Voor een goed beeld is het misschien makkelijk om de volgende info te vermelden: Bouwjaar
Injectie systeem Lucas Bosch? Zijn er modificatie doorgevoerd, andere spruitstukken uitlaat inlaat intercooler? Is er aan het brandstofsysteem iets gemodificeerd?
Is er iets aan de oliekring gewerkt? Of het koelsysteem?
Hoelang duurd het voordat het huis van de turbo rood word en vooral hoe rood?
Iets rijker of armer lopen kan geen roodgloeiende turbo opleveren tijdens stationair toerental. Pas als de auto zo rijk loopt dat dit wel gebeuren kan zal de motor niet echt mooi meer lopen, zal tijdens het rijden niet trekken en zeer onregelmatig lopen en afslaan. Als de auto goed rijd, en ook gewoon goed trekt, motortemperatuur word tijdens het rijden ook niet hoger dan normaal, lijkt het me een te vroege ontsteking en een arm mengsel maar dan moetie wel heel beroerd lopen!
Turbo wordt heet tijdens stationair draaien??
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: Turbo wordt heet tijdens stationair draaien??
In de start post staat caab...Krizzie schreef:Als het de 900 van de vermogensbank meeting is dan gok ik eerder te arm mengsel...
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Heb m'n lenzen niet meer in.. 
-
evo
- Donateur (2x)

Even ter inleiding... Tijdens een standaard(...) opstart cyclus wordt bij een T7 (ik weet dit is geen T7 maar het gaat om het princiepe) eerst de onsteking extreem verlaat ter opwarming van de cat (vanuit milieu overwegingen). Hierbij verbrandt er eigenlijk gewoon nog brandstof in de uitlaat... en dit zorgt voor een snelle opwarming van het uitlaat traject, incl cat (maar ook turbo, etc). Vervolgens vervroegt T7 de onsteking extreem om het blok zelf heet te stoken. Een rijker mengsel is gedurende deze opstart cyclus vrij normaal.
Als naast de turbo ook je spruitstuk rood (hoe rood overigens... want het klinkt vrij extreem) staat vermoed ik dat het aan of een te late ontsteking zal liggen en/of een arm mengsel. Heb je al eens NOx gemeten? Zijn deze te hoog?
Verstopte cat geloof ik zo snel niet in, dan zou ik ook verrot lopen verwachten.
Als naast de turbo ook je spruitstuk rood (hoe rood overigens... want het klinkt vrij extreem) staat vermoed ik dat het aan of een te late ontsteking zal liggen en/of een arm mengsel. Heb je al eens NOx gemeten? Zijn deze te hoog?
Verstopte cat geloof ik zo snel niet in, dan zou ik ook verrot lopen verwachten.
-
BartW
- Geregistreerd lid
1992Gideon schreef:Voor een goed beeld is het misschien makkelijk om de volgende info te vermelden: Bouwjaar
Injectie systeem Lucas Bosch? Zijn er modificatie doorgevoerd, andere spruitstukken uitlaat inlaat intercooler? Is er aan het brandstofsysteem iets gemodificeerd?
Is er iets aan de oliekring gewerkt? Of het koelsysteem?
Hoelang duurd het voordat het huis van de turbo rood word en vooral hoe rood?
Iets rijker of armer lopen kan geen roodgloeiende turbo opleveren tijdens stationair toerental. Pas als de auto zo rijk loopt dat dit wel gebeuren kan zal de motor niet echt mooi meer lopen, zal tijdens het rijden niet trekken en zeer onregelmatig lopen en afslaan. Als de auto goed rijd, en ook gewoon goed trekt, motortemperatuur word tijdens het rijden ook niet hoger dan normaal, lijkt het me een te vroege ontsteking en een arm mengsel maar dan moetie wel heel beroerd lopen!
