Saab 1.9 diesel tuning ][ TID af, nu de TTID nog...

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
hopper69
Geregistreerd lid

Re: Saab 1.9 diesel tuning ][ op jacht naar bestanden!

Bericht door hopper69 » di 25 sep, 2012 8:24

Koffie was lekker en auto in bekwame handen. Nu nog nagelbijtend wachten op het resultaat. Duim voor je G-ICe :-P+

him-250
Geregistreerd lid

Bericht door him-250 » vr 28 sep, 2012 11:59

Hallo, ik ben nieuw op dit forum, en heb sinds enkele maanden een saab 9-3 aero TTID (sporthatch bouwjaar 2009)
Als je me via PM kunt uitleggen hoe je te werk gaat, enz... dan heb ik eventueel ook wel interesse (ik ben afkomstig uit Mol - België )
Laat maar weten als we elkaar kunnen helpen.

Mvg

him-250
Geregistreerd lid

Bericht door him-250 » za 29 sep, 2012 13:24

PS, heeft iemand een idee hoeveel vermogen en koppel de versnellingsbak en koppeling aan kunnen (van een Aero TTID) ?
Ik kan dit nergens terugvinden.

mvg

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 30 okt, 2012 17:08

Nou, inmiddels heb ik best wat vergelijkingsmateriaal... nu nog tabak maken van het geheel.

Er is niet zo veel open en bloot te vinden over EDC16 tuning.
Wel dat EDC16 gebaseerd is op koppel, en niet meer op IQ (geinjecteerde brandstof / injected quantity) als het voorgaande EDC15.

Knip plakje van de belangrijkste mappen voor tuning:

EGR: This map regulates the Exhaust gas recirculation valve.

TORQUE LIMITER: This map limits the torque of the engine based on RPM and atmospheric pressure. The output of this map is also Torque in Nm.

SMOKE LIMITER: This map shows how much rotation it takes to achieve the requered amount of fuel injected.

SMOKE LIMITER MAP: This map limits the IQ depending on airmass and the current rpm.

Drivers wish Maps: This map shows the required torque based on the RPM and the Throttle position. The output of this map is Torque in Nm. There may be more drivers wish maps, in the file I used for this guide there were 8 drivers wish maps.

Nm to IQ conversion map: This map converts the requested Torque in Nm into IQ (injected quantity).

Turbo map: This map set the required boost depending on the requested torque and current rpm. There might be more
than one boost map. In this file there are 2 boost maps.

Turbo limiter map: This map limits the required boost depending on the atmospheric pressure and the current rpm.

Single value boost limiter: This value limits the absolute pressure of the turbo. This value can be found by looking directly behind the turbo limiter map.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 30 okt, 2012 17:30

him-250 schreef:PS, heeft iemand een idee hoeveel vermogen en koppel de versnellingsbak en koppeling aan kunnen (van een Aero TTID)? Ik kan dit nergens terugvinden.
Ik denk dat dit in de WIS staat, daar zou je kunnen zoeken.
Of anders op het baknummer bij de leverancier?

Een exact nummer zal echter nergens te vinden zijn. Wat voor de oudere benzine 9-3 / 9-5 modellen bekend is klopt voor geen meter en hangt ook af erg van de rijstijl / het toeval denk ik.

hopper69
Geregistreerd lid

Bericht door hopper69 » di 30 okt, 2012 21:42

G-ice schreef:Nou, inmiddels heb ik best wat vergelijkingsmateriaal... nu nog tabak maken van het geheel.

Er is niet zo veel open en bloot te vinden over EDC16 tuning.
Wel dat EDC16 gebaseerd is op koppel, en niet meer op IQ (geinjecteerde brandstof / injected quantity) als het voorgaande EDC15.

Knip plakje van de belangrijkste mappen voor tuning:

EGR: This map regulates the Exhaust gas recirculation valve.

TORQUE LIMITER: This map limits the torque of the engine based on RPM and atmospheric pressure. The output of this map is also Torque in Nm.

SMOKE LIMITER: This map shows how much rotation it takes to achieve the requered amount of fuel injected.

SMOKE LIMITER MAP: This map limits the IQ depending on airmass and the current rpm.

Drivers wish Maps: This map shows the required torque based on the RPM and the Throttle position. The output of this map is Torque in Nm. There may be more drivers wish maps, in the file I used for this guide there were 8 drivers wish maps.

Nm to IQ conversion map: This map converts the requested Torque in Nm into IQ (injected quantity).

