Vochtige lucht in je luchtinlaat.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: Vochtige lucht in je luchtinlaat.
Dat zou in het geval van T5 & T7 betekenen dat je bijgeleverde uit die kits installeert, op de bijgeleverde computer aansluit en de output daarvan via de bedrading van de orginele sensoren terugkoppeld. In theorie eenvoudig, maar hoe correct is de output van de computer in zo'n kit. Je hebt toch te maken met curves die dan over andere curves worden gelegd.
Zou het in het ook beter/mogelijk zijn om de mappen van de SAAB-ECU rechtstreeks te koppelen. Als het zuurstofgehalte zo drastisch stijgt bij toepassing van waterstof, dan zou dat wellicht voor de SAAB-ECU een signaal kunnen zijn om om te schakelen naar een andere curve/map.
Iets anders is of je zuigers en andere delen in je motor het geweld op termijn aankunnen?
Ik heb wat meer vertrouwen in de combinatie met Water/Methanol, daar dit chemisch dichter bij Ethanol licht en waar T7 makkelijk op te zou kunnen zijn adapteren.
Het is in ieder geval niet iets wat je ondoordacht op om het even welke motor kan loslaten. Ik heb het gevoel dat de consument/hobbtist nu als proefkonijn wordt bejegend.
Topic voor EVO en Dion?
Zou het in het ook beter/mogelijk zijn om de mappen van de SAAB-ECU rechtstreeks te koppelen. Als het zuurstofgehalte zo drastisch stijgt bij toepassing van waterstof, dan zou dat wellicht voor de SAAB-ECU een signaal kunnen zijn om om te schakelen naar een andere curve/map.
Iets anders is of je zuigers en andere delen in je motor het geweld op termijn aankunnen?
Ik heb wat meer vertrouwen in de combinatie met Water/Methanol, daar dit chemisch dichter bij Ethanol licht en waar T7 makkelijk op te zou kunnen zijn adapteren.
Het is in ieder geval niet iets wat je ondoordacht op om het even welke motor kan loslaten. Ik heb het gevoel dat de consument/hobbtist nu als proefkonijn wordt bejegend.
Topic voor EVO en Dion?
-
AlexJ
- Donateur

Onzin als je 't mij vraagt.
Wat levert het nou echt op voor jouw Saab? Zet 'm anders een keer op de dynobank met spons en zonder.
Wat levert het nou echt op voor jouw Saab? Zet 'm anders een keer op de dynobank met spons en zonder.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Ha, de ionisatiekatalysator van ingenieur Bob Dooyer (weet niet meer of het zo goed gespeld is) uit de jaren '80. Heb dat destijds toegepast op m'n 96. Stukje bij beetje opgebouwd naar een systeem dat automatisch de sponsen bevochtigde als die te droog werden, uiteraard met beveiligingen tegen overlopen, pompen als het water op was en pompen bij vorst. Was op de 96 merkbaar, motor liep soepeler en trok lekkerder op. Bij een vrijwillige uitlaatgastest bij de ANWB liet de bediener van de meetapparatuur verbaasde en lovende geluiden horen. Op de 99 werkte het niet goed, waarschijnlijk door de manier waarop ik de watertoevoer had geconstrueerd. Toen ik bij de eerste test rijdend water toevoerde begon de motor meteen als een wilde te bokken en te bonken, dus daar heb ik het maar weer van af gehaald. Bijgaand plaatjes van het aangepaste luchtfilterhuis.Dikketrip schreef:Heel simpel, vochtige spons op je luchtfilter leggen
Als of je rijd met regen of mist.
Ik heb nu een slangetje die naar de sponsloopt. Zodat ik hem van buitenaf vochtig kan maken zonder de deksel steeds open te maken.
Alex
-
Dikketrip
- Donateur (3x)

Hey super gaaf;)
Daar hoopte ik een beetje op, iemand die het ook heeft geprobeerd of wil proberen.
Bokken en bonken.. het zou nooit problemen mogen geven als je lucht gewoon langs de spons loopt.
Mss toch beetje de lucht te veel afgesneden.
Ik wil ook nog even een correctie geven op mijn text.
Ik dacht 30km/h 1500rpm
Het is 1000rpm en smooth in zijn 3;)
Ook heb ik het idee dat alles nu "wat schoner" verbrand. Ruik eigenlijk geen gas bij mijn uitlaat?!
Crazy!
Ook loopt mijn auto lekkerder en soepeler dan ooit.
Denk dat het vocht mijn motortje schoon heeft gestoomd;)
Daar hoopte ik een beetje op, iemand die het ook heeft geprobeerd of wil proberen.
Bokken en bonken.. het zou nooit problemen mogen geven als je lucht gewoon langs de spons loopt.
Mss toch beetje de lucht te veel afgesneden.
Ik wil ook nog even een correctie geven op mijn text.
Ik dacht 30km/h 1500rpm
Het is 1000rpm en smooth in zijn 3;)
Ook heb ik het idee dat alles nu "wat schoner" verbrand. Ruik eigenlijk geen gas bij mijn uitlaat?!
Crazy!
Ook loopt mijn auto lekkerder en soepeler dan ooit.
Denk dat het vocht mijn motortje schoon heeft gestoomd;)
-
Dikketrip
- Donateur (3x)

