Fuelcut na driewegklep goed aansluiten

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » wo 14 nov, 2007 17:25

dehaaz schreef:als ik zonder stekker rij dan heb ik een boost van 0,4/0,5 en eerder 0,5 ook heb ik daar bij wel eens een piek die net boven de 0,5 uitkomt.

als het 0,3/0,4 moet zijn lijkt me dit wel wat hoog. Is dit makkelijk aan te passen?

Massa punt Lijkt netjs zitten heel wat draadjes op, maar ziet er netjes uit.
Dus boven 0.45 zullen we maar zeggen, dat is inderdaad teveel 0.35 zou mooi zijn.
De basisboost verstel je dmv. de wastegate arm onderaan je turbo. Als je de arm langer maakt gaat de wastegate eerder open en verlaag je de basis boost, voor verhogen van de boost maak je de arm korter. In jou geval zou ik eerst eens een halve cm uitdraaien.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 14 nov, 2007 19:35

93-SS-ARC schreef:
dehaaz schreef:als ik zonder stekker rij dan heb ik een boost van 0,4/0,5 en eerder 0,5 ook heb ik daar bij wel eens een piek die net boven de 0,5 uitkomt.

als het 0,3/0,4 moet zijn lijkt me dit wel wat hoog. Is dit makkelijk aan te passen?

Massa punt Lijkt netjs zitten heel wat draadjes op, maar ziet er netjes uit.
Dus boven 0.45 zullen we maar zeggen, dat is inderdaad teveel 0.35 zou mooi zijn.
De basisboost verstel je dmv. de wastegate arm onderaan je turbo. Als je de arm langer maakt gaat de wastegate eerder open en verlaag je de basis boost, voor verhogen van de boost maak je de arm korter. In jou geval zou ik eerst eens een halve cm uitdraaien.
Komt die halve cm overeen met ongeveer 0,1 bar?

dehaaz
Geregistreerd lid

Bericht door dehaaz » wo 14 nov, 2007 21:02

komt er veel druk op de wastegate te staan?? het draaien lukte niet echt toen heb ik hem los gehaald maar schroefdraadjes zijn nu afgebroken. Iemand een creatieve oplossing om hem vast te zetten? of word het een nieuwe aanschaffen?

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 15 nov, 2007 0:04

dehaaz schreef:komt er veel druk op de wastegate te staan?? het draaien lukte niet echt toen heb ik hem los gehaald maar schroefdraadjes zijn nu afgebroken. Iemand een creatieve oplossing om hem vast te zetten? of word het een nieuwe aanschaffen?
Ik heb ook wel eens staan duwen en trekken ana die stang maar kreeg er geen beweging in. Voor de rest doet mijn turbo het goed.
Hoe hard moet je er aan draien om er beweging in te krijgen? Heb geen zin dat het afbreekt.

dehaaz
Geregistreerd lid

Bericht door dehaaz » do 15 nov, 2007 0:11

ik had hem van zijn standaard gehaald om zo makkelijker te draaien dat ging goed. Ik kon niet goed onder de auto komen daarom had ik hem los gehaald. helaas is de bevestiging kapot gegaan, die 2 moertjes die in het huis zelf zitten.

Heeft iemand er nog eentje te koop, of wat zou het nieuw kosten? Of die creatieve oplossing om hem vast te zetten?

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 15 nov, 2007 0:40

dehaaz schreef:ik had hem van zijn standaard gehaald om zo makkelijker te draaien dat ging goed. Ik kon niet goed onder de auto komen daarom had ik hem los gehaald. helaas is de bevestiging kapot gegaan, die 2 moertjes die in het huis zelf zitten.

Heeft iemand er nog eentje te koop, of wat zou het nieuw kosten? Of die creatieve oplossing om hem vast te zetten?
Ik weet dat J en D van den Bosch ze verkoopt. Uit mijn hoofd 200 EUR. Maar dit kan ik fout hebben Correct me if I´m wrong.

dehaaz
Geregistreerd lid

Bericht door dehaaz » do 15 nov, 2007 1:46

RobbertS schreef:
dehaaz schreef:ik had hem van zijn standaard gehaald om zo makkelijker te draaien dat ging goed. Ik kon niet goed onder de auto komen daarom had ik hem los gehaald. helaas is de bevestiging kapot gegaan, die 2 moertjes die in het huis zelf zitten.

