Inhouden bij accelereren -- wéér
-
millerman
- Donateur (3x)

Re: Inhouden bij accelereren -- wéér
Ook dat is makkelijk te checken. Zoals je op die eerdere link kunt zien, heb je daar de waarde Xacc voor. Dan zie je hoeveel procent je het pedaal intrapt. Als het signaal niet goed zou zijn, kan die waarde niet op 100% komen.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Breaking news: Mijn auto leest mee op het forum! Echt, het kan niet anders!! Vanmiddag terug van werk naar huis reed het ding alsