Basisdruk problemen / overboosting - update

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
harryS9K
Geregistreerd lid

Re: Basisdruk problemen, overboosting (td04 shortnose, 0,7ba

Bericht door harryS9K » vr 17 feb, 2017 16:43

Wat voor wastegate actuator is het?
Hoort ie bij de TD04 of is het een aftermarket met een andere veer erin?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 17 feb, 2017 19:34

wat ik begrijp van mijn leverancier is dat het nogal nauw steekt met die basisdruk.
de 18T die ik kocht kan tot 400pk en 1.9 bar aan maar de basisdruk is daarbij .4 bar.

voor wat het waard is.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 23 feb, 2017 10:30

harryS9K schreef:Misschien kun je tussen de wastegate actuator en de bracket een ringetje plaatsen? Dan zou de wastegate minder ver open moeten gaan.
Dat zou kunnen werken maar is wel wat geknutsel hé. Moet ook wel betrouwbaar zijn. :lol:
Geen idee wat voor actuator het is (origineel / aftermarket). Ik heb er in ieder geval niks aan veranderd nadat ik de turbo als origineel heb gekocht.

Inmiddels het aanbod van de turbo leverancier gehad om langs te komen om de actuator te controleren. Top!
Twijfel of ik hier gebruik van ga maken, want ik heb nooit tijd (werk + drie kleine kids). Wellicht dat ik een andere actuator bestel waarvan de basisdruk wél goed staat.
De hamvraag is dan; Hoe kan ik de actuator wisselen?
Moet de king cobra er af? Of zelfs de hele turbo? Of is het gewoon plug en play. :mrgreen:

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » do 23 feb, 2017 11:02

Cobra eraf bij zon king cobra!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » za 04 mar, 2017 21:14

Vandaag bij J&D geweest waar Danny mij weer een stuk verder heeft geholpen in de zoektocht.
Verrassende uitkomst:

met een geijkte drukmeter vastgesteld dat de wastegate van mijn turbo begint open te gaan bij 0,35 bar en volledig openstaat bij 0,8 bar. We hebben een fabrieksnieuwe turbo uit de doos bekeken, en die opende op hetzelfde moment en sloot iets later. (dat laatste is wellicht te verklaren doordat mijn turbo niet nieuwe meer is).

Voor zover ik de materie snap klopt de basisdruk van mijn turbo/actuator dus.
Stel dat dit écht zo is, dan heb ik twee vragen:
A. waarom overboost ik enorm terwijl anderen met mijn software (verschillende software zowel origineel als tunes) geen overboosting problemen hebben. Conclusie: zoek het niet in de software maar in de hardware
B. waarom meten we met een losse drukmeter op de wastegate een basisdruk van 0,35-0,40 bar, en meten we met het bekende 'Saab truukje (de 'c' slang van de APC op de 'a' te doen (en de 'a' los te hangen)) 0,65 / 0,70 bar. 'Alle andere' Saab gebruikers meten op deze manier de werkelijke basisdruk.

Een aantal hypotheses:
1. vacuum probleem waardoor de APC niet goed wordt aangestuurd
2. APC defect
3. wastegate opening te klein

Samen met Danny en de drukmeter allerlei slangen en connecties gecontroleerd om probleem 1 uit te kunnen sluiten. Mijn vacuum lijkt in orde. Voor de zekerheid alle carterventilatie klepjes (Saab tuners) vervangen door J&D varianten. Deze lijken robuuster. Ook verschillende siliconen slangen vernieuwd, gewoon om uit te sluiten (en kosten relatief laag). Helaas zonder resultaat.

A.s. maandag heb ik APK + jaarlijkse beurt bij mijn vaste garage (Heijnes). Ik ga Peter vragen of ik even een testje mag doen met een andere t7 APC klep. Daarmee hoop ik hypothese 2 te kunnen testen. Uiteraard hoop ik dat ik nog iets anders ga bedenken, want ik heb geen zin om mijn turbo te demonteren om de wastegate opening te vergroten... (hypothese 3).

In ieder geval erg blij met een leuk dagje Vinkeveen en de goede hulp van Danny, toch weer een paar zaken kunnen uitsluiten :)
Als iemand nog goede ideeën (of twijfels bij mijn beredenering) heeft houd ik me aanbevolen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Basisdruk problemen / overboosting - update

Bericht door ReinO » zo 05 mar, 2017 6:56

mooi dat de onderlinge relatie er niet onder geleden heeft en je bent idd wat verder.
Die apc blijft volgens mij ook de eerste verdachte want de meting is gedaan rechtstreeks dus precies buiten de apc om.
Maar ik neem aan dat bij het gkh de basisdruk wel goed was?
Ik heb trouwens zelf een analoge meter op 1 van de vacuslangen aangesloten, dan heb je voor een paar 10-tjes zekerheid op dat front.
Kan een te royale benzinetoevoer/inspuiting ook nog shoots teweeg brengen? Hij vraagt dan abusievelijk teveel lucht? en gaat over de grens
om de inspuiting bij te houden?
suc6 bij Heynes en voor hier een leuk topic -thnx for sharing- zo ondanks dit gedoe.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 05 mar, 2017 11:44

we blijven het volgen.