Ik weet dat J en D van den Bosch ze verkoopt. Uit mijn hoofd 200 EUR. Maar dit kan ik fout hebben Correct me if I´m wrong.

AUWWW

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 15 nov, 2007 9:35

200 Euro? Dat moet dan voor een Forge-actuator zijn? Bel Elferink even, die hebben nog wel wat liggen.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » do 15 nov, 2007 12:12

Ai dat is balen :(

Ik kan me zo niet voor de geest halen welke boutjes je precies bedoeld maar ik neem aan die van de beugel waar de wastegate aan hangt. Wat is er precies kapot aan, zijn de boutjes dol of is de wastegate van z,n beugel gebroken? Als de boutjes dol gedraaid zijn dan kan je proberen een grotere draad te tappen. Is de wastgate van zijn beugel gebroken kan je eens proberen deze met een grote slangenklem op z.n plek te houden. Mocht je een vervangende wastegate nodig hebben heb ik nog wel een goede gebruikte liggen tbv. een 8klepper.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 16 nov, 2007 0:28

93-SS-ARC schreef:

Ai dat is balen :(

Ik kan me zo niet voor de geest halen welke boutjes je precies bedoeld maar ik neem aan die van de beugel waar de wastegate aan hangt. Wat is er precies kapot aan, zijn de boutjes dol of is de wastegate van z,n beugel gebroken? Als de boutjes dol gedraaid zijn dan kan je proberen een grotere draad te tappen. Is de wastgate van zijn beugel gebroken kan je eens proberen deze met een grote slangenklem op z.n plek te houden. Mocht je een vervangende wastegate nodig hebben heb ik nog wel een goede gebruikte liggen tbv. een 8klepper.
Is er verschil tussen een 8V en een 16V uitvoering?

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » vr 16 nov, 2007 0:40

8v wastegate heeft iets meer draad lengte als de 16v versie

dehaaz
Geregistreerd lid

Bericht door dehaaz » vr 16 nov, 2007 11:57

ik heb er 2 nieuwe boutjes aan laten lassen voor 5 euro, niet de mooiste oplossing maar lijkt te werken.

Ben nu bezig met het afstellen. had hem iets te land gemaakt en merkte toen ik begon te rijden dat de basis druk wel naar beneden was maar nog steeds een tweede boost pas bij de 4 duizend toeren was. echt alleen de druk ging naar beneden en niet de momenten wanneer die piek boost komt.

Bedankt voor alle tips

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 16 nov, 2007 16:37

dehaaz schreef:ik heb er 2 nieuwe boutjes aan laten lassen voor 5 euro, niet de mooiste oplossing maar lijkt te werken.

Ben nu bezig met het afstellen. had hem iets te land gemaakt en merkte toen ik begon te rijden dat de basis druk wel naar beneden was maar nog steeds een tweede boost pas bij de 4 duizend toeren was. echt alleen de druk ging naar beneden en niet de momenten wanneer die piek boost komt.

Bedankt voor alle tips
Heel goed dat je hem kon laten maken.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » vr 16 nov, 2007 19:14

dehaaz schreef:ik heb er 2 nieuwe boutjes aan laten lassen voor 5 euro, niet de mooiste oplossing maar lijkt te werken.

Bedankt voor alle tips
Ik weet niet of je nog zin hebt om wat te proberen :? Maar je kan evt. de wastgate met perslucht (max. 1bar) controleren of deze vloeiend open gaat z,n druk vasthoud en niet hapert.

dehaaz
Geregistreerd lid

Bericht door dehaaz » vr 16 nov, 2007 21:49

Ik weet niet of je nog zin hebt om wat te proberen :? Maar je kan evt. de wastgate met perslucht (max. 1bar) controleren of deze vloeiend open gaat z,n druk vasthoud en niet hapert.[/quote]

Ja ik wel. Ben al dagen aan het klussen ook aan mijn andere auto dus blijf lekker bezig, ben blij met al je tips had het allemaal niet zelf geweten. Ik ga is kijken of dat me lukt. T8tje rijd nu wel aardig.

Heb zondag een ritje van utrecht naar eindhoven en dan zal ik eerst even goed kijken wat hij nu allemaal doet.

Als je echt denkt dat het aan de Wasgate moet liggen dat die niet helemaal lekker is wat mag die van jou kosten dan?

Plaats reactie