Tunen 1.9 TID

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Tunen 1.9 TID

Bericht door evo » do 06 dec, 2012 1:13

Ja leuk! Maar dat was eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Ik vroeg hoe de vermogens bepaald waren? Mag wellicht flauw klinken, maar was wel serieus bedoeld. Mogelijkheden zijn bijv. combinaties van brandstofmassa, luchtmassa, druk, inspuitmoment, onstekingstijdstip, etc. of tussenacceleraties of rolling road tests, etc, etc...

Gaat die 2.0 op E85 dan ook de bank op? Ben erg benieuw wat jullie dan meten voor die 19T#6. Wij hebben ook het plan om een aangepaste 2.0 (op E85) op een bank te knopen, hoofdzakelijk om de onsteking goed af te stellen.... Dit is toch best lastig om echt optimaal te krijgen, althans op de weg of het circuit. Zeker bij vermogens van boven de 350pk...

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » do 06 dec, 2012 13:18

Het kwam inderdaad “flauw” over omdat er begonnen wordt over m’n 9-5 met 420pk en dit topic gaat over de 1.9Ctdi’s. Om onze kennis in het algemeen en in het bijzonder over deze motoren aan te geven: wij zijn met een aantal partijen bezig om deze motoren in orde te krijgen voor marine toepassingen. Dat wil zeggen, met hoge vermogens (225+) en TÜV goedkeuring, dus ze gaan dan ook voldoen aan de geldende uitstoot norm!

De vermogens van de al gechipte 1.9Ctdi’s zijn bepaald op verschillende vermogensbanken, ook in Duitsland, de UK en in Ierland. Daarnaast wordt er genoeg gereden met onze test auto’s terwijl ze worden gemonitord. Het vermogen wordt inderdaad bepaald door combinaties van luchtmassa (turbodruk), brandstof hoeveelheid en voorontsteking. En waarom halen andere er minder vermogen uit, dat weet ik niet. Wij vermoeden: niet genoeg kennis van moderne diesel motoren, de bijbehorende injectiesystemen. Daarnaast geldt dat je er met “Trial and Error” niet gaat komen met dieselmotoren als de basis niet orde is.

Wat betreft de Astra: wij weten hoe hard déze gaat en hoe we dat vermogen uit mijn auto (9-5) halen is niet relevant in dit topic.
Mocht je graag meer willen weten over een van onze 9-5’s dan denken wij dat er altijd de mogelijkheid is geweest om eens langs te komen of ons op andere manier te bereiken.
Dit is namelijk ons werk :O: en we zijn behalve de zondag de hele week geopend.

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » do 17 jan, 2013 14:47

@ Jerreke, ben je hiermee nog verder gegaan ? Ik heb nl goede ervaringen met KCP, mijn beide wagens de software laten aanpassen.

djairo
Geregistreerd lid

Bericht door djairo » wo 23 jan, 2013 21:35

Powertje schreef:We komen gemakkelijk tot 220pk met alleen software.
We verwachten nog iets verder te komen, standaard, we hebben er inmiddels al een rond rijden met meer dan 300pk (daar is wel 'iets' meer aan gedaan) :) :O:
Valt de 2.2TiD niet een beetje op te "kietelen", zo'n 25 a 30 pk'tjes er bij en een pakketje extra koppel, buiten de Hirch tuning die 145 Pk belooft heb ik nog niets gehoord van(betrouwbare) alternatieven???

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 24 jan, 2013 8:18

Valt de 2.2TiD niet een beetje op te "kietelen", zo'n 25 a 30 pk'tjes er bij
Vast wel denk ik want de firma KCP kijkt niet op een pktje meer of minder. :)

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » do 24 jan, 2013 12:16

djairo schreef:
Powertje schreef:We komen gemakkelijk tot 220pk met alleen software.
We verwachten nog iets verder te komen, standaard, we hebben er inmiddels al een rond rijden met meer dan 300pk (daar is wel 'iets' meer aan gedaan) :) :O:
Valt de 2.2TiD niet een beetje op te "kietelen", zo'n 25 a 30 pk'tjes er bij en een pakketje extra koppel, buiten de Hirch tuning die 145 Pk belooft heb ik nog niets gehoord van(betrouwbare) alternatieven???
Dat je geen alternatieve vind naast Hirsch heeft vooral te maken, met het feit dat andere bedrijven het risico niet willen nemen om deze Saab’s te voorzien van een tune.
De 2.2 diesel was er in vele varianten, ook bijvoorbeeld voor Opel in de Astra, Vectra en Zafira, daarin hadden deze auto’s, maar een korte periode de PSG16 pomp en daarna kregen ze opnieuw een losse ECU en een losse diesel pomp. Dit kwam door de vele problemen met de geïntegreerde ECU en werden met deze upgrade vele male betrouwbaarder dan de pompen met geïntegreerde ECU. Het is de zelfde basis pomp van Bosch.

