Vermogensbankuitdraai topic

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Ton77
Geregistreerd lid

Bericht door Ton77 » do 25 dec, 2008 11:35

hierbij mij uitdraaien van de rototest bij Tholen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

a85
Geregistreerd lid

Bericht door a85 » vr 26 dec, 2008 13:05

Het koppel is idd perfect voor een stage 2, de turbo druk op 1.25 bar is ook precies een stage 2.
John van Tholen zei dat niet alle goede autos de juiste pk halen, maar wel de juiste koppel waarde.

Type: 9-3 SE, handgeschakeld
Bouwjaar: 1999 (T5 motor)
Software: T5 suite Stage 3 Link naar de software

Hardware:
3 inch downpipe van Streetgear.se Kost nu niks meer
2.5 inch BSR Catback
BSR Openlucht Filter
Speedparts Blow off valve

Vermogen: Aan de Krukas 243 PK en 352 NM
Bijzonderheden: De turbo druk fluctueert te veel, en komt ook niet op de juiste max waarde. Vermoed wordt dat het aan een te slappe wastegate ligt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » za 27 dec, 2008 2:04

Type: Saab 900 Classic Cabriolet Turbo S Aero
Bouwjaar: 1993
Software: Jelmer Tuned

Vermogen: 171pk aan de wielen
Koppel: 270Nm aan de wielen

Afbeelding

Ton77
Geregistreerd lid

Bericht door Ton77 » za 27 dec, 2008 12:18

was vergeten dat mijn run ook op youtube staat

dat wil ik jullie niet onthouden dus bij deze

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/8HPODPKfsJA&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/8HPODPKfsJA&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

a85
Geregistreerd lid

Bericht door a85 » za 07 feb, 2009 20:37

Type: 9-3 SE, hand geschakeld
Bouwjaar: 1999 (T5 motor)
Software: T5 suite Stage 3 Link naar de software

Hardware:
3 inch downpipe van Streetgear.se Kost nu niks meer
2.5 inch BSR Catback
BSR Openlucht Filter
Speedparts Blow off valve

Vermogen: Aan de Krukas 267 PK en 409 NM
Afbeelding
Groter versie: http://kip.leechthe.net/dyno/DSC_7492.jpg

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » di 28 apr, 2009 11:37

TYPe : saab 9000CSE anny handbak
bouwjaar : 1998
software T5suited stage 2+ (basis 2.0 aero software)

hardware : T7-3wegklep, 3" JT voor tot achter, JR luchtfilter element en bewerkte luchtfilterbak.

mijn 9000CSE heeft vorige week op testbank gestaan in mechelen in de nayer instituut, door verkeerde instelling heb ik wel geen uitdraai...
maar ik ga het nog een overdoen.
origineel gebleven tot 270 000km dan de moddificatie's gedaan.

reden waarom geen stage 3 => dagelijkse wagen.

190 a 195DINPK aan de wielen,
240DINpk aan de krukas dmv uitrollen.

NM ? ongekend dmv geen uitdraai (papierke dus)

wordt nog eens over gedaan 1 van dees.

niet slecht voor een wagen met 275 000km en motor nog NOOIT open geweest zelfs geen joint cullas. ik heb de koppeling vervangen op 272 000km was nog de 1ste, vorige eigenaar heeft de wagen 110 000km gehad, nooit grote kosten aan gedaan enkel onderhoud (saab mechanieker)

grtz

cédric
Geregistreerd lid

Bericht door cédric » zo 10 mei, 2009 22:32

Verlede week is de 9-3 cabrio van m'n moeder op de testbank gegaan :

Type: 9-3 SE, hand geschakeld
Bouwjaar: 2001 T7 motor
Software: Stage 1

Hardware:
Volledig origineel buiten
JR Openlucht Filter

Vermogen: 193 pk motorvermogen en 153 pk wielvermogen
Opmerking : dipje in druk -> wsl tgv originele downpipe met 2 katalysatoren. Of kan er nog een oorzaak zijn ?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » wo 16 sep, 2009 16:39

Daarnet ook een uitdraai laten doen in Eeklo (BE)

Bij mij zit er gewoon een BSR stage 1 + optiflow open air intake in

Er kwam 145.7Kw uit wat gelijk staat aan 198.2Pk
Toch een stukje minder dan de beloofde 204Pk

Morgen edit ik deze post wel met een filmpje en een afbeelding!

Hier het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=-sjR161WOMA

Hier al de afbeelding:
Afbeelding[/url]

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 25 jan, 2010 18:19

Nouja, 6pk onder de opgegeven waarde valt toch wel mee? Zal je in praktijk nauwelijks merken. Wat was het koppel?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 25 jan, 2010 18:49

128,6kw = 175pk... aan de wielen.

