19T geinstalleerd, maar
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Re: 19T geinstalleerd, maar
Die waardes zijn zoals Maarten zegt afhankelijk wat voor setup je draait. Dit doe je door je voorspanning en waste actuator veer aan te passen, echter bij iedere aanpassing moet je ook opnieuw mappen (daarom klopt je tune waarschijnlijk nu ook al niet, neem aan dat hij niet voor jou auto gemaakt is).
Ga eerst zoals Gijs zij ervoor zorgen dat je EGT en AFR meet. Dit is gewoon van belang met zulk custom werk. Zeker als je het zelf wilt doen! je kan natuurlijk ook je auto droppen bij bijv een maptun en laat hun het fixen.
Huizen verdraaien is bekent trucje, hebben we bij mij custom garret ook moeten doen. Dat het actuator armpje niet helemaal recht zit maakt niet uit, als het maar niet een te grote hoek is.
Volgens mij kun je gewoon bij je actuator als hij in de auto zit, weet ik niet zeker..
Ga eerst zoals Gijs zij ervoor zorgen dat je EGT en AFR meet. Dit is gewoon van belang met zulk custom werk. Zeker als je het zelf wilt doen! je kan natuurlijk ook je auto droppen bij bijv een maptun en laat hun het fixen.
Huizen verdraaien is bekent trucje, hebben we bij mij custom garret ook moeten doen. Dat het actuator armpje niet helemaal recht zit maakt niet uit, als het maar niet een te grote hoek is.
Volgens mij kun je gewoon bij je actuator als hij in de auto zit, weet ik niet zeker..
-
Nairua
- Donateur

Tuner:Maarten schreef:De basisboost is de boost die geleverd wordt zonder tussenkomst van de driewegklep. De opgebouwde boost drukt dan rechtstreeks via de actuator de wastegate open.
Je tuner kan je vertellen op hoeveel Bar de basislaaddruk moet staan om aan te sluiten bij de software.
"There is no base boost in a tune, you set it up with your wastegate, you adjust the rod length adjustment just like base boost on all the cars."
Echt, nu volg ik niet meer.
-
evo
- Donateur (2x)

Nah, d;r is idd geen map die zegt "dit moet je baseboost zijn"...
Er zijn echter wel maps die uit gaan van een bepaalde baseboost (en sterkte van je actuator veer). Neem als voorbeeld de Boostmap, welke als basis dient om je driewegklep ("APC") aan te sturen (basis want hiervoor zijn meerdere maps in gebruik). Hierin staan waardes welke aangeven hoe hard je klep moet "lekken" om je waste gate "correct" aan te sturen. Als je base boost hoger is en / of je veerconstante hoger is zullen deze waardes doorgaans lager liggen, en andersom. Hoeveel lager bepaal je bij het mappen van je nieuwe turbo.
Kleine afwijkingen zal je software overigens zelf kunnen "uitvlakken" dmv verschillende boostadapties. Maar in princiepe moeten software en hardware hand in hand lopen
Er zijn echter wel maps die uit gaan van een bepaalde baseboost (en sterkte van je actuator veer). Neem als voorbeeld de Boostmap, welke als basis dient om je driewegklep ("APC") aan te sturen (basis want hiervoor zijn meerdere maps in gebruik). Hierin staan waardes welke aangeven hoe hard je klep moet "lekken" om je waste gate "correct" aan te sturen. Als je base boost hoger is en / of je veerconstante hoger is zullen deze waardes doorgaans lager liggen, en andersom. Hoeveel lager bepaal je bij het mappen van je nieuwe turbo.
Kleine afwijkingen zal je software overigens zelf kunnen "uitvlakken" dmv verschillende boostadapties. Maar in princiepe moeten software en hardware hand in hand lopen
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Geldt voor de Trionic software ook dat de basisdruk ongeveer de helft van de einddruk moet zijn?
-
evo
- Donateur (2x)

Dat is niet zozeer trionic speciefiek. Dat heeft meer te maken met het krachtenspel waar de "flapper valve" (de WG) mee te maken krijgt. Meer een universele regel dus.
Maar als je de base boost / basis druk aanpast moet de software ook aangepast worden. Alles binnen grenzen natuurlijk... want er zit natuurlijk wel flexibiliteit in. Maar neem mijn oude 9-3 als voorbeeld. Die reed met een base boost van 1.1 a 1.2 bar rond. Daar moet de software dan toch echt wel rekening mee houden!
Maar als je de base boost / basis druk aanpast moet de software ook aangepast worden. Alles binnen grenzen natuurlijk... want er zit natuurlijk wel flexibiliteit in. Maar neem mijn oude 9-3 als voorbeeld. Die reed met een base boost van 1.1 a 1.2 bar rond. Daar moet de software dan toch echt wel rekening mee houden!
-
Maarten
- Lid van verdienste
De hoogte van de basisboost wordt inderdaad mechanisch bepaalt, maar zoals evo heeft uitgelegd sluit de software daarbij aan. Vaak zie je dat gebruikers van een 19T met een sterkere veer in de actuator rijden. De software kan daarop aangepast worden om het maximale uit de turbo te halen.tuner schreef:"There is no base boost in a tune, you set it up with your wastegate, you adjust the rod length adjustment just like base boost on all the cars."
-
Nairua
- Donateur

Even voor leekje ik: Dan kan ik toch best uitzoeken op welke druk nu de klep van de 19T opengaat en die info doorspelen aan de tuner zodat hij de bin weer kan aanpassen?
In welke map kan ik achterhalen waar de software op aansluit?
Tune is geleverd dmv een bin voor T8S. Had trouwens geprobeerd dmv het realtime panel de waardes uit te lezen maar ik zit met enkel nulletjes. AFR sensor is besteld. EGT, is dat echt nodig?
In welke map kan ik achterhalen waar de software op aansluit?
Tune is geleverd dmv een bin voor T8S. Had trouwens geprobeerd dmv het realtime panel de waardes uit te lezen maar ik zit met enkel nulletjes. AFR sensor is besteld. EGT, is dat echt nodig?
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Tuurlijk.. Liever zelfs 4 EGT sensoren (en 4 meters).
EGT's zijn er ook met kleine digitale displays, mocht je dat fijn/netter vinden.
EGT's zijn er ook met kleine digitale displays, mocht je dat fijn/netter vinden.
-
Nairua
- Donateur

Ik heb de wideband AFR sensor van PLX devices in bestelling staan. Zal die dan uitbreiden met een EGT.
Heb al een Kiwi 2 Wifi van hetzelfde bedrijf en zo kan ik de metertje oproepen wanneer nodig.
Heb al een Kiwi 2 Wifi van hetzelfde bedrijf en zo kan ik de metertje oproepen wanneer nodig.
-
Nairua
- Donateur

AirCtrlCal.SetLoadXSP ? Of zit het in de BoostCal.LowThrLimBPV?Maarten schreef:Je tuner kan je vertellen op hoeveel Bar de basislaaddruk moet staan om aan te sluiten bij de software.