Lucas
Geen mod's (Motor en bak zijn compleet gereviseerd)
Brandstof sys niks gewijzigd (Op de LMM is wel het blauwe dopje weg, maar dit was al zo toen hij nog goed reed)
Turbo (MIT TE05 12B6) en uitlaatspruitstuk wordt na 5 min heet (donker rood)
Wat me ook opvalt is dat ls de motor draait ik niet de voorontsteking kan juist zetten met de lamp.. ik kan juist de "0" op het vliegwiel zien staan. Als ik dan aan de lamp draai zit ik al op mijn max en als ik aan de stroomverdeler draai dan gaat ie onder "0" op het vliegwiel.
De nokkenassen timing staat anders wel juist! gelijk met de "0" van het vliegwiel...
-
joachiem
- Geregistreerd lid
wat is het doel om aan de lamp te draaien?ik niet snap...
Dus je hebt het probleem al gevonden eigenlijk...ontsteking staat niet goed.
Je ziet nul graden tegenover de streep op de kunstof vliegwielkap bij 850toeren als je met de strobo-lamp door het gat mikt?
Zet de auto eens in de 4e versneling en duw/trek de auto stuk voor stukje tot je de 0-30graden op het vliegwiel ziet.
Mischien zit er wel veel vliegroest op de cijfers/streepjes van het vliegwiel waardoor je niets ziet met de lamp
omdat je zelf al zegt dat als je aan het huis draait de nul wegdraait en verder niets komt......mischien dat de cijfers dus niet leesbaar meer zijn en lijkt of er niets zit.
maak het stukje bij 14-15-16 graden eens goed schoon met een schuurpapiertje en krab het streepje van de 16graden eens goed uit enkel deze blank is.
Nu nog eens kijken met een goede strobo-lamp dan moet je de boel toch echt op tijd krijgen als er niets mis is met de stroomverdeler zelf(hallsensor/ontstekingsmodul).
Weet je ook 100% zeker dat de nokkenassen juist op tijd staan tov de krukas/vliegwiel?je zegt dat het blok compleet gereviseerd/los is geweest dus dan is een klein foutje zoals 2 tanden ernaast zo gemaakt.
Juiste vliegwiel gebruikt ook?
Dus je hebt het probleem al gevonden eigenlijk...ontsteking staat niet goed.
Je ziet nul graden tegenover de streep op de kunstof vliegwielkap bij 850toeren als je met de strobo-lamp door het gat mikt?
Zet de auto eens in de 4e versneling en duw/trek de auto stuk voor stukje tot je de 0-30graden op het vliegwiel ziet.
Mischien zit er wel veel vliegroest op de cijfers/streepjes van het vliegwiel waardoor je niets ziet met de lamp
maak het stukje bij 14-15-16 graden eens goed schoon met een schuurpapiertje en krab het streepje van de 16graden eens goed uit enkel deze blank is.
Nu nog eens kijken met een goede strobo-lamp dan moet je de boel toch echt op tijd krijgen als er niets mis is met de stroomverdeler zelf(hallsensor/ontstekingsmodul).
Weet je ook 100% zeker dat de nokkenassen juist op tijd staan tov de krukas/vliegwiel?je zegt dat het blok compleet gereviseerd/los is geweest dus dan is een klein foutje zoals 2 tanden ernaast zo gemaakt.
Juiste vliegwiel gebruikt ook?
-
BartW
- Geregistreerd lid
Gevonden!
Motor kreeg valse lucht van een van de inlaat poorten... Inlaatspruitstuk bout was iets langer dan de andere bouten.. Waardoor dus het niet allemaal mooi afdicht.
Thx voor reacties!
Grts BartW
Motor kreeg valse lucht van een van de inlaat poorten... Inlaatspruitstuk bout was iets langer dan de andere bouten.. Waardoor dus het niet allemaal mooi afdicht.
Thx voor reacties!
Grts BartW
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Dus toch een te arm mengsel maar door valse lucht.
Turbo is overigens niet actief bij stationair want dat is nergens voor nodig
Turbo is overigens niet actief bij stationair want dat is nergens voor nodig