteren en nieuwe eindtanks aan de boven- en onderkant te lassen.
Qua flow zijn de standaard intercoolers van de NG900, 9000, en 9-5 slechter dan die van de c900 (grotere koelcapaciteit in het geval van de 9000 en 9-5, dat wel) en de 9-3 'Viggen' intercooler (die trouwens ook niet veel groter is...) ongeveer hetzelfde.

Er wordt veel geknutseld met intercoolers aan een 900 omdat je het zelf kunt doen en het goedkoop is. Vaak ook omdat men denkt dat de standaard IC niet goed is, terwjl de oorzaken van het 'inzakken'van de turbodruk ergens anders liggen: belachelijk hoge turbodruk met een standaard turbo die ver buiten zijn werkgebied moet functioneren en dus alleen nog maar hete lucht maakt, tegendruk van de uitlaat (vooral de voorpijp), onvoldoende brandstof, geen of nauwelijks aandacht besteed aan de ontstekingscurve. Maar als je goed kijkt naar de fabrieks set up dan zie je dat die lang niet zo slecht is.

Je kunt het ook andersom bekijken: als de standaard intercooler de oorzaak is van al onze vermogenproblemen, waarom maken Impreza's 300 pk en meer (STI PPP, Spec C, et cetera) vanuit de fabriek met dat lullige ding dat bovenop het motorblok ligt (lekker veel warmte en geen doorstroming?)

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » ma 29 sep, 2003 6:40

Jouko probeert het toch beter te doen dan de fabriek. Met een 9000 intercooler.

http://www.netma.fi/jouko/saab/performance.html

groeten
Hannes

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 29 sep, 2003 8:42

Jouko gebruikt dan ook een standaard TE05-12B die maximaal 1,3 bar trunodruk voor zijn kiezen krijgt. Het punt waarboven deze turbo (en ook de standaard T03 van eerdere bouwjaren) gevoelig aan efficientie begint te bverliezen ligt bij een c900t16 zo rond de 1,1 bar. Een turbo upgrade met een beter bij de flow passende compressor, en een verhuizing van de accu naar achteren waardoor er een downpipe met een ruime bocht naar achteren gemaakt kan worden, had zeker betere resultaten gebracht dan de 9000 intercooler (flow 83 cfm, c900 IC=105 cfm; in combinatie met de langere en bochtiger weg tussen luchtfilter en gasklephuis moet dat wel voor meer turbo-lag zorgen; de betere inlaatluchtkoeling gaat ten koste van een slechtere motorkoeling, al zal Jouko daar in Finland niet zo heel veel last van hebben...). Ik vind het persoonlijk veel geknip en gezaag in de auto (radiateursteun) voor een niet geheel overtuigende set up.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » ma 29 sep, 2003 8:49

Hoi Hannes,

Dat is zo. Dat heb ik gezien. Maar met die klimaat varandering en de zomers die in NL tegenwoordig in maart beginnen en in september eindigen zorgen ervoor dat mijn saab het regelmatig warm heeft. te warm naar mijn zin. En om dan nog zo'n joekel van een IC voor mijn airco condensaotr en radiator te mikken , ik weet het niet.....

He Eric.

Tsja, dat is een mooi verhaal.. Maar iets gaat er bij mij nog niet in. Als die originele IC dan zo goed is dan zit ie nog steeds op een k*t plek. Zonder er nu allerlei formules op los te laten denk ik dat met die goede flow de koeling nog altijd beter is op/onder/in/over/uit de voorkant dan wanneer die in die luchtvaldinges van nu zit. Maar ja, ik ben dan ook geen deskundige.

Ik ga toch lekker aan de hobby. En als die FMIC het niet lekkerdoet, dan kan ik altijd nog een andere erop hangen

in ieder gevel, bedankt nog voor de info.

