Tuning - wat is wijsheid?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Tuning - wat is wijsheid?

Bericht door Luthart » zo 14 apr, 2024 12:12

Trouwens een 9-5 NG heeft standaard al 220pk en een top van 240… tja lijkt mij ruim voldoende toch?

Bij twijfel zou ik het niet doen… steek het geld in goed onderhoud.

Begrijp me niet verkeerd, hoe meer vermogen hoe mooier! Maar het praktisch nut is er eigenlijk niet.

Dat chip/OBD tunen is natuurlijk ontstaan doordat vooral de Duitse fabrikanten de verschillende vermogens leverde uit dezelfde motoren. Vooral bij de TDI motoren.
Van een rode i maakte je zo een rode di. Kijk dat snap ik wel… heb ikzelf ook gehad.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 14 apr, 2024 12:55

een 9-5 NG heeft standaard al 220pk en een top van 240… tja lijkt mij ruim voldoende toch?

220pk dat klopt wel maar vergeet niet dat je hebt het hier over een wagen van dik 1650kg dat met 220pk helemaal niet lichtvoetig aanvoelt, en een top van 240 haalt ie ook niet, tot 230 gaat ie en dan is het ook op. ik heb zelf een uitgebreide Vector 9-5NG 2.0 4cilinder uit 2011, een zalige auto met een soepele 6bak automaat , na de tuning van Dion is de handrem eraf gehaald zo voelt het aan dik 280pk en kwa acceleratie doet ie absoluut niet onder voor de 2.8liter V6, heb de afgelopen zomer in Duitsland de top uit geprobeert zou de 270 km/uur moeten halen maar ik ben maar gestopt bij 260km/uur , die 270km per uur haald ie ongetwijfeld, alleen m,n standaart voor remmen van 16inch zijn onvoldoende en heb deze geupgraded naar dubbelle zuigers uitvoering 17inch met ook grotere schijven, is hetzelfde remsysteem als wat de V6 heeft, in standaard uitvoering is deze 9-5ng geen partij voor een vergelijking met m,n 9000Aero handbak 1996 maptune stage2, maar zoals ie nu is getund en remupgrade heeft gehad begin ik toch te twijfelen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 14 apr, 2024 13:11

Academische snelheden.

Na 5 jaar 9-5NG heb ik die snelheid nog nooit benaderd. Ik vind 180 op de autobahn al snel zat, op die paar plekken dat het nog kan (wet of drukte). En eigenlijk vind ik dat helemaal geen fijne kruissnelheid. Doe mij maar 150, waarbij er dan genoeg oempf over is om even kort door te trappen als ik te nerveus word van de drukte en het gedans om me heen.

Kracht te kort? Op sommige momenten. Maar dat is vooral wanneer je vlug power onderin aan wil spreken, bijvoorbeeld als je even flux in moet voegen, dan reageert ie soms wat traag - maar dat is misschien omdat de automaat wat traag reageert of dat ik de kick down niet voldoende aanspreek. Ja ja, ik ben dat omaatje.

Pas als de turbo niet (goed) aangestuurd wordt (zoals bij een kapotte actuator die ik had) merk je het gewicht van de auto en gebrek aan kracht.

Ik had ooit wel een zachte wens om deze of gene tuning te doen voor wat pks, de Hirsch voor het origine bijvoorbeeld, maar ik ben eigenlijk wel content zoals het is. Die paar situaties dat ik denk dat de extra oempf misschien kan helpen komen niet vaak genoeg voor.

En als je die oempf hebt heb je weer momenten dat je alsnog wat oempf denkt te missen.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 14 apr, 2024 13:16

Ja dat klopt. Maar dan nog zeker niet dramatisch! 1650kg op 220 is toch 7,5kg per pk.
Mijn T5 heeft 185pk op 1320kg (vergelijkbaar) en ik heb dat gevoel niet hoor!
Het is ook maar net waarmee je het vergelijkt… en wanneer je tevreden bent!

En laten we eerlijk zijn, een top van 230 is al deftig toch?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 14 apr, 2024 13:24

De 9-5ng heeft een cw waarde van 029 exact net zoveel als de Ursaab, bij kruisnelheden van rond de 200km/uur kan je gewoon met elkaar communiceren, geen windgeruis en hij gaat als op rails, de 9-5ng is een auto die zich leent om met hoge snelheden over de duitse autobanen te kruisen. Heb de afgelopen 16jaar gekruist met de 9000Aero en de laatste 4jaar met de 9-5ng.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 14 apr, 2024 14:37

Had gehoopt dat Dion nog even zou reageren. Dit is immers zijn vakgebied.

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » zo 14 apr, 2024 16:01

Je kan hem ook een appje sturen via het nummer op zijn site.

Denk dat als je blok gezond is dat je je nergens zorgen om hoeft te maken. Op het trionictuning forum heb ik weleens voorbij zien komen dat mensen het onderblok van een a20nft gebruiken als upgrade voor de b207 omdat deze mogelijk sterker zijn. Dit blok ligt ook in een opel astra j opc en heeft dan 270-280pk standaard. Geen idee of de turbo hetzelfde is als de 9-5ng. De tune van Dion lijkt dat naar 290pk te brengen. Lijkt mij dat dat makkelijk in de marge valt die de ontwerpers hebben gebruikt om het blok standaard uit fabriek 280pk mee te geven.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » zo 14 apr, 2024 16:39

Luthart schreef:
zo 14 apr, 2024 11:52
Mmh makkelijker/lekkerder is erg subjectief…

Over dat zuiniger durf ik de discussie wel aan. Meer vermogen = meer lucht en meer brandstof.