Danny had geen andere T7 apc-klep liggen blijkbaar ... ? Anders had je hypthese 2 natuurlijk al geprobeerd. Ben benieuwd of het hyp2 of 3 wordt.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » zo 05 mar, 2017 13:04

Liggen er zat! Alex kennende zal tijd de limiterende factor zijn.

Fijn dat er naar gekeken wordt

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 06 mar, 2017 11:44

Nee dat was het probleem een keer niet :lol:
Danny heeft nooit aan mijn auto gesleuteld, alleen (veel) onderdelen geleverd.
Mijn vraag was of 1 van zijn geleverde onderdelen (turbo) wel goed functioneerde.
Hij heeft vastgesteld dat deze het goed doet, en (gratis) meegedacht waar ik het wel zou kunnen zoeken (vacuum).
Op de terugweg in de auto, toen bleek dat slangen en klepjes wisselen niks had opgeleverd, en het vacuum dus echt in orde was, heb ik zelf de hypotheses opgesteld.
Nu bij Heijnes (APK + beurt) en zo ff testen met andere apc klep.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 06 mar, 2017 12:34

zullen we er op wedden?
hoe dan suc6 daar.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 06 mar, 2017 16:57

Geen apc test gedaan... Is er eigenlijk een probleem? De adaptaties erg goed zijn en de auto heerlijk rijdt.
Tot nu toe ging ik er vanuit dat het in beeld krijgen van een mair die 200/300 hoger is dan de mreq (voor langer dan een fractie van een seconde) niet goed zou zijn... Hoe zien jullie dat?

Ik ga toch maar snel tijd maken om m'n wideband erin te hangen, dan heb ik meer duidelijkheid over het mengsel wanneer dit gebeurt. Tot die tijd blijf ik het volgas nog ff niet gebruiken :lol:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 06 mar, 2017 18:39

wanneer je in de buurt bent ruilen we hem hier voor 1 die zeker wel goed is.
shootje hoort niet natuurlijk want die apc moet doen wat ie hoort maar ja hoe erg is dat wanneer je er een beetje rekening mee houdt.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 07 mar, 2017 10:22

AlexJ schreef: Een aantal hypotheses:
1. vacuum probleem waardoor de APC niet goed wordt aangestuurd
2. APC defect
3. wastegate opening te klein
Dion gaf me nog een goede tip.
Hypothese 3 is niet geheel correct, maar iets wat hier erg op lijkt is 'boost creep'.
Na hierover gelezen te hebben op het Internet lijkt dit inderdaad mijn probleem.
Verklaard ook dat bij 'stage 0' al problemen heb (dikke 3" JT met 100cells racekat, minder 'backpressure').

Als ik dit wil fixen, ben ik benieuwd of m'n turbo er af moet of dat de downpipe eraf voldoende is.
Ik begreep al wel dat het gat niet groter gemaakt moet worden, maar dat er wat weggeslepen moet worden in het uitlaathuis (van de turbo) om de luchtstroom te veranderen zodat deze eerder/gemakkelijker de wastegate in gaat...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 07 mar, 2017 11:51

wel een gedoe om het te fixen lijkt het:
What causes boost creep?
Improperly sized wastegate. Wastegates need to support the airflow the engine generate at the lowest desired boost setting.
Poor wastegate placement and angle.
running to low of a boost setting with to large of an engine
installation of a higher flowing turbo back exhaust.
faulty wastegate
faulty boost controlling device. This could be a manual boost controller or electronic boost controller. Don’t skimp on the quality of your boost controller. Fierce Manual Boost Controllers.
How can I fix boost creep?
For internal wastegates you can port the valve housing to increase the airflow. Most automotive machine shops are capable of doing this, or you can do it with a dremmel
Verify that boost controllers are working properly. For manual boost controllers back the controller to the lowest setting and see if the problem goes away. It may be caused by a stuck valve.
upgrading the internal flap our actuator.
Install a larger external wastegate. We carry a selection from only the best manufactures
check your hoses running to the wastegate for any leaks.
make sure the placement is ideal. the gate should be as close to the turbo as possible and have a free flowing entry. The image below shows the best installation.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » di 07 mar, 2017 12:32

Is het mogelijk de aangeboden druk van de WGA te meten?
Optie 3 lijkt me vreemd, als het eerder nog geen probleem was.
Wastegate opening word toch niet smaller na verloop van tijd?

Plaats reactie