Iemand ervaring met de rear anti-roll bar?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Powered by Koch
Geregistreerd lid

Bericht door Powered by Koch » ma 12 feb, 2007 8:49

Voor aan de voorkant is er ook nog een 26mm 'bar '
De 'bar' voor de achterzijde is er niet alleen voor het overhellen maar heeft ook een duidelijk effect op de rechtuit stabiliteit en Torque steer bij het accelereren.

Waar de 26mm bar vanaf komt weet ik niet maar deze zat er bij mij al onder bij de aankoop. ( Ik heb eens begrepen dat deze origineel verkrijgbaar was voor een cabrio).

Peace Frog
Geregistreerd lid

saab

Bericht door Peace Frog » di 13 feb, 2007 22:56

Heeft een saab 2.2 TID geen stabilisatorstang van 28 mm???

seep
Geregistreerd lid

Bericht door seep » do 15 feb, 2007 14:58

[
Dat zou ik zo niet willen zeggen. Door het verhogen van de rolstijfheid op de achteras, zonder iets te veranderen aan de rolstijfheid aan de vooras, wijzig je het over-/onderstuurgedrag van de auto: hij zal overstuurder raken. Op zich niet zo'n punt bij een voorwielaandrijver met flink vermogen, je kunt vaak overstuurde response corrigeren met je voet op het gas, maar je moet er wel bij zijn en weten wat je doet. Mijn ervaring met de rear anit-roll bar is dat bij nat weer de auto een stuk giftiger wordt en het overschrijden van de wrijvingsgrenzen aanmerkelijk kritieker wordt dan je van je 9-3 gewend zult zijn. Ik mag dit persoonlijk erg graag, maar realiseer je dat de kreet "baat het niet, dan schaadt het niet" i.g.v. tuning nooit opgaat, dan had Saab het zo zelf wel gedaan.[/quote]

Mijn 9000 aero is voorzien van koni's + powerflex rondom en vertoont onderstuur: nav het verhaal hierboven zou ik dat kunnen oplossen door de stabilistang achter stijver te maken. Het proberen waard....

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » zo 29 jul, 2007 19:33

Heb net de Rear ARB besteld op Genuine Saab

De 22 mm.

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... 095b4b42aa

Zal mijn ervaringen delen als 'ie erop zit.

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » za 11 aug, 2007 13:45

...

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » za 11 aug, 2007 15:04

De ARB 22mm van Taliaferro zit erop.

Resultaat:
- auto stuurt makkelijker in. Aanzienlijk minder onderstuur;
- neutraler/stabieler weggedrag;
- naar rechts trekken van de auto bij hard accelereren is verdwenen;
- relatief minder overhellen.

De verbetering is vooral merkbaar bij hoge snelheden, agressief insturen en hard accelereren. Ik weet nog niet waar de grens van de auto nu zit en of dit in overstuur of toch weer onderstuur zal resulteren.

Komende maand komt de steering rack + brace erop. Wellicht meteen in combinatie met Eibach veren.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » za 29 nov, 2008 23:38

Heb zojuist ook de ARB gemonteerd onder mijn Viggen Cabrio en ben er echt heel blij mee :headbang2:

Kostte me uiteindelijk een half uur tot 3 kwartier om het klusje te klaren zonder brug of krik (wel ff klooien hoor). Daarbij twee van de vier oude bouten afgebroken :shock: maar geen probleem want had nieuwe erbij geleverd gekregen.

Ik merk dat de auto nu veel betrouwbaarder/zekerder aanvoelt en dus meer gepushed kan worden. Heb nog niet zo hard met deze auto bochten in en uit durven sturen met veel power erop. Waarschijnlijk omdat ik voorheen aanvoelde dat het niet 'safe'was. Nu weinig problemen en veel fun door deze goedkope aanpassing :applause:

Paar punten die opvoelen;
- overhellen is minder
- accelereren met veel power geen zoek gedrag meer, ook niet in bochten met de power erop (voorheen vooral in 2e versnell. veel last van, moest veel werken om de auto rechtuit te houden).
- auto voelt gewoon betrouwbaarder aan, stijver zonder iets van comfort in te leveren.
- kan nu meer gebruik maken van de power van mijn auto ipv alleen maar rechtuit op het rechte eind

Mijn Viggen had al de complete Viggen Rescue Kit maar miste deze ARB nog. De verbetering met de ARB is bij mij GROOT!

