Saab 99 16v
-
jarno93
- Geregistreerd lid
Re: Saab 99 H op Yamaha R1 (Mikuni) carburateurs
mooi werk. het lijkt me echt gaaf te zien als de boel klaar is!
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Spulletje ligt bij de lasser en wordt middels TIG tot 1 geheel gebakken.
Er zit nu tijdelijk voor de heb/leuk een setje dubbele CD150's op met een open luchtfilter. Heb dat spulletje vrijdagmorgen gemonteerd en rijdend gemaakt, zaterdagmorgen fkes een half uurtje op een 4 gastester aangesloten geweest en de naaldhoogte's bijgeregeld. Loop zeer vermakelijk en dat geluid met zo'n open filter en 2 CV carburateurs is vermakelijk, wat gromt dat mooi.
Heb de CO stationair op 1,4 % en lambda op 0,98 en bij 3500 toeren op 3% en lambda op 1,05.
Er zit nu tijdelijk voor de heb/leuk een setje dubbele CD150's op met een open luchtfilter. Heb dat spulletje vrijdagmorgen gemonteerd en rijdend gemaakt, zaterdagmorgen fkes een half uurtje op een 4 gastester aangesloten geweest en de naaldhoogte's bijgeregeld. Loop zeer vermakelijk en dat geluid met zo'n open filter en 2 CV carburateurs is vermakelijk, wat gromt dat mooi.
Heb de CO stationair op 1,4 % en lambda op 0,98 en bij 3500 toeren op 3% en lambda op 1,05.
-
evo
- Donateur (2x)

Dat wil ik ook wel horen gorgelen...
Filmpje, filmpje, filmpje
Filmpje, filmpje, filmpje
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Kun je het turbovolk er nu al uit rijden? 
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Loopt mooi vlot, geen turbokiller, maar..........................
Ik heb vanavond met Brinky zaken gedaan. De 99 moet nog een ander blok ivm rammelende ketting en nog een oude kop met ongeharde kleppen (dus lood toevoegen).
Ik heb een blok uit een schade 90 van 87. Dus geharde kleppen, startmotortje op de goede plaats etc. Dat blokje gaat in de 99. SSO gaat dat blokkie nog eens lekker opfrissen, dus loopt lagerwerk, distributie en keeringen na en gaat de motor plaatsen.
Echter met een twist
Er komt een 16 klepper kop op het 8 klepper carb onderblok. De voordelen hiervan;
hogere compressie (scheelt 0.3)
meer lucht inlaat/uitlaat
de inlaatkanalen zitten op gelijke afstand, dat maakt het stukken eenvoudiger met het spruitstuk
koelwateraansluiting naar de kachel zit op de kop en niet op het spruitstuk, ook makkelijker.
Aankomende week gaan de delen naar ommen en in de komende weken gaat het spul verbouwd worden.
Ik heb vanavond met Brinky zaken gedaan. De 99 moet nog een ander blok ivm rammelende ketting en nog een oude kop met ongeharde kleppen (dus lood toevoegen).
Ik heb een blok uit een schade 90 van 87. Dus geharde kleppen, startmotortje op de goede plaats etc. Dat blokje gaat in de 99. SSO gaat dat blokkie nog eens lekker opfrissen, dus loopt lagerwerk, distributie en keeringen na en gaat de motor plaatsen.
Echter met een twist
Er komt een 16 klepper kop op het 8 klepper carb onderblok. De voordelen hiervan;
hogere compressie (scheelt 0.3)
meer lucht inlaat/uitlaat
de inlaatkanalen zitten op gelijke afstand, dat maakt het stukken eenvoudiger met het spruitstuk
koelwateraansluiting naar de kachel zit op de kop en niet op het spruitstuk, ook makkelijker.
Aankomende week gaan de delen naar ommen en in de komende weken gaat het spul verbouwd worden.
-
Alexander
- Geregistreerd lid
Mooie ontwikkelingen. Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Doet me beseffen dat ik ook eens wat met de dubbele cd 150 mort gaan doen die in de garage ligt.......
Alexander
Doet me beseffen dat ik ook eens wat met de dubbele cd 150 mort gaan doen die in de garage ligt.......
Alexander
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Om je lekker te maken, hieronder een paar pica's van de dubbele stromberg

En hier wat pica's van de te monteren deeltjes

En hier wat pica's van de te monteren deeltjes

-
Alexander
- Geregistreerd lid
Die dubbele Stromberg ziet er lekker uit! Zal best een lekker geluid geven. Zit zelf aan losse k&n's op de carburateurs te denken.
Wat heb je tussen de carterontluchting zitten?
Alexander
Wat heb je tussen de carterontluchting zitten?
Alexander
-
windekind
- Donateur

Tussen de carterontluchting zit een olie afscheidertje.
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Yups. een olievang kannetje.
Update, ik heb van Brinky een pica ontvangen van het gemonteerde blok. So far so good. Ik heb echter tot volgend weekend de prioriteit wat anders liggen ivm een beurs waar ik aankomende week sta (di/wo/do).
Heb wel vandaag mijn benzinepomp ontvangen, een Facet Competiton Silver Top, ingebouwd schoonmaakbaar benzinefilter, 5 / 6 psi druk. Dit is dus zo'n tikkende pulserende pomp.
Update, ik heb van Brinky een pica ontvangen van het gemonteerde blok. So far so good. Ik heb echter tot volgend weekend de prioriteit wat anders liggen ivm een beurs waar ik aankomende week sta (di/wo/do).
Heb wel vandaag mijn benzinepomp ontvangen, een Facet Competiton Silver Top, ingebouwd schoonmaakbaar benzinefilter, 5 / 6 psi druk. Dit is dus zo'n tikkende pulserende pomp.
-
jwaterink
- Donateur (6x)

En weer eens een update, het is even rustig geweest, heb een beurs gehad en dat koste toch meer tijd en energie dan verwacht, maargoed stokje weer opgepakt.
Spruitje is klaar, vacuumaansluitingen bijna (komt op de injectorgaten).
Ik ben gisteravond naar Saab Service Ommen geweest om het een en ander te passen en te bespreken;
Hier wat pica's

autotje gaat 3 december naar Ommen voor de transplantatie.
Spruitje is klaar, vacuumaansluitingen bijna (komt op de injectorgaten).
Ik ben gisteravond naar Saab Service Ommen geweest om het een en ander te passen en te bespreken;
Hier wat pica's

autotje gaat 3 december naar Ommen voor de transplantatie.
-
Gert-Jan 44
- Geregistreerd lid
Cool! Zit zelf ook al een tijdje allerhande sites te kijken om zo'n operatie uit te voeren...
Ik vind het er goed uit zien, ben benieuwd of je er veel vermogen mee zal winnen? Denk toch wel wat...
Ik vind het er goed uit zien, ben benieuwd of je er veel vermogen mee zal winnen? Denk toch wel wat...
-
Krizzie
- Donateur (3x)

En anders ziet het er gewoon erg cool uit! 
-
turbopilot
- Donateur (7x)

geheim van de smid foto staat er niet bij
die van de poeli kant
ziet er goed uit en wat er goed uitziet werkt meestal ook goed
die van de poeli kant
ziet er goed uit en wat er goed uitziet werkt meestal ook goed