175/0,85 = 205,9pk aan de krukas.

Het probleem zit een beetje welke omrekenfactor je van wielpk's naar krukaspk's gebruikt. Ik denk dat je precies hebt gekregen waarvoor je betaald hebt (een stage 1 power-output dus).

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » ma 25 jan, 2010 19:16

AlexJ schreef:Nouja, 6pk onder de opgegeven waarde valt toch wel mee? Zal je in praktijk nauwelijks merken. Wat was het koppel?
koppel kon hij met z'n installatie niet meten op één of andere manier
hij heeft geprobeerd, maar de computer registreerde niets
de man was ook niet bekend met saab electronica en was er toch ietwat bang van :lol:

Hij zei ook dat als je er maar 6pk onder zit, het koppel zeker niet veel zal afwijken dus zeker minstens 300Nm.

@brinky
wist niet dat daar verschillende omreken factoren voor waren

concreet meet je dus aan de wielen, en gebruik je dan een factor om de krukaspk's te meten?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 25 jan, 2010 19:17

Wat ik nooit zo snap he... we gaan het aantal pk's en newtonmeter super nauwkeurig METEN, wat ook echt nauwkeurig kan ivm geijkte apparatuur. Vervolgens gaan we met een of ander vaag, geschat percentage dat per auto verschilt omrekenen naar krukaspk's, welke je toch nooit op de weg krijgt...

Het geeft wel een indicatie en aan de krukas is het ALIJD meer, dus het klinkt wel stoerder natuurlijk, maar je hebt er werkelijk geen zak aan om dat te weten... gaat er om wat aan de wielen gebeurt, enige dat interessant is.

Plus ik zie vaak dat mensen er vanuit gaan dat hun auto na 2, 3 ton nog steeds het opgegeven fabrieksvermogen heeft. Vergeet niet dat een motor aan slijtage onderhevig is... 6 pk onder de fabriekswaarde (die ook per auto verschilt en vaak mooi afgerond is en dus niet precies klopt) is dus helemaal niet slecht in veel gevallen.

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » ma 25 jan, 2010 19:20

ja maar concreet ga je ook in de specificatie van auto's toch ook altijd op de papieren de Kilowatts krijgen aan de krukas?

zoals je zegt die zijn hoger, hoger = meer verzekering, en zo hebben ze het graag natuurlijk

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 25 jan, 2010 19:21

Dat komt omdat een fabrikant de motor test op een motortestbank, die kan dus, integenstelling tot ons WEL het aantal krukas pk meten. Jij kan dat alleen door je blok er uit te halen en dat gaat niemand doen natuurlijk.

Orion
Geregistreerd lid

Bericht door Orion » vr 19 feb, 2010 15:09

Sapphire schreef:Wat ik nooit zo snap he... we gaan het aantal pk's en newtonmeter super nauwkeurig METEN, wat ook echt nauwkeurig kan ivm geijkte apparatuur. Vervolgens gaan we met een of ander vaag, geschat percentage dat per auto verschilt omrekenen naar krukaspk's, welke je toch nooit op de weg krijgt...

Het geeft wel een indicatie en aan de krukas is het ALIJD meer, dus het klinkt wel stoerder natuurlijk, maar je hebt er werkelijk geen zak aan om dat te weten... gaat er om wat aan de wielen gebeurt, enige dat interessant is.

Plus ik zie vaak dat mensen er vanuit gaan dat hun auto na 2, 3 ton nog steeds het opgegeven fabrieksvermogen heeft. Vergeet niet dat een motor aan slijtage onderhevig is... 6 pk onder de fabriekswaarde (die ook per auto verschilt en vaak mooi afgerond is en dus niet precies klopt) is dus helemaal niet slecht in veel gevallen.
Dat omrekenen is inderdaad niet precies, maar het geeft wel een indicatie over de gezondheid van de motor. Als hij 185 pk opgegeven waarde heeft, en je meet 161 pk aan de wielen hetgeen je omrekent naar 185 pk aan de krukas (15% aandrijfverlies) dan weet je dat alles snor zit daarbinnen. Het geeft ook een referentiepunt als je modificaties aanbrengt. Niet helemaal zinloos dus.

Vergeet ook niet dat er motoren zijn die net beter beginnen presteren naarmate de kilometers vorderen. '90s Honda en Volvo motoren schieten me te binnen, ik weet niet hoe het bij de Saab motoren loopt. Een Civic uit 1991 met B16a1 motor (150 pk opgegeven) die na 214.000 km met enkel wat oliewissels en gewoon onderhoud, en enkel een 2,5 inch uitlaatlijn eronder, 142 pk aan de wielen wist neer te zetten bijvoorbeeld.

Plaats reactie