Ik heb de 22mm ARB-versie van Taliaferro (genuinesaab.com) Welke ik gewoon bij Tholen kon bestellen voor weinagh (aanrader) 8)

Oja, was wel even schrikken toen ik de originele ARB? van Saab eronderuit haalde. Deze is dun en is in de bochten errug schrikbarend dun :oops:

ARB is echt aan te bevelen, heerlijke dag gehad vandaag !

Op naar de Maptundagen voor 275pk en 420Nm :twisted:

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » ma 01 dec, 2008 18:49

Ik ben ook wel geïnteresseerd in zo'n bar. Ook al is m'n auto verder compleet standaard, ik word een beetje moe van het onderstuur. Beetje hard een rotonde op en hij begint al weg te glijden over z'n voorwielen. Als ik het goed begrijp, vermindert deze bar dat dus, het onderstuur in snelle(re) bochten?

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » ma 01 dec, 2008 20:50

je kunt ook gewoon een tweede originele monteren. stuk goedkoper. heb ik ook. verschil is goed te merken. kan als je wilt wel een foto maken. met zoekfunctie is er wat over geschreven.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 01 dec, 2008 21:41

Maar het is niet alleen dat.....het is ook de combinatie met andere dempers, veren, wielophangingsbussen....etc

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » ma 01 dec, 2008 22:00

De Flok schreef:Ik ben ook wel geïnteresseerd in zo'n bar. Ook al is m'n auto verder compleet standaard, ik word een beetje moe van het onderstuur. Beetje hard een rotonde op en hij begint al weg te glijden over z'n voorwielen. Als ik het goed begrijp, vermindert deze bar dat dus, het onderstuur in snelle(re) bochten?
Zeker doen!

Ik zal jullie uit de brand helpen en even reclame maken (auto branche heeft het immers moeilijk) want de bar kostte mij 116,- inclusief verzendkosten bij Tholen. Zeker een cadeua om van de Sint te vragen :wink:

Elke Saab die ik nog zou aanschaffen krijgt van mij gelijk deze upgrade.

Ik weet het niet zeker maar de ARB geeft op mijn auto veel verschil en ik ga er van uit dat dat dan voor iedere 93 geld (en waarschijnlijk de 95 ook).

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » ma 01 dec, 2008 23:32

Ik wil het oordeel over de anti-roll-bar niet helemaal onderuitschoffelen (ik heb zelf onder zowel de Viggen als de Turbo coupé ook van dikkere exemplaren gebruik gemaakt), maar ben wel van mening dat er hier te ongenuanceerd over wordt gesproken, en dat dat onder "leken" wel eens tot verkeerde beslissingen kan leiden....

Probeer eens bij een natte snelwegafrit met een hobbeltje na te gaan hoe hard je er maximaal, een klein beetje glijdend vanaf kunt.... grote kans dat dat bij een dikkere anti-roll bar tot niet zulke gave situaties leidt! Een fabrikant kiest een balans niet voor niets. Er wordt in dit topic over veiligheidsgevoel gesproken, maar wees je bewust dat je de auto minder onderstuurd en daarmee minder veilig maakt! (je merkt dat vaak pas in noodsituaties, vergeet dat niet).

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » ma 01 dec, 2008 23:43

Erik schreef:Maar het is niet alleen dat.....het is ook de combinatie met andere dempers, veren, wielophangingsbussen....etc
Dat begrijp ik, maar ik wil niet aan comfort inleveren. Wat Hanm zegt begrijp ik ook. Echter rij ik met m'n Saab nooit op de grens. Maar een standaard onderstel heeft heel snel de neiging te ondersturen. Dat wil ik graag een beetje opvangen, dat oversturen zal ik niet gaan opzoeken. Ik wil dat m'n auto in normale omstandigheden een iets ander karakter krijgt, maar wel hetzelfde comfort blijft bieden.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 01 dec, 2008 23:48

Je kunt ook je huidige onderstel vervangen door nieuw standaard spul. Nieuwe dempers, nieuwe rubbers... zal ook al een enorm verschil maken met behoud van comfort.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 02 dec, 2008 0:17

Ik onderschrijf de nuancering van Hanm volledig. Het is een leuke upgrade die een 900/9-3 lekkerder laat sturen. Het grensgebied waarin je nog iets kan corrigeren wordt echter een stuk kleiner. Als de auto zijn kont opzij zet moet je bliksemsnel op het gas (een tegennatuurlijke reactie als je merkt dat je met een auto over de grens gaat) en goed kunnen corrigeren om de auto onder controle te houden want je staat binnen de kortste keren achterstevoren. Don't ask me how I know. :roll:

Plaats reactie