In de aanloop naar Stage 1 - 3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Aquillo
Geregistreerd lid

Re: In de aanloop naar Stage 1 - 3

Bericht door Aquillo » ma 27 mei, 2013 22:07

Stel we zeggen een mooie intercooler en injectoren (bovenop de remschijven en de uitlaat die er hier niet toe doen), dan is er ook ongeveer een kleine 260pk uit te trekken? Of moet ik dan toch al gauw 1000 euro extra (excl. uurloon) uittrekken voor een downpipe, td04, cobra en nieuwe slangen?

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » ma 27 mei, 2013 22:14

En over die remmen:

Gewone Bosch schijven voor en achter, met DS2500 Ferrodo remblokken, goodridge remslangen en Motul 600 remvloeistof is voldoende.

Aquillo
Geregistreerd lid

Bericht door Aquillo » ma 27 mei, 2013 22:34

Over die Ferrodo's twijfel ik juist zo. Lees op veel plaatsen dat ze piepen, daar zit ik nou niet zo op te wachten. Ik heb graag super remmen, maar het moet me niet ten koste van dit soort dingetjes gaan.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 27 mei, 2013 22:37

Yep, ze piepen af en toe. Met name bij slepend remmen. Maar erg hard is het niet en het zekere remgevoel dat je terugkrijgt maakt het voor mij meer dan goed. Mocht je in de buurt zijn, mag je altijd eens meerijden (en weer stoppen).

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 27 mei, 2013 23:12

Aquillo schreef:Stel we zeggen een mooie intercooler en injectoren, dan is er ook ongeveer een kleine 260pk uit te trekken? Of moet ik dan toch al gauw 1000 euro extra (excl. uurloon) uittrekken voor een downpipe, td04, cobra en nieuwe slangen?
Eh, nee... :lol:

Als je 260pk wilt halen kun je beter die GT1752 meteen verkopen. Zoals ik hierboven al schreef gaat ie dat (op benzine) niet halen. Op benzine doen je huidige injectoren overigens die 260pk op hun sloffen, dus andere heb je niet nodig.

Even opnieuw voor de volledigheid.

Wil je 260pk dan moet je voor een andere turbo gaan, dat gaat die GT1752 gewoon niet trekken (al naar de compressormap gekeken die ik gepost heb?).... Makkelijk is dan de TD04 van de Aero te nemen, of iets soortgelijks wat nagenoeg plug 'n play is. Eigenlijk ben je dan met een software update (STG1 van een Aero, oid) al klaar... Saai he, 260pk...

Oh...
Afbeelding Afbeelding
Kon even geen MHI TD04HL 15T vinden maar de 15G verschilt niet zoveel... even omrekenen en dan weet je wat ze kunnen flowen.
Back off the envelope: 1m3 = 2.654 lb, 25 lb/ 2.654 lb = 9,42, dus 25 lb = 9.42 m3, 9.42 m3 = 333 cf... dus een GT1752 flowed ongeveer max 333 cf/m

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 27 mei, 2013 23:34

evo schreef: ) al klaar... Saai he, 260pk...
:grin::grin: goud!!,
Evo schreef: Wil je 260pk dan moet je voor een andere turbo gaan, dat gaat die GT1752 gewoon niet trekken (al naar de compressormap gekeken die ik gepost heb?)....
Ik lees altijd erg graag jou theorieën, erg leerzaam, maar kan je me ook uitleggen waar we precies naar kijken bij zo'n turbo diagram? Wat les je daar nou uit af precies?

Edit: ik lees net je toevoeging aan je vorige post, er begint iets te dagen....

Verstuurd van mijn HTC Desire met Tapatalk

Aquillo
Geregistreerd lid

Bericht door Aquillo » di 28 mei, 2013 7:19

Hmm jammer van die GT17 revisie een klein jaar terug :x
Ik ga eens een rekensommetje maken voor de TD04, Cobra, Downpipe, leidingen, remmen, uitlaat en softwareupgrade (dat wordt een verdomd dure rekening :roll: ).

baas 2.3
Geregistreerd lid

Bericht door baas 2.3 » di 28 mei, 2013 8:46

met een verdoMd leuk resultaat.

@evo , was maar een grapje hoor. als je een originele 9-5 hirsch hebt die heeft een andere turbo dan de TD04 toch?
waarom is dit eigenlijk want 300 pk gaat toch ook prima met een TD04? of is dit gedaan omdat die ''hirsch'' iets meer over heeft?

gr swen

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 28 mei, 2013 8:46

Persoonlijk vind ik het leuker om in stapjes te upgraden.
Weet je meteen wat zo'n upgrade nou echt voor verschil maakt, en het voelt wat vriendelijker in de knip.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » di 28 mei, 2013 9:33

Daarna kom je vast wel terug voor een onderstel-upgrade :)

Aquillo
Geregistreerd lid

Bericht door Aquillo » di 28 mei, 2013 17:14

Je bedoelt een stage 1 en daarbij direct de benodigde zaken zoals in mijn geval remmen en uitlaat vervangen?
Levert voor jou natuurlijk potentieel meer op he G-ice :mrgreen:

Maar misschien is dat inderdaad wel slimmer ja.. Nu nog een goede uitlaat zoeken :P

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 28 mei, 2013 18:01

Als mensen niet op een euro knibbelen werkt dat vaak 2 kanten op... Koop je je spullen in alle redelijkheid bij een tuner mag je verwachten dat de software aanpassing ook geen probleem is.

Ga je sjacheren kan dat wel eens duurder uitpakken op software. Dat is bij de meesten inderdaad zo. Ik sta er ook zo in.

Vind je je auto leuk, ben je gezellig en geef je feedback heb je de meeste kans op de beste prijs en bijbehorende service. Is dat niet overal zo?!

Mijn advies is altijd, bewandel de weg die jou het beste gevoel geeft. Dan kan het haast niet mis!

Aquillo
Geregistreerd lid

Bericht door Aquillo » di 28 mei, 2013 18:21

Hoe langer ik erover nadenk hoe sneller ik inderdaad neig om rustig met stage 1 te beginnen, mede in verband met mogelijke technische mankementen die aan het licht komen.
Daarnaast is het inderdaad ook erg leuk om verschillen te ervaren met upgrades. Ik denk dat binnenkort maar eens een afspraak in ga plannen voor de eerste stap :D

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 28 mei, 2013 18:38

Kan twee kanten op, zoals ik het zie.

1. Bewandel de STG1, (2 zou ik overslaan...) 3, stappen voor je turbo. Ben je een DP en wat software upgrades verder en zit je max aan de 250pk. Kosten 1000 Euro oid?
2. Bewandel de TD04 weg in een stap. Ben je een TD04, wat leidingen en een software upgrade verder. Ik vermoed dat de kosten vergelijkbaar zullen zijn. Alleen zit je meteen (met originele SAAB software van een Aero) al aan de 250pk. Een STG1 die ik dan meteen zou menemen brengt je wellicht op een pk of 260 a 265... En je hebt, met de TD04, een betere basis om door te tunen. En je kunt je 1 jaar oude GT1752 ook nog goed verkopen....

Maarja, wie ben ik... Ohja, bedankt berta, ik weet het weer :mrgreen:

Aquillo
Geregistreerd lid

Bericht door Aquillo » di 28 mei, 2013 19:06

Nouja één jaar oud, dat was een gereviseerd ding, wat krijg je daar zoal voor? Zal tegenvallen denk ik? :(

Plaats reactie