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... antenspuit" onclick="window.open(this.href);return false;
-
ReinO
- Donateur (2x)

heb je je iat ook gemeten voor en na de ingreep? En wat doe je wanneer de spons - door veroudering- kleine stukjes materiaal richting je gkh of turbo stuurt?
Of wanneer er in de spons een kanaaltje ontstaat waar de lucht ongefilterd doorstroomt?
Of wanneer er in de spons een kanaaltje ontstaat waar de lucht ongefilterd doorstroomt?
-
Dikketrip
- Donateur (3x)

Heel realistisch om daar zeker op te letten.
Ik heb nog mijn luchtfilter. Spons ligt er op. Zat er al aan te denken om hem er onder te leggen. Je weet maar nooit, maar goed. Zo een spons valt niet zo maar uitelkaar. Dat duurt vaak jaren.
Mijn intake temp. Heb ik niet gemeten. Kan met Obd? Heb ik helaas niet.. maar zal / is lager.
Vriezen is ook iets waar ik op moet letten. Kan zijn dat ik hem met koud weer er even uithaal.
Waar ik wel op heb gelet is dat de lucht ook langs de spons kan. Wordt wel lekker warm onder de kap dan ontdooit hij wel weer.
Heb hem afgelopen nacht wel laten zitten. Als het eens hard vriest -8 of meer zal ik eens kijken of hij bevriest. Mss valt het mee. Net als planten in de tuin. Beetje bescherming en het bevriest niet. Het ligt in een bak onder de motorkap.
Fijn dat jullie meedenken.
Ik heb nog mijn luchtfilter. Spons ligt er op. Zat er al aan te denken om hem er onder te leggen. Je weet maar nooit, maar goed. Zo een spons valt niet zo maar uitelkaar. Dat duurt vaak jaren.
Mijn intake temp. Heb ik niet gemeten. Kan met Obd? Heb ik helaas niet.. maar zal / is lager.
Vriezen is ook iets waar ik op moet letten. Kan zijn dat ik hem met koud weer er even uithaal.
Waar ik wel op heb gelet is dat de lucht ook langs de spons kan. Wordt wel lekker warm onder de kap dan ontdooit hij wel weer.
Heb hem afgelopen nacht wel laten zitten. Als het eens hard vriest -8 of meer zal ik eens kijken of hij bevriest. Mss valt het mee. Net als planten in de tuin. Beetje bescherming en het bevriest niet. Het ligt in een bak onder de motorkap.
Fijn dat jullie meedenken.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Je kan wel wat ruimte openlaten naast de spons, maar als de spons bevriest moet je starten met een gesmoorde motor. Een spons lijk tme verre van ideaal zonder enige vorm van geautomatiseerd nat houden.
Waarom bouw je niet zelf zo'n vernevelsysteem anders?
Waarom bouw je niet zelf zo'n vernevelsysteem anders?
-
Dikketrip
- Donateur (3x)

Ik heb een mist maker;) ik had een grote gekocht, maar die is dikke overkill. 5 kops mist maker;)
Heb nu een kleintje met 1 kop.
Die wil ik gaan plaatsen. Die blijft gewoon non-stop mist maken;) ook weer met slangetje naar de luchtfilter.
Je hebt heel weinig mist nodig. Verbruik is volgens mij 24W
Apparaat gaat aan als de sleutel is omgedraaid.
Heb nu een kleintje met 1 kop.
Die wil ik gaan plaatsen. Die blijft gewoon non-stop mist maken;) ook weer met slangetje naar de luchtfilter.
Je hebt heel weinig mist nodig. Verbruik is volgens mij 24W
Apparaat gaat aan als de sleutel is omgedraaid.
-
Dikketrip
- Donateur (3x)

Heb nu ongeveer 1000km gereden,
Verbruik blijft het zelfde,
Wel meer merkbaar koppel in lage rpm. Trekt ook lekkerder vanaf 2000 rpm ipv 2500
Zodra het sponsje wat droger wordt merk je dus dat hij normaal gaat rijden. Je gaat die kleine push missen in lage rpm.
Nu komt het mooiste,
Hij draait nu soepeler de motor, alsof je nieuwe olie in hebt gedaan na 30.000 km.
Bij nieuwe olie is het blokje fluister stil. Als of je motor uitvalt bij het terug vallen in rpm. Bij een verkeerslicht.
Denk het zelfde effect als "decorbonizing"
Verbruik blijft het zelfde,
Wel meer merkbaar koppel in lage rpm. Trekt ook lekkerder vanaf 2000 rpm ipv 2500
Zodra het sponsje wat droger wordt merk je dus dat hij normaal gaat rijden. Je gaat die kleine push missen in lage rpm.
Nu komt het mooiste,
Hij draait nu soepeler de motor, alsof je nieuwe olie in hebt gedaan na 30.000 km.
Bij nieuwe olie is het blokje fluister stil. Als of je motor uitvalt bij het terug vallen in rpm. Bij een verkeerslicht.
Denk het zelfde effect als "decorbonizing"
-
Dikketrip
- Donateur (3x)

Het is allemaal niets nieuws
https://youtu.be/eZDISp2pdSo" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn zat filmpjes van mensen die zo hun motortje schoonmaken.
Alleen ik doe het gelijkelijk met vochtige lucht ipv veel vocht in 1x
Alleen water klinkt zo eng voor een hoop mensen.
https://youtu.be/eZDISp2pdSo" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn zat filmpjes van mensen die zo hun motortje schoonmaken.
Alleen ik doe het gelijkelijk met vochtige lucht ipv veel vocht in 1x
Alleen water klinkt zo eng voor een hoop mensen.