Maptun 4 pot 330mm Big Brake Kit

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Tubefreak
Donateur
Donateur

Re: Maptun 4 pot 330mm Big Brake Kit

Bericht door Tubefreak » do 20 sep, 2012 13:17

Zou dit werken of zie ik iets simpels over het hoofd: Wat ik ook nog zat te denken…. Als ik de brake kit heb (schijf/klauw) en ik heb een losse velg, zou ik dan die brake kit in de velg kunnen leggen om te checken of het past?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 20 sep, 2012 13:33

evo schreef:Zijn dat nu origineel HighSpec's? :roll: Wat is het gewicht van die krengen incl bracket, schijven, spacers, etc...?

Voor zover ik weet heb je voor de Maptun set icm SAAB velgen spacers nodig... en volgens mij moet je toch al ergens hoog in de ET3x uit moeten komen om ze te passen. Heb ik van horen zeggen...
Zijn Nex remmen.

Heb de 6-pots variant gezien op de 9-3SS van Marc en het valt op dat hij aan de zijkant meer ruimte tussen de remklauw en de velg heeft als bij de Turbo X / Porsche setup. Geen spacer nodig. Zijn verschillende SAAB velgen waar ze onder passen zonder spacer. Weet echter niet of het voor álle SAAB velgen geldt.

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » do 20 sep, 2012 13:51

maxmink93 schreef:En over de hirsch remmen hoor ik niet heel veel goede verhalen, maar dat terzijde !
Welke Hirsch remmen?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 20 sep, 2012 13:56

Levensmoe en spacers in één zin, wat een bekrompen gedachtegang. Nogmaals: ik heb 5mm spacers achter Saab-velgen met ET46. Velg komt prima over de naaf van de lagers heen. Met langere bouten gaat dat prima.

En met schuifbouten haal je altijd het voorbeeld aan van Davione die juist geen schuifbouten had.

In de racerij worden spacers te pas en te onpas gebruikt, met veel meer krachten en risico's, toch zijn de spacers daar nooit het probleem.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 20 sep, 2012 14:04

ik heb mijn ongezouten mening gegeven over die meuk!

als jij er wel vertrouwen in hebt wens ik je er veel plezier mee en racerij is geen duurtest op beroerde Nederlandse, Belgische en Duitse wegen

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 20 sep, 2012 14:18

...ik rijd ook met spacers rond... :wow: Maar wel alleen op de achterwielen... 8)

Wat betreft duurzaamheid maak ik me geen zorgen. Het is eerder de handling die negatief beinvloed kan worden door een afwijkende ET, maar dat geldt hoofdzakelijk voor de voorwielen... Daar wil ik ze dus ook niet hebben, aangezien ik met mijn Viggen velgen al aan de lage kant zit voor een 9-3OG, namelijk ET42.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » do 20 sep, 2012 14:32

Op school leerde ik dat een lagere ET waarden dan orgineel voor lichter sturen zorgt en een minder goed stuur gevoel.

Mijn 9-5 stuurt belachelijk licht. En heb ik het ook een super indirect gevoel in mij stuur.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 20 sep, 2012 15:56

je naaf is bereken op bepaalde krachten nu ga je er een spacer tussen zetten en langere bouten gebruiken de centreer rand krijgt nu de kracht 5 mm verder waar die voor minder kracht berekend is ter gelijke tijd krijgen ook de bouten een hogere kracht te voortduren omdat ze verder van het schroefdraad zitten
voor alle materialen geld als je het maar genoeg belast gaat het breken nu geven jullie het al 3x extra op z'n donder door de opgevoerde motor met optrekken, door de extra snelheid en door het heftiger remmen

jullie moeten het allemaal zelf weten maar zo doe ik het 3 keer! nu niet! dan niet! nooit niet!

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » do 20 sep, 2012 16:30

Mooi.... bedankt voor de input!

Ondertussen doe ik wel even poging drie:
Wat ik ook nog zat te denken…. Als ik de brake kit heb (schijf/klauw) en ik heb een losse velg, zou ik dan die brake kit in de velg kunnen leggen om te checken of het past?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 20 sep, 2012 16:34

Je hebt ook de naaf/fusee nodig om de afstand tot de velgrand en de spaken te bepalen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 20 sep, 2012 17:11

Tubefreak schreef:Ondertussen doe ik wel even poging drie:
Wat ik ook nog zat te denken…. Als ik de brake kit heb (schijf/klauw) en ik heb een losse velg, zou ik dan die brake kit in de velg kunnen leggen om te checken of het past?
...tuurlijk, ik denk zelfs dat je de zooi er makkelijk van een afstandje van 2 a 3 meter achterstevoren in gegooid krijgt. Maar wil je je velg als bakje gebruiken of...? 8)

Ter aanvulling van wat Maarten aangeeft...

Misschien kun je maptun wel om een "mal" vragen. Dat kan een simpel kartonnetje zijn met je naaf als referentie punt en je klauw in silouette. Deze kun je dan in je velg centreren en rond draaien. Raakt of schraapt de mal dan ergens tegen de velg weet je dat het niet past. Van verschillende setups zijn deze mallen ook wel via de site van de remklauwleverancier online samen te stellen... 8)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 28 okt, 2012 19:59

was ff nieuwsgierig:

heeft de topicstarter de remmen al gemonteerd en wat is uiteindelijk de keus geworden?

ook benieuwd waarom er niet gewoon geadviseerd wordt om velgen met de passende et waarde en vorm voor de remmen te nemen? dit lijkt me fijner dan spacers.
rij zelf met 17inch en et waarde 32.... . past alles ruim in
(mooie pot trouwens:) )

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 28 okt, 2012 20:49

De verkoper heeft ze verkocht :-). aan mij. Ze liggen nog bij tubefreak.
Zou ze vandaag gehad hebben maar hij was later thuis dan verwacht, grote kans dat ik ze deze week in handen krijg!

Afbeelding

Moet iets hebben om die gesmeden zuigers en drijfstangen In bedwang te houden :-)!

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » zo 28 okt, 2012 23:39

Einde van de zomertijd gooide het slaapritme van een van kleintjes in de war en daardoor de dag planning. Maar de ex-barman met dubbelloopse jachtuitlaat komt ze morgen oppikken!

Heb uiteindelijk toch gekozen om er vanaf te zien. Had iets te veel last van G.A.S. Hoe vet ze ook zijn (in het echt nog veel dikker dan verwacht :cry: ), moeten er ook keuzes gemaakt worden. En deze brake upgrade valt dan iets lager in de prioriteit op dit moment. Plus... Max had ze wel echt heel hard nodig, die rijdt nog rond met een remtrommel voor en achter :wow:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 29 okt, 2012 0:05

Maakt niet uit, ik kwam toch langs udenhout en moest daar het een en ander afgeven. Heb gelukkig een ander leuk speeltje mee terug kunnen nemen!

Een setje wossners :-)..

Ik ben niet iemand die echt sportief rijd, ben meer van de tussen sprintjes en is een stoplicht sprintje hier en daar. Gebruik mijn remmen daarom ook niet echt extreem. Maar een dikke 300PK met LPT remmen kan natuurlijk niet..

Ik hou jullie wel op de hoogte van de voordering, en hoe het remt. Al zullen we daarvoor eerst een motor in elkaar moeten sleutelen om :-D...

Plaats reactie