waar is de turbofluit gebleven?.....jammer

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
AlexJ
Donateur
Donateur

Re: waar is de turbofluit gebleven?.....jammer

Bericht door AlexJ » wo 09 jan, 2013 12:45

Ik heb bijna 80k lang met een open lucht filter gereden. Elke 7500km gereinigd. Turbo heeft meer dan 3 ton gehaald, en is werkend gedemonteerd. Dit terwijl de turbo op 1,45 bar moest draaien, waarvoor deze niet ontworpen is.
Ook mijn cilinderwanden zager er keurig uit.

Nogmaals, als je niet aan het strand woont en dagelijks zandstormen over je heen krijgt, is zo'n open air filter echt prima!
Voor de temperatuur maakte het bij mij ook helemaal niks uit!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 09 jan, 2013 13:17

Wat dacht je van dubbel webers met race kelken of injectie systemen met vlinderkleppen per cylinder een race kelk, vaak zit daar slechts een roostertje op om wat grotere objecten tegen te houden :lol:
Bij auto's met een super-charger zie je ook vaak van die toeters uit de motordeksel steken, trekt als een Dyson stofzuiger:wink:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 09 jan, 2013 14:25

Er zit een verschil tussen dagelijks gebruik, of iedere paar kilometer blok rivisie! Daarom kun je racerij en straat gebruik niet altijd met elkaar vergelijken, en dingen gebruiken die in de racerij gebruikt worden....

Is een grote vergissing die vaak gemaakt word!

AteZ
Geregistreerd lid

Bericht door AteZ » wo 09 jan, 2013 14:40

Je het beste voor een K&N inlegfilter gaan in de airbox. die openfilters zonder airtbox maken voor dagelijks gebruik veel herrie
Een Airbox maakt je auto ongevoeliger voor luchtdruk verschillen en temperatuur verschillen en je inlaatdruk blijft veel constanter.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 09 jan, 2013 15:11

AteZ schreef:Je het beste voor een K&N inlegfilter gaan in de airbox.
Kun je net zo goed de stock houden..
AteZ schreef: die openfilters zonder airtbox maken voor dagelijks gebruik veel herrie
Op een turbo hoor je alleen zuigen/fluiten. Niet het broopp zoals bij een N/A.. En de gemiddelde 3" maakt meer geluid. Een "cold air" intake maakt dan ook op een turbo alleen extra geluid bij gas geven..
AteZ schreef: Een Airbox maakt je auto ongevoeliger voor luchtdruk verschillen en temperatuur verschillen en je inlaatdruk blijft veel constanter.
Waar heb je dat vandaan?

Al die filters.. Maakt allemaal niet zoveel uit. Je kunt beter een mooi inlaat traject hebben ipv z'n smalle cobra. Echter hoor ik daar niemand over!

AteZ
Geregistreerd lid

Bericht door AteZ » wo 09 jan, 2013 16:10

Nou ik dacht het het wel algemeen bekend is dat een airbox vele voordelen heeft boven een open filter? niet alle wijsheden zijn van toepassing op een turbo motor, maar toch.

je hebt doordat er een lichte onderdruk in de airbox is een meer constante druk in het inlaat traject en(misschien niet op een saab van toepassing) heb vaak ook nog een bepaalde vorm van een inductiewerking. dat laatse word in het motor wereldje veel toegepast op ongeblazen motoren.

als je de marketing verhaaltjes mag geloven blijft een ingeolied filter zoals de K&N's langer meer flow houden, of dat waar is weet ik niet

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 09 jan, 2013 17:52

We hebben het hier over turbo motoren, dus niet echt heel relevant natuurlijk..

Het klopt dat een N\A motor baat kan hebben bij een langere intake. Dit door de buffer werking. Bij een turbo is dat niet van toepassing echt van toepassing, omdat je toch moet wachten tot dat ding opgespoeld is.

Z'n inductie werking is maar klein, en heeft geen zin op "grote" blokken. Deze verbruiken simpel weg te veel lucht, Daar komt bij dat je een hoge snelheid moet hebben. Denk dan aan snelheden ri rijbewijs kwijt.

Z'n filter lekker inolien is ook een goed idee! Not, je luchtmassa meter vind dat niet prettig, en kan van die olie stuk gaan.

Openlucht filter alleen doen als je het geluid tof vind, of het vanwege je setup makkelijker/beter uitkomt. Je zult je flow niet merkbaar verbeteren, dan kun je beter een kingcobra monteren. Of nog beter: turbo ergens anders neer knutselen met een custom intake!

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 09 jan, 2013 19:22

En toch pakt je auto lekkerder op met een openlucht filter... Verschil was duidelijk merkbaarder.
Levert niet meer pk's, maar scheelt een fractie.

Qua olie en kapot gaan: doe zuinig met de olie en/of koop een t5 :-P+

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 09 jan, 2013 20:11

Werner Hietbrink schreef:Ik vroeg me af waarom je bij de modernere turbomotoren de turbo niet meer hoort fluiten? Ik vond dat altijd wel wat hebben zo'n fluitende saab.... ik hoor echter helemaal niets,
Groet Werner

Je hebt helemaal gelijk,

mijn eerste saab de 99 turbo2 floot lekker, mijn latere OG900 stijlneus ook, daarnna de classic 900 red arrow wat minder en ijn vroegere 9000 cc hoorde ik ook fluiten . Mijn 9-5 nu niet , misschien komt dat toch doordat dit een LPT is en mijn vroegere saabs niet , of de boosdoener is debetere isolatie , dat het daardoor minder hoorbaar is.

Ik begriijp je en heb dit dus ook geconstateerd.

ernstig01
Geregistreerd lid

Bericht door ernstig01 » wo 09 jan, 2013 21:27

Ik heb mijn optiflow puur alleen voor het lekkere turbogeluid aangeschaft.
Ik mste die turbo fluit ook. Scheelt echt enorm.
Voor vervuiling en dergelijke ben ik niet zo bang.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 09 jan, 2013 21:35

Fluiten, ik neem aan dat jullie het dan hebben over fluiten tijdens lekker gas geven?

Vreemd die van mij fluit juist bij het gas loslaten na op te trekken, hij maakt wel een ffffffrrrrtttt geluid bij redelijk koud hard optrekken, maar dat klinkt meer als een kaartje tussen je spaken dan gefluit.

Maar dat is dan ook een saabje uit 2006, misschien moet ie het fluiten nog leren :D

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 09 jan, 2013 21:59

Dat is dan afblazen, dat gebeurt als je het gas loslaat.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 09 jan, 2013 22:02

Nou dan blaast ie wel vaak af (bijna altijd, maar rijd dan ook met ruim 1 bar turbo druk)
Weet ik dat ook weer.

Maar de oude turbo's fluiten dus bij optrekken? Beetje zuigend fluiten of zo?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 09 jan, 2013 22:11

wouter1220 schreef:
tanisha schreef:mijn nieuwe speciaal opgebouwde td04
Ik ga turven hoe vaak je dit kan melden :-P+
de specs zijn geheim! :wink:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 09 jan, 2013 22:12

Nee een heel hoge fluittoon. Ik had hem ook bij mijn standaard garrett. Schijnt een kleine instabiliteit te zijn, soms wel voorbode van een defecte turbo genoemd. Die van mij bleef echter gewoon heel, ondanks mijn pogingen om hem om zeep te helpen... (Maar ik val in herhaling)

Plaats reactie