Turbo map: This map set the required boost depending on the requested torque and current rpm. There might be more
than one boost map. In this file there are 2 boost maps.

Turbo limiter map: This map limits the required boost depending on the atmospheric pressure and the current rpm.

Single value boost limiter: This value limits the absolute pressure of the turbo. This value can be found by looking directly behind the turbo limiter map.

Wacht vol spanning :wow:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 30 okt, 2012 23:25

Die van mij gaat al 80.000km mee met 215PK/450nm. Dubbelmassa Vliegwiel zal de eerste spelbreker zijn.
Mijn broertje heeft met een 2.8V6 zo'n 310PK/500nm op de koppeling/bak staan (ongeveer gelijk als die van een TTiD (Beide GM F40 6 Bakken)) en dat gaat ook al 30.000 zonder problemen goed.

Roetfilter/Regeneratie issues zullen eerder om de hoek komen kijken denk ik.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 31 okt, 2012 9:55

AR schreef:Roetfilter/Regeneratie issues zullen eerder om de hoek komen kijken denk ik.
Oftwel luchttekort... lean burn remember :wink:

him-250
Geregistreerd lid

Bericht door him-250 » wo 31 okt, 2012 23:29

ok, iedereen bedankt voor de tips ivm versnellingsbak en vermogen...

Is het niet mogelijk om de roetfilter te demonteren en dan de regeneratie uit te schakelen in de software...
Ik weet dat dat bij sommige merken al haalbaar is, maar als dit bij saab ook gaat weet ik niet?

mvg

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 01 nov, 2012 21:11

En nu in de hoek! Alsof die diesels zo nog niet genoeg vervuilend zijn...

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

him-250
Geregistreerd lid

Bericht door him-250 » zo 04 nov, 2012 20:09

Mag ik ondertussen al terug uit de hoek?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 04 nov, 2012 20:32

Zover ik weet is het bij Saab niet anders dan bij andere merken, kost het wat research maar is de EGR er gewoon uit te programmeren.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 04 nov, 2012 21:15

Krijg je dan geen problemen bij een APK, bij een diesel is toch een roetmeting een verplicht onderdeel: http://www.apkbesseling.nl/apk_info.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij Hirsch valt ook op dat sommige dieseltuning varianten in bepaalde landen niet geleverd worden, daar hebben precies uitgezocht wat mogelijk is binnen de "locale" milieuregels.
Misschien eens aan een soort Maptuner gaan knutselen, daarmee kun je gemakkelijk het oude programma opslaan en naar wens weer ff opspelen :wink:
Succes met het dieselproject :!:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 04 nov, 2012 21:57

Zover ik weet komen auto's gewoon door de roetmeting met die rommel afgesloten. Was dit niet het geval zou de vraag hiernaer niet zo groot zijn denk ik... Op de Alfa / Astra fora zal daar vast meer info / ervaringen over te vinden zijn.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 04 mar, 2013 10:11

In het afgelopen rete drukke weekeinde heb ik toch nog wat extra uurtjes gevonden voor de volgende stap in dit project.

Ik had al een aantal auto's uitgelezen, en met die bestanden kon ik er een eerste puzzeltje gemaakt worden. Daarna heb ik de jacht geopend op mijn proefkonijn. Gelukkig zijn er een paar konijntjes die mij op de proef durven stellen.

Afgelopen zaterdag is er na heel wat gepuzzel de eerste stage 1 de weg op gekomen. Een 150 pk diesel is inmiddels een mooie soepele snelle 180 pk diesel geworden. Davione, hartelijk bedankt voor het mogen lenen van je auto! En veel plezier met je extra vermogen en koppel!

Voor de geïnteresseerden, op het moment (tot ik iets makkelijkers vind / als dat bestaat en betaalbaar is) is de weg tot een stage 1:

- wiel en wielkast uit de auto.
- ecu uit de auto
- ecu openmaken en met een EVC BDM100 het originele complete bestand backuppen.
- Bestand openen met Swiftec tuning software
- Bestand aanpassen.
- Bestand terugschrijven met BDM100 (op tafel) / Spi (in de auto).
- Auto weer voorzien van wielkast en wiel.

Al met al dus nog een heel klusje, vooral de stekker van de ecu wil door de stomme plaats waar de ecu zit nogal vies waardoor er soms best wat WD40 oid over de stekker heen moet om 'm los te krijgen.

Plaats reactie