tunen 9000 2.3 LPT AUTOMAAT

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 08 mei, 2007 16:53

Turbobakk schreef:
nelfrikandel schreef:
Turbobakk schreef:Bij gelegenheid moet je maar eens een keer meerijden Sjoerd.
Jaa, en dan een foto maken als Sjoerd net als die hond in de achterbank geklemd zit :o
Naaaah, hij mag voorin zitten :wink:
Hè gelukkig maar :wink:

Hengeveld
Geregistreerd lid

Bericht door Hengeveld » di 08 mei, 2007 17:28

Bedankt allemaal.

Het is me al een stuk duidelijker. Zorgen dat ik niet te ver over de 300 Nm ga, dan zal de automaat ook niet gaan klagen. De auto heeft al wel 272 duizend km op de klok, maar dat zal ook niet een probleem zijn denk ik.
Het is een anniversary uit '98, en ik ga er vanuit dat deze wel een APC in het vooronder heeft hangen (zal ik toch wel even moeten controleren). Een ecu van een 2.3 FPT is volgens mij dan al een goede optie, zeker als je de prijzen vergelijkt met het 'echte' tunen.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 08 mei, 2007 17:40

Een ECU van een 2.3 FPT word vaak genoeg aangeboden, anders heeft Elferink er nog wel eentje. Meestal tegen schappelijke prijzen, heb je voor heel weinig geld een auto die een stuk sneller is!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 08 mei, 2007 18:59

sjoerdk schreef:Een ECU van een 2.3 FPT word vaak genoeg aangeboden, anders heeft Elferink er nog wel eentje. Meestal tegen schappelijke prijzen, heb je voor heel weinig geld een auto die een stuk sneller is!
Vergeet niet de driewegklep, die een LPT niet heeft.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 08 mei, 2007 19:02

brinky schreef:
sjoerdk schreef:Een ECU van een 2.3 FPT word vaak genoeg aangeboden, anders heeft Elferink er nog wel eentje. Meestal tegen schappelijke prijzen, heb je voor heel weinig geld een auto die een stuk sneller is!
Vergeet niet de driewegklep, die een LPT niet heeft.
De latere 2.3 LPT's hebben over het algemeen vaak al een driewegklep, forumlid Praampiloot heeft dit bijv. ook in zijn LPT van 1994.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 08 mei, 2007 19:17

Andersom toch juist? De MY93 9000 LPT (da's dan een 2.0) heeft nog DI/APC en een driewegklep. Vanaf MY94 hebben de 9000-jes trionic en hebben de LPT's geen driewegklep meer.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 08 mei, 2007 19:20

brinky schreef:Andersom toch juist? De MY93 9000 LPT (da's dan een 2.0) heeft nog DI/APC en een driewegklep. Vanaf MY94 hebben de 9000-jes trionic en hebben de LPT's geen driewegklep meer.
Hmm, vreemd. De auto van Ferenc is toch echt een MY1994-er (juni 1994).
Er was in MY1993 nog niet officieel een 2.0 LPT, die werd pas vanaf MY1996 leverbaar.
De 2.3 LPT werd pas vanaf MY1994 leverbaar, van MY1992 t/m MY1993 was er alleen een Full Pressure Turbo te koop.

Edit: Nu snap ik het zelf ook even niet meer, volgens mij zijn er door de jaren heen gewoon een handje vol 9000 2.3 LPT's met de driewegklep geleverd.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 08 mei, 2007 19:24

Misschien kloppen mijn gegevens niet helemaal. :?

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 08 mei, 2007 19:25

brinky schreef:Misschien kloppen mijn gegevens niet helemaal. :?
Dat zou kunnen ja, de mijne heb ik gewoon uit de brochure en van het handige overzicht van www.saabmuseum.com (MY veranderingen per model).

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 08 mei, 2007 19:31

Ik keek even op speektuning.nl. In de tuningspaketten voor een LPT is een driewegklep included.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 08 mei, 2007 19:33

brinky schreef:Ik keek even op speektuning.nl. In de tuningspaketten voor een LPT is een driewegklep included.
Kijk aan! Ik zal nog eens proberen uit te zoeken hoe het komt dat sommige LPT's, of ze nou van MY1994 of juist later zijn, voorzien zijn van een driewegklep (in theorie hebben ze die helemaal niet nodig!), misschien een vooruitziende blik van de fabriek cq. dealer?
Waren er destijds al wensen van klanten om hun LPT op een makkelijke manier wat extra vermogen te geven?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 08 mei, 2007 19:38

Maar goed, weer on topic, want hier komt de topic starter niet verder mee.

Ontopic: volgens mij worden de paketten van Speektuning voor een 9000 met automaat een beetje getemd. Je zou eens contact op kunnen nemen met Sander om hier uitsluitsel over te krijgen.

Plaats reactie