TA,

Tijn

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 29 sep, 2003 11:07

Tijn, mijn (onderbouwde) betoog was juist dat die IC helemaal niet op zo'n k*tplek zit. Boveniden heb je met je '90er als het goed is de laatste versievan intercooler (10 brede rijen inplaats van 15 smalle) en pipjen (beter gevormd uit getrokken aluminium i.p.v de oude zwarte gegoten pijpen). Uit het feit dat Saab in '89 de moeite nam om de standaard intercooler set up door te ontwikkeln kun je al opmaken dat het idee nog niet zo slecht was - als er zulke spectaculaire verberingen te bereiken waren door het ding simpelweg voor de radiatuer te plaatsen, waarom hebben ze dat niet gedaan? Ik heb uit verschillende onafhankelijke bronnen het antwoord: omdat de oorspronkelijke plaats was bepaald door (windtunnel)onderzoek naar luchtstromingen, drukverschillen en temperaturen onder de motrokap waaruit bleek dat de beste plek aan de linkerzijde was, en niet vóór de radiateur.
Bovendien, stel dat je de IC voor de radiateur zet. Zou de voorbumper (het 'bump' gedeelte ervan, niet de spoiler ;) ) niet minstens zo'n groot gedeelte van het koeloppervlak afdekken als de koplamp in de originele se up? Met dat verschil, dat de lucht in het laatste geval (via de 'air dam' tussen koplamp/radiateursteun en IC en het zijschot) desondanks {i]door[/] het hele oppervlak van de IC wordt geleid. En die luchtstroom kan nog behoorlijk worden verhoogd door er een ventilator te plaatsen (wel eentje die speciaal voor de autosport e.d. is gemaakt (Pacet e.d.) ; een OE-koelfan die klein genoeg is om op de IC te plaatsen doet niet zo heel veel, zoals Jouko al constateerde...).

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » wo 21 jan, 2004 16:24

Ik heb het nog eens allemaal doorgelezen, en mede omdat ik het nu een te grote klus vind om een 9000 of 760 intercooler te monteren, en ik wel snel resultaat wil :twisted: , zat ik te denken aan een fan op mijn huidige intercooler als tussentijdse oplossing.
Daar het gehele luchtfilterhuis in mijn schuur ligt is er ruimte genoeg (in het motorcompartiment, niet mijn schuur). Maar nu de volgende vraag, wat voor een fan? Ik heb al een aantal opties gelezen/gezien:

1) een radiatorfan van een fiat 127 (waar vind je die nog?)
2) een radiatorfan uit een austin Metro
3) een fankit bestellen bij Trentsaab (DUUR)
4) ......

Als bovenstaande is opgelost vraag ik me af wat beter is, de fan automatisch aan laten slaan bij een bepaalde motor temperatuur of een schakelaar in mijn dash bouwen zodat ik de fan manueel kan aanzetten.

Any Ideas?

Grt

Tijn

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » za 24 jan, 2004 22:32

De fankit van Trent Saab was bij mij met een schakelaar op het dash aangesloten, omdat de elektronica die de fan automatisch inschakelt bij 1.250 tpm niet werkte bij de '85er ontstekeingselektronica (proefondervindelijk vastgesteld bij Trent Saab, resultaat 2 gekookte printjes :roll: ). Werkt prima, zolang je hem maar niet vergeet...

hem temperatuurgevoelig maken lijkt me niet super, je wilt juist voorkomen dat het ding warm wordt, hoe koeler hoe beter... Dan zou je hem een soort telepathische gave moeten meegeven zodat hij telkens inschakelt vóórdat het je het gas richting tapijt drukt...

Heb vandaag eindelijk de watergekoelde intercooler bij Sweedspeed mogen ophalen - hetgeen betekent dat de fancooler kit overcompleet is. Maar Turboflix heeft het recht op 'first refusal'... :)

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » za 24 jan, 2004 22:34

Dan maar hopen dat ie refused... :roll:

Ik zal er wel naast grijpen ben ik bang...

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » zo 25 jan, 2004 13:01

Kom ik net vers uit Parijs 8) en........

*GRIJP* ... :twisted:

euh.. ik heb dus nog steeds interesse in die fancoolerkit ... sorry Tijn...

Erik,

ik bel je snel!

gr,

f

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » zo 25 jan, 2004 14:47

;-(+

Plaats reactie