typegoedkeuring na tuning?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door Krizzie » ma 16 dec, 2013 9:41

Als jij 400pk hebt wil het niet zeggen dat je ook meteen over het limiet van je banden heen gaat hè. Je versnellingsbakverhouding is ook van belang.

Ik heb overigens nog nooit gezien dat er bij de APK zo aandachtig naar de banden werd gekeken. Profieldiepte en opvallende afwijkingen is toch wel het enige..

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » ma 16 dec, 2013 10:53

ik heb mijn verzekering (KNAC) telkens een motorombouw en grote vermogenstoename gemeld maar dat was niet nodig zei men. Bij mij ging het van 95 pk naar ca. 230 pk, was niet interessant. Hoe het bij andere verzekeringen is weet ik niet en ik weet ook niet hoe het is bij extreme vermogens van 400 PK of zo. Maar ja, wie heeft dat nu hier op het forum.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 16 dec, 2013 12:11

zo extreem gaat het bij mij ook niet worden idd. ik ben er al iets geruster op dat het op legale wijze goed te regelen is gezien de reacties.
wordt vervolgd
@krizzie; maar wil dat wel zeker weten dan.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 16 dec, 2013 12:31

Om de banden hoef je je niet zo druk te maken. Officieel moeten je banden voldoen aan de opgegeven topsnelheid, dus bijv. een 9000 2.3T automaat heeft een top van 235 en moet daarom V banden hebben (tot 240) maar in de praktijk wordt je ook gewoon goedgekeurd met H-banden. Het is dan je eigen verantwoording om niet harder te rijden. Vaak zijn er geen winterbanden voorhanden met de juiste codering of ze zijn abnormaal duur. Officiëel moet je dan een sticker op je dashboard plakken met Vmax winterbanden = xxx km/u maar ik ben hier nog nooit op gecontroleerd bij de APK.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 16 dec, 2013 13:07

Sapphire schreef:Om de banden hoef je je niet zo druk te maken. Officieel moeten je banden voldoen aan de opgegeven topsnelheid, dus bijv. een 9000 2.3T automaat heeft een top van 235 en moet daarom V banden hebben (tot 240) maar in de praktijk wordt je ook gewoon goedgekeurd met H-banden. Het is dan je eigen verantwoording om niet harder te rijden. Vaak zijn er geen winterbanden voorhanden met de juiste codering of ze zijn abnormaal duur. Officiëel moet je dan een sticker op je dashboard plakken met Vmax winterbanden = xxx km/u maar ik ben hier nog nooit op gecontroleerd bij de APK.
Nouwja, niet helemaal... Voor de APK is de snelheidscodering niet van belang en is altijd goedkeur. In Nederland hoef je ook geen sticker op je dashboard te plakken... maar in Duitsland is dat wel weer verplicht als de snelheidscodering van de band lager ligt dan de max snelheid van de auto.

Voor bedrijfswagens (incl grijs kenteken) is het laadvermogen wel van belang. Als dit niet voldoende is, dan is het wel een APK afkeur.

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » ma 16 dec, 2013 13:54

In duitsland is het idd belangrijker die snelheidcodering

Mocht je een ongeluk maken/krijgen op snelheid en je snelheidscodering is niet goed kun jij opdraaien voor allee schade

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 16 dec, 2013 14:44

idd bij mijn bestelauto had ik daardoor een keer een afkeur: te lage loadindex. maar de andere info had ik niet.

net overleg gehad met het RDW: 'voor ons is de vermogenstoename niet zo van belang maar wel de geluidsmeting, daarnaast zijn er nogal wat verzekeraars die er wel een
punt van maken, niet allemaal, maar onze keuring dekt dat dan af' .

binnenkort met een gerust hart naar de RDW keuring: in het nieuwe jaar hoor!

maurice1970
Geregistreerd lid

Bericht door maurice1970 » ma 16 dec, 2013 22:39

Hmm, dit zo lezende is het denk ik om meerdere redenen toch verstandig eens langs het rdw te gaan... Heb er 22.5 per wiel bij...

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » di 17 dec, 2013 12:23

nou de strekking van het topic is juist dat het niet nodig is. Eventueel leuk om op het kenteken te hebben, en voor de zekerheid afstemmen met de verzekering that's all.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 17 dec, 2013 19:34

ik heb geen zin om via een telefonische toezegging afhankelijk te worden van een verz. mij..
en moet ook nog zien of ik zoiets zwart op wit krijg. strekking topic (wat mij betreft: herkeuring doen, maar ieder zijn vrijheid natuurlijk en hoe vaak gaat het mis?)

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » wo 18 dec, 2013 1:46

ik zou een mail sturen - heb ik ook gedaan. Het antwoord van de verzekering heb ik bewaard voor het geval dat. Ook de RDW geeft antwoord per mail, mocht je iets van hun willen weten.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 18 dec, 2013 7:20

nou ja, dat verbaast me dan. gaan we ook maar eens proberen.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » do 19 dec, 2013 0:06

Een kennis van mij heeft zijn auto laten taxeren waarbij alles in het taxatierapport beschreven is wat er aan de auto en dus ook de motor gedaan is. Vervolgens heeft hij de auto verzekerd aan de hand van het taxatierapport. De verzekering kan nu niet zeggen dat ze niet geweten hebben dat de auto niet origineel was. :wink:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 19 dec, 2013 8:39

dat is natuurlijk de mooiste constructie. de enige onzekerheid is dat een verzekeraar een auto weigert - om wat voor reden dan ook - want dan ben de sjaak.

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » zo 16 nov, 2014 12:46

vermogen na tuning +20% en meer

Voor wat het waard is:
Kwam in een draadje bij een naburig forum
http://www.gummen.org/forum/showthread. ... rb-2/page9" onclick="window.open(this.href);return false;
een definitie tegen wat ons aller RDW in de sectie "Uw voertuig wijzigen of restaureren"
onder "Restauratie van of ingrijpende reparaties aan een voertuig"
verstaat.
check de tekst onder het kopje
"Motorwijziging"
puntje 6 @

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... rtuig.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie