vliegwiel

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
henri c kadett
Geregistreerd lid

Re: vliegwiel

Bericht door henri c kadett » di 29 okt, 2013 13:25

Afbeelding

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » di 29 okt, 2013 21:54

tanisha schreef:waarom zou een 2.2 diesel bak van een B omega niet passen? dat is dezelfde motor die ook in de 9-5 en 9-3 hangt!
Ik heb me vergist denk ik idd. Ik dacht aan die oude drakendiesels van Opel en die hebben een ander bakpatroon. maar hebben de diesel en benzinemotoren wel hetzelfde bakpatroon dan?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 30 okt, 2013 1:20

ja diesels hebben het zelfde boutpatroon als de benzine motoren zelfs de 3.0tid isuzu motor heeft hetzelfde boutpatroon en die bak heb ik weer in mijn 9-5 gehangen! :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 31 okt, 2013 0:53

klopt je fuelrail / injectoren? 1, 2, 3, 4... ? Of was je nog aan het passen en meten?

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » do 31 okt, 2013 1:43

Leuk project dit!

En idd cil 1 zit bij de distributie (-:

KJF
Geregistreerd lid

Bericht door KJF » vr 29 nov, 2013 23:35

@evo

normaal gesproken zit het gasklephuis toch ook aan de andere kant :-S+ Het hele inlaatspruitstuk is omgedraaid. wel handig voor de inbouw :)

@henri c kadett
Leuk project inderdaad.

@all
Na de ascona en de kadet ( en de matra) is het is nu wachten op een corsa met een echte (saab) motor

KJF

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 29 nov, 2013 23:50

Zo... ja... en wat heeft dat ermee te maken? Het is geen carburateur oid... Net als bij je bougies is het inspuitmoment van elke injector getimed. Komt wellicht niet zo nauw, maar als je het niet klopt kan het wel schadelijk zijn... dus wil je wel dat je ze goed aanstuurd... en dus merk ik dat op... Waar doel jij op?

KJF
Geregistreerd lid

Bericht door KJF » za 30 nov, 2013 0:13

Dat het geen carburateur moge duidelijk zijn (is er ooit een carberateur versie gemaakt van een 9000 dan ?)

Wat ik daarmee bedoel is dat als je de fuel rail omdraait en je hebt de nummers erop gezet tijdens het demonteren dat die niet automagisch verdwijnenen en op de juiste plaats worden neergezet. De volgorde staat ook op de kop ( cylinder). Als iemand zijn auto op dit niveau verbouwd zal dat ook wel goed komen.

Hoe schadelijk is het als de brandstof niet op het "juiste" moment of beter op de "juiste" plek wordt ingespoten. Ik weet niet of de injectoren paars gewijs gekoppeld zijn in injector banks( zoals bijv in de megasquirt) of dat ze echt individueel worden aangestuurd. De timing is aanzienlijk minder kritisch dan bij de ontsteking. no pun intended just curious

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 30 nov, 2013 11:28

Zoals ik al schreef:
evo schreef:...Net als bij je bougies is het inspuitmoment van elke injector getimed....
Het is zelfs zo dat als je andere nokkenassen plaatst je de timing eigenlijk moet veranderen... als je het echt goed wilt doen, luistert het allemaal vrij nauw.

Ik ben niet van "aannames". To assume makes an ASS of U and ME.... teveel door fout zien gaan....

Ik snap dus je opmerking ook niet. Ik wijs de man erop dat de volgorde zoals ie op de fuelrails staat niet de correcte is zoals het lijkt opgebouwd te gaan worden... voor mij klaar.

Oh, en voor zover ik het weet kun je dus bij "sub-optimale" timing ook "sub-optimale" verbranding krijgen, merk je in je verbruik en als het erg mis is zou je last van "cylinder wash down" kunnen krijgen, en dan wordt het snel duurder. Zeg maar slechte smering tussen zuiger en cilinderwand.

henri c kadett
Geregistreerd lid

Bericht door henri c kadett » za 30 nov, 2013 16:38

ik heb de fuelrail genummerd zo dat ik weet waar de stekers terug moeten ook de stekers heb ik genummerd

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » zo 01 dec, 2013 1:09

Bij heel veel oudere injectiesystemen worden alle injectoren tegelijk 'afgevuurd' en ligt de benzine als het ware te verdampen tot de inlaatklep opengaat. kan gen kwaad dus.

overigens is deze inlaat niet omgedraaid maar is simpelweg de gasklep verplaatst naar de andere kant. Anders zouden de injectoren aan de onderkant moeten zitten. :wink: Ook past hij niet andersom omda de boutgaten dan niet uitkomen.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 01 dec, 2013 1:34

Klopt, er zijn diverse inspuit mogelijkheden. Eerste injectie systemen hadden 1 injector die voor de gasklep benzine inspuit (beetje een gepimpte carburateur). Later werden dit injectoren per cilinder, die of allemaal tegelijk inspoten of bijv 2 aan 2, of zoals bij de "moderne" echt iedere cilinder apart. Je zal hem ook niet tijdens de inlaat slag zien inspuiten maar tijdens zijn uitlaat slag bij z'n laatste injectie systeem.

Beste is inspuiten tijdens de uitlaatslag, maar spuit je in tijdens de arbeid slag doettie ut ook wel (-:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 01 dec, 2013 10:27

Wat ik altijd heb begrepen is dat je liever niet wilt inspuiten, direct de cilinder in. Vandaar ook de "eindhoek" gerelateerde maps in Trionic (ga je naar andere nokkenassen is het verstandig deze waardes te "heroverwegen"...). Onder lage belastingen voorkom je daarmee cylinder wash down. Eea heeft dus ook met de plaatsing (positie en hoek) van de injectoren te maken.

Als dit niet van belang zou zijn bij onze motoren, denk ik niet dat SAAB de moeite had genomen hier speciaal aandacht aan te schenken in hun aansturing/software...

Mijn advies luid dus: sluit de stekkertjes aan in de volgorde waarop ze origineel zaten... no rocket science. En als ik naar de foto kijk lijkt het erop dat de nummers op de fuel rail niet overeen komen met de manier waarop SAAB (ook in de software) de cilinders benoemd... Da's alles wat ik wilde zeggen over die nummertjes. Tja, hangt een verhaal achter... maar dat is bij wel meer dingen die simpel lijken :wink:

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » zo 01 dec, 2013 20:14

Hey! Goed bezig!

Kwa eindoverbrenging gaat dat wel goed komen met die 2.0 Manta-as zolang je maar een bak neemt met een 5e van 0,8... en niet 1:1.

Of ie het koppel overleeft is een ander verhaal, maar ligt ook een beetje aan hoe je er mee om gaat. Gewoon eens mee beginnen....een Volvo 240 achteras kan altijd nog en die houdt het wel (een 1031-as van de wat jonger modellen 240;ik weet het zo uit mijn hoofd niet exact >'81 en jonger).

Ben benieuwd :)

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » ma 02 dec, 2013 16:40

Belangrijkste advies dat ik je zou willen meegeven is:

Maak een carterpan met het oliereservoir aan de voorkant van het blok, zodat de olieaanzuigbuis zo kort mogelijk, bijna rechtstandig naar beneden kan. Dus het reservoir nog voor het stuurhuis, zelfs als daarvoor de pan iets zou moeten worden verlengd tot onder de krukaspoelie.

Want het is een supersterk blok, maar die oliepomp kan net zo goed aanzuigen als een giraffe kan bukken (nauwelijks dus; de olie moet er bijna onder staan en dan ook nog voldoende hoog, anders vergeet het maar).

Plaats reactie