Hè gelukkig maarTurbobakk schreef:Naaaah, hij mag voorin zittennelfrikandel schreef:Jaa, en dan een foto maken als Sjoerd net als die hond in de achterbank geklemd zitTurbobakk schreef:Bij gelegenheid moet je maar eens een keer meerijden Sjoerd.
tunen 9000 2.3 LPT AUTOMAAT
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
Hengeveld
- Geregistreerd lid
Bedankt allemaal.
Het is me al een stuk duidelijker. Zorgen dat ik niet te ver over de 300 Nm ga, dan zal de automaat ook niet gaan klagen. De auto heeft al wel 272 duizend km op de klok, maar dat zal ook niet een probleem zijn denk ik.
Het is een anniversary uit '98, en ik ga er vanuit dat deze wel een APC in het vooronder heeft hangen (zal ik toch wel even moeten controleren). Een ecu van een 2.3 FPT is volgens mij dan al een goede optie, zeker als je de prijzen vergelijkt met het 'echte' tunen.
Het is me al een stuk duidelijker. Zorgen dat ik niet te ver over de 300 Nm ga, dan zal de automaat ook niet gaan klagen. De auto heeft al wel 272 duizend km op de klok, maar dat zal ook niet een probleem zijn denk ik.
Het is een anniversary uit '98, en ik ga er vanuit dat deze wel een APC in het vooronder heeft hangen (zal ik toch wel even moeten controleren). Een ecu van een 2.3 FPT is volgens mij dan al een goede optie, zeker als je de prijzen vergelijkt met het 'echte' tunen.
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
brinky
- Donateur

-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
De latere 2.3 LPT's hebben over het algemeen vaak al een driewegklep, forumlid Praampiloot heeft dit bijv. ook in zijn LPT van 1994.brinky schreef:Vergeet niet de driewegklep, die een LPT niet heeft.sjoerdk schreef:Een ECU van een 2.3 FPT word vaak genoeg aangeboden, anders heeft Elferink er nog wel eentje. Meestal tegen schappelijke prijzen, heb je voor heel weinig geld een auto die een stuk sneller is!
-
brinky
- Donateur

-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Hmm, vreemd. De auto van Ferenc is toch echt een MY1994-er (juni 1994).brinky schreef:Andersom toch juist? De MY93 9000 LPT (da's dan een 2.0) heeft nog DI/APC en een driewegklep. Vanaf MY94 hebben de 9000-jes trionic en hebben de LPT's geen driewegklep meer.
Er was in MY1993 nog niet officieel een 2.0 LPT, die werd pas vanaf MY1996 leverbaar.
De 2.3 LPT werd pas vanaf MY1994 leverbaar, van MY1992 t/m MY1993 was er alleen een Full Pressure Turbo te koop.
Edit: Nu snap ik het zelf ook even niet meer, volgens mij zijn er door de jaren heen gewoon een handje vol 9000 2.3 LPT's met de driewegklep geleverd.
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Dat zou kunnen ja, de mijne heb ik gewoon uit de brochure en van het handige overzicht van www.saabmuseum.com (MY veranderingen per model).brinky schreef:Misschien kloppen mijn gegevens niet helemaal.
-
brinky
- Donateur

-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Kijk aan! Ik zal nog eens proberen uit te zoeken hoe het komt dat sommige LPT's, of ze nou van MY1994 of juist later zijn, voorzien zijn van een driewegklep (in theorie hebben ze die helemaal niet nodig!), misschien een vooruitziende blik van de fabriek cq. dealer?brinky schreef:Ik keek even op speektuning.nl. In de tuningspaketten voor een LPT is een driewegklep included.
Waren er destijds al wensen van klanten om hun LPT op een makkelijke manier wat extra vermogen te geven?
-
brinky
- Donateur