Zuiniger kan alleen als je het vermogen niet aanspreekt!

En trouwens de motor mag zeker niet te arm lopen. Brandstof is ook koeling… van een te arm mensel lopen de meeste motoren (op vollast) kapot. Maar goed als jij denkt dat het zuiniger wordt dan zal het wel zo zijn :wink:
Tja, zolang je dat vermogen niet aanspreekt maar wel draait op een vroegere ontsteking en (dus ook) op betere brandstof ben je zeker wel zuiniger uit ;).

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » zo 14 apr, 2024 18:58

Allereerst kan je daarmee alle kanten op.

Bij een 9-5NG A20NFT is het altijd goed controleren. Helaas gaan de injectoren vaak kapot (of worden slecht) en uit zich dat vooral in het open blijven staan bij vollast. Hierdoor wil het gebeuren dat juist tijdens zo'n moment dan vloeistofslot ontstaat in de cilinder. Dit is vooral voorkomend bij de MY2011 auto's, waarom? Geen idee. Gevolg is dat de zuiger ineens gestopt wordt, drijfstang breekt en door het blok heen gespiest wordt.

Afgelopen zomer is dat ook bij ons op de zaak voorgekomen, auto kwam 3 of 4 jaar na tuning terug voor een check omdat hij inhield volgas en tijdens het stellen van een diagnose plofte de motor. Bij het testen van de injectoren bleek dat de injector van cilinder 3 bij meer dan 40% dutycylce volledig ongecontroleerd begon te spuiten.

Dit probleem kom je ook tegen bij een originele auto. Ik denk dat er al vele van deze motoren gesneuveld zijn door dit probleem. Daarom is er tegenwoordig ook steeds lastiger aan een A20NFT te komen.

Overigens is de A20NFT een motor die zich juist bij uitstek erg goed laat tunen, er is veel te halen in dagelijkse rijdbaarheid en verbruik. Tevens kun je er natuurlijk ook voor kiezen om gewoon naar 250 a 260 pk te gaan zoals hij ook geleverd is in sommige GM auto's. Dan weet je zeker dat je nooit te ver gaat. In ieder geval is bovenstaand issue niet echt afhankelijk van het niet of wel tunen, al zal het wel eerder aan het licht komen.

Ik zou in ieder geval of je gaat tunen of niet je injectoren laten checken/reinigen. Ook blijkt dat deze motoren aardig wat vervuiling in het inlaattraject krijgen door de jaren heen. Een goeie walnutblasting knappen ze ook erg op.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 14 apr, 2024 20:03

Dit probleem kom je ook tegen bij een originele auto. Ik denk dat er al vele van deze motoren gesneuveld zijn door dit probleem.
Daarom is er tegenwoordig ook steeds lastiger aan een A20NFT te komen.
Onze Saab-garage gaf aan dat bij hun tot nu toe alleen getunede 2-liter motoren zijn vastgelopen.
Daarom gaf men ons het advies om de motor vooral niet te laten tunen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 14 apr, 2024 20:52

Dat zijn dan blokken die waarschijnlijk al niet meer al te best waren en na een tune hun laatste zetje over de afgrond kregen. Had mijn ex 9-3 ook last van: een verder gezonde die door Dion onder handen was genomen plofte op de terugreis van eerdergenoemde Dion. Bleek dat de turbo niet al te best meer was en de extra druk van de tune was het snelle einde van de turbo.

Het valt en staat met de gezondheid van het blok en de aanbouwdelen. Als die goed zijn en de meest voorkomende problemen zijn vroegtijdig al aangepakt of gecontroleerd en niet aanwezig zou ik zeggen tunen die hap. Niet alleen voor het extra vermogen op papier, ook voor de souplesse en extra zuinigheid die je met een maatwerk tune kan krijgen. Laat een goede Stage 0 uitvoeren en ga op basis daarvan de tune uitvoeren.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » zo 14 apr, 2024 21:14

RoelandV schreef:
zo 14 apr, 2024 20:03
Onze Saab-garage gaf aan dat bij hun tot nu toe alleen getunede 2-liter motoren zijn vastgelopen.
Denk ook een kwestie van hoe je met de auto omgaat. Bij welke dealer zit je?

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » zo 14 apr, 2024 21:22

jansen schreef:
zo 14 apr, 2024 13:24
De 9-5ng heeft een cw waarde van 029 exact net zoveel als de Ursaab, [...]
0.28 zelfs :wink:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 15 apr, 2024 2:06

RoelandV schreef:
zo 14 apr, 2024 20:03
Dan zou ik het vooral NIET doen, als je daar middels dit topic graag in bevestigd wilt worden.

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » ma 15 apr, 2024 8:30

Sapphire schreef:
ma 15 apr, 2024 2:06
Dan zou ik het vooral NIET doen, als je daar middels dit topic graag in bevestigd wilt worden.
+1

Plaats reactie