SAAB is eigenlijk de enige die deze combinatie langer heeft gebruikt voor de 2.2 TiD in de 9-3SS en de 9-5 (PSG16), het is wel mogelijk om deze te tunen, door middel van de TECH2, uitlezen, daarna software uit de TECH2, aanpassen en daarna terug in flashen in de ECU van de auto/pomp. Echter het risico dat de auto, sowieso problemen krijgt met de pomp en niet meer start zijn standaard al groot. Het risico tijdens het flashen van de pomp is alleen maar groter de kans dat deze daarna niet meer start vinden wij te groot. Dit is uitvoerig getest op een aantal 2.2TiD’s die we voor afbraak aangeboden gekregen hadden, ons advies blijf lekker rijden zolang het rijdt of koop een 1.9TiD. :roll:

In perspectief: was het een Opel Vectra 2.2DTI met losse ECU dan was circa 170pk redelijk eenvoudig te realiseren. :O:

djairo
Geregistreerd lid

Bericht door djairo » do 24 jan, 2013 15:19

[]

Bedankt voor het eerlijke advies, tenslotte zo beroerd rijd die 2.2TiD niet, koppel dat vroeg inkomt met slechts 120Pk is fijn rijden.
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » do 24 jan, 2013 17:16

[]

Ze rijden zeker niet slecht, het is jammer dat er door Saab geen losse ECU is toegepast op de 9-3SS en 9-5
De motor en aanbouw delen zoals turbo en de pomp (diesel hoeveelheid) was prima geschikt om veel meer vermogen te kunnen leveren.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 24 jan, 2013 18:01

Powertje schreef:Speciaal voor jullie komende weken vermogensbank uitdraaien, zal zo (deze week) nog even kijken naar de uitdraaien voor die Diesel's! :)
Ik ben nog nieuwsgierig, dol op nutteloze grafiekjes :D

Verder heeft een forummer (Onno, forumnaam even kwijt...) veel onderzoek gedaan naar tuning van de 2.2TiD, dat topic staat nog wel ergens hier. Zelfde coclusie als Kaz nu geeft: pomp+ecu samen is klote.

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » ma 28 jan, 2013 18:06

Speciaal voor de mannen, de uitdraaien:

Stage 1 Standaard 1.9 TiD 16v 150pk en Standaard 1.9 TTiD 16v 180pk
Afbeelding

Stage 1+ Standaard 1.9 CTDi 8v 100pk
Afbeelding

Stage 2+ Standaard 1.9 TiD 8v 120pk
Afbeelding

Stage 4 - Standaard 1.9 TiD 16v 150pk
Afbeelding

Meer uitdraaien met meer vermogen komen er aan!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 28 jan, 2013 18:28

Leuke grafiekjes, ziet er goed uit!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 28 jan, 2013 20:59

Leuk om te zien hoe snel die diesels instorten. Toch een grotere blazer monteren 8-)

Had je er ook nog van echte SAAB's :ugeek: ?

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » vr 01 feb, 2013 21:41

[]Kan je daar een tekening bij maken voor mij ? diesels instorten !?
enig idee hoe een diesel motor werkt dan ? dat lijkt mij anders wel een mooie lijn hoor van vermogen, en weinig instorten
met name betrekken de laatste heeft mijn voorkeur met 225pk en 460nm
mooi koppelgebied en dan nemen de pk het mooi over in de hogere toerentallen

wel of geen instortingsgevaar, pamper en zakje :sick: aan en dan mag je plaats nemen in mijn SLOpel diesel die instort.(volgens jou) :besserwisser: :bigeyes:
Reden: Quote verwijderd

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 05 feb, 2013 20:06

Sowwwww.... met het verkeerde been uit bed gestapt?

Ik heb het over het koppel wat toch vrij snel weer terug loopt. Da's normaal voor Diesels, ze hebben nu eenmaal veul lucht nodig anders gaan ze roet braken... Heb zelf ooit een best fijne direct ingespoten 5 pitter gehad, maar dat is wel de reden waarom ik op die tractors ben afhaakt.

Die grafieken zien er wel erg "smooth" uit. Zijn het gemiddelden van meerdere runs? Wat voor chassis dyno was het (athans daar ga ik van uit...)?

enne om weer terug te komen bij het topic....:
Wat houdt zo'n STG4 voor een 1.9TiD in? Ziet er vrij potent uit, althans... voor zo'n zelfontbrander.... :wink:

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » wo 06 feb, 2013 11:10

evo schreef: maar dat is wel de reden waarom ik op die tractors ben afhaakt.
Tuut tuut tuut :donot: Ik wil hier, als tractor liefhebber, wel even protesteren!
Ja, in een tractor wordt inderdaad voornamelijk dieselmotoren gebruikt. Met draaimomenten waar een personenautomotor (diesel of benzine) jaloers op is, maar dat terzijde.
Maar om een auto-met-dieselmotor aan te merken als 'tractor' vind ik niet bepaald netjes. :donot: Daarmee doe je een tractor ernstig tekort!
Vergeleken bij een tractor is elke auto een verschrikkelijk dom ding! Eeen moderne tractor is een hi-tech machine met: inteligente aansturing van een compleet traploze transmissie; een tractor kan sturen (tot op een paar cm naukeurig). Actieve vering (ook op de achteras, ja), zelf een actief geveerde bestuurdersstoel (uiteraard ook verwarmd), veelal 4wd, een tractor kan comuniceren met aangebouwde werktuigen, externe hydrauliek electronisch instelbaar, ABS (met de mogelijkheid om links en rechts appart te kunnen remmen), slipregeling dmv radar. Ja, er zijn ook tractoren met navigatie en.... ik kan nog wel even doorgaan.

Wilde i toch even recht zetten! :!:

Voor de rest een interesant topic. :D

Plaats reactie