turbo en intercooler

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
joachiem
Geregistreerd lid

Re: turbo en intercooler

Bericht door joachiem » wo 16 jul, 2014 17:17

Groot is de 9000 ic wel maar dik niet echt hoor.....beetje allu intercooler is veel dikker en kanaaltjes zijn ook wel een keer zo dik,deze heeft 19 smalle kanaaltjes en is eigenlijk een
standaard fabrieks fmic dus kun je kwa flow ook niet veel van verwachten volgens mij :-S+

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » wo 16 jul, 2014 17:27

Dit gaat niet over een 9000IC hè. ;)

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » wo 16 jul, 2014 17:29

dit wat ik op die foto zie is gewoon een 9000ic hoor :roll: enkel allu zijkanten er aan en pijpjes wat rechter...koel deel is gelijk 19 kleine kanaaltjes net zoals ik op mijn 900 heb dus kwa flow en koeling gelijk.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » wo 16 jul, 2014 17:35

Turbobakk schreef:Sinds kort heb ik op mijn 900 Classic een grotere fmic. viewtopic.php?f=56&t=138389&start=30

Ik merk wel dat de drukopbouw (turbo) anders is. Het lijkt alsof er sprake is van een groter turbogat. Kan dat kloppen, omdat de lucht nu een langere weg aflegt? En wat is het effect van de diameter van de slangen die worden gebruikt? De diameter van de slang van de turbo naar de intercooler is nu groter dan in de oude situatie. Is het zinvol om een dunnere slang te plaatsen?

Afbeelding
Afbeelding

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 29 jul, 2014 11:59

Hoe bevalt het nou je hem een tijdje hebt?

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » di 29 jul, 2014 18:56

Prima. Al ik heb niet zo veel gereden. Twee keer mee weg geweest (met warm weer) voor een stevig ritje en dan merk je, wat ik al eerder schreef, dat de druk veel constanter blijft. Het opspoelen is wel een fractie minder, maar ik ben dik tevreden met het resultaat. Of het ook pk's en nm's heeft opgeleverd, geen idee. Dat zouden we weer een keer moeten meten. Heb jij je intercooler al?

De komende weken heb ik vakantie, dus zal ik de 900 wat frequenter gebruiken en wat langere ritten maken. Maar eerst gaat ze op bokken om de asdoorgangen te behandelen. Ze zijn nog prima, maar om dit zo te houden krijgen ze een RX5/RX10 behandeling.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 29 jul, 2014 19:30

Turbobakk schreef:Maar goed ergens moet er een optimum zijn en dat hangt denk ik mede af van de grote van je turbo en druk die geleverd wordt. In jouw theorie zou dan een buis met diameter van 100 mm nog weer beter zijn en dat betwijfel ik. Ik heb nog even gekeken naar de diameter van de oude intercooler en daar is de buis van de turbo naar de intercooler 45 mm en van de intercooler naar de inlaat 55 mm. Ik denk toch ook dat Saab destijds daar wel over nagedacht heeft.
Natuurlijk is er ergens een optimum maar over het algemeen levert het weinig voordeel op om een slang van 100 mm te gebruiken als de inlaatbuis van de IC maar 60 mm is oid. Dat levert dan meer weerstand op dan de buis. Een buis van 100 mm is ook meer volume dus meer turbogat. Zonder er een berekening op los te laten zou ik zeggen dat het ideaal is als je compressor uit en IC in dezelfde diameter hebben en je gebruikt tevens een buis van die diameter met zo weinig mogelijk (scherpe) bochten. Elke bocht is ook weer weerstand, hoe scherper de bocht hoe meer weerstand. En elke buis dikker dan de (limiterende) diameter van compressor of IC inlaat is extra turbogat. Je hebt volgens mij in die buurt je optimum van luchtsnelheid vs vulling. Ook spreekt het voor zich dat de buis van IC naar inlaat minimaal zo dik of dikker moet zijn, anders krijg je drukopbouw richting je turbo en dat wil je niet. Echter deze buis moet ook niet té dik zijn want dan krijg je de boel nooit 'opgepompt'. Het blijft dus een compromis tussen meerdere factoren.

Plaats reactie