AFR-meter + oliekoeleraansluitingen + aandrijfassen custom m

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
maikel2.0t
Geregistreerd lid

Re: AFR-meter + oliekoeleraansluitingen + aandrijfassen cust

Bericht door maikel2.0t » ma 03 nov, 2014 15:10

Bij t5 zet hij de brandstofmap meteen op vollgas inspuiten.. Ook al doe je een stage 1 als ik me niet vergis slimste is dan tog een wbl aan te sluiten:) tenminste zou ik doen vooral omdat he ook op gas wil rijden ermee

Als je gewoon de standaard aero ecu gebruikt hoef je het natuurlijk niet meteen te halen:) succes :O: 8)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 03 nov, 2014 21:25

Evo vroeg middels een pb om even via het forum te reageren met de voorbeelden van zijn saabmotoren die kapot zijn gegaan:

je hebt zelf gemeld Evo dat 2 van je eigen motoren (of 2 keer dezelfde) kapot zijn gegaan: is dat trouwens heel erg? kan gebeuren als je lekker aan tunen bent?
Mijn ecumappen zijn allemaal ongemoeid en een mooie afr maar dat wil niet zeggen dat het niet kapot kan lijkt me.
groet en maar weer on topic?
Rein

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 04 nov, 2014 0:07

Ik wil hier toch nog even off-topic op reageren, omdat er op deze manier "onwaarheden" in de wereld gebracht worden.

Mijn motoren die stukgelopen zijn (ja ik heb er...), zijn stuk voor stuk niet kapot gelopen door tuning. Wel door lopen op verkeerde brandstof en FOD (gerelateerd aan het gevalletje "verkeerde" brandstof).

Mag ik je vragen eerst voor de feiten te gaan, alvorens hier "klok-klepel" dingen te posten?

Wel dank voor je reactie, Rein.

En aan de TS mijn excuses voor deze excursie... back on topic, wat mij betreft.

Ik begrijp dat de TS hoogstens voor een STG1 wil gaan? Dus eigenlijk alles qua HW stock/origineel SAAB wil laten?

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » wo 05 nov, 2014 21:51

evo schreef:
Ik begrijp dat de TS hoogstens voor een STG1 wil gaan? Dus eigenlijk alles qua HW stock/origineel SAAB wil laten?
ja, in eerste instantie motor goed werkend krijgen in de Matra. In deze matra blijft ie standaard 225 pk.

Ik heb nog 2 matra's waar ook saab motoren in komen. Die wil ik dan naar misschien stage 3 brengen met een max van 290 a 300 pk en 450 NM. Gaat hard zat dan en de boel blijft ook nog heel. En ik hoef verder niet al te veel kosten te maken. De 3 inch downpipe komt er in elke matra onder. Dikke downpipe en sportluchtfilter is dan toch genoeg , of niet?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 05 nov, 2014 22:03

sportluchtfilter is nergens voor nodig en zou ik je eerlijk gezegd ook niet aanraden voor een daily driver. De meningen zijn erover verdeeld maar ik heb zelf mooi gezandstraalde compressorwieltjes langs zien komen van auto's waar zo'n ding opgeschroefd was. En het levert behalve herrie niks op, origineel 9000 filter bijvoobeeld voldoet uitstekend tot stage 3+ en hoger. Als je het kwijt kan in de matra natuurlijk.

Voor stage 1 zou ik me niet al ter druk maken om wbl/egt. Wel iets om in de gaten te houden is hoe de adaptatie verloopt, met name als je inlaattraject erg gaat afwijken kan het zijn dat je toch de VE map wat moet bijsturen.

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » wo 05 nov, 2014 22:18

[]

Tja, dat is maar de vraag of ik een fatsoenlijk luchtfilter kwijt kan. En het liefst daar waar hij koele lucht aanzuigt. Zal nog niet meevallen. Ruimte is er niet zoveel en het kan erg warm worden in de motorruimte van de matra. Zeker met een turbomotor.

Rechts voorin in de motorruimte zit de chargecooler die ervoor moet zorgen dat de lucht die de motor ingaat , gekoeld word. Van chargecooler to aan motorinlaat is best wel lang. In ieder geval 25 % langer dan het origineel. En 2.5 inch dik. Waar staat de VE-map voor?
Reden: Onnodige quote verwijderd.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 05 nov, 2014 22:27

Die Saab motor gaat achter/midden in de Matra, hoe ga je het schakelmechanisme passend maken?
Automaat lijkt me handiger.

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » wo 05 nov, 2014 23:04

[]

Ja een automaat lijkt me ook wel wat. Het liefst had ik dan de automaat uit een 9-5 aero uit 2003 en verder. Die heeft de 5-bak automaat met flippers aan het stuur. Trionic 7 dus. En dat durf ik dus niet aan omdat het systeem erg verweven is met de rest van de auto. Niet makkelijk te doen lijkt me.

Ik heb het schakelmechanisme ongeveer hetzelfde gemaakt als het origineel . Het mechanisme gaat via schakelstangen langs het oliecarter, dan omhoog en vervolgens weer naar voren. Niet ideaal allemaal, maar met nieuwe verbinden is het best te doen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 05 nov, 2014 23:07

VE = volumetric efficiency. T5 heeft geen luchtmassa meter maar berekent de luchtmassa indirect, uit de druk en temperatuur in het inlaatspruitstuk volgt de dichtheid, cilinder inhoud is ook bekend dus daarmee weet je in theorie de aangezogen luchtmassa per omwenteling. Omdat de praktijk altijd afwijkt is er een correctie factor en da's de VE map. VE hangt af van de fysieke layout van met name het inlaattraject.

Niet al te idiote afwijkingen worden waarschijnlijk wel opgevangen door de lambda regeling, de daaruit resulterende adapatiewaardes kan je dan mooi gebruiken om de VE map bij te werken.

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » do 06 nov, 2014 11:54

[]

Dat is een duidelijke uitleg. Ik ga het zeker in de gaten houden. Dank

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 06 nov, 2014 14:32

9000-95 schreef:Niet al te idiote afwijkingen worden waarschijnlijk wel opgevangen door de lambda regeling, de daaruit resulterende adapatiewaardes kan je dan mooi gebruiken om de VE map bij te werken.
Adaptiewaardes gebruiken om je VE bij te stellen is niet de (juiste) manier. Wil je het goed doen zul je toch echt voor de verschillende velden moeten loggen. Maar zoals al geopperd. Boeit weinig bij STG0, tenzij je gaat spelen met je nokkenassen, etc (maar dan is het ook geen STG0 meer...).

Voorbeeld van mijn AFR-feedback van deze ochtend woon-file-werk...
Afbeelding
En nee, ik loop niet rijk, maar juist arm. Ik rijd op E85 :mrgreen:

Dit soort mappen kun je goed gebruiken om je gewenste VE map te maken (is overigens T7).

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » do 06 nov, 2014 16:16

meehh, ik ben nog altijd te lui om een Lawicel aan te schaffen, heb vrij weinig moeite gehad om de VE map voor de 9-5 te maken, kost wel meer tijd bedenk ik mij nu zo.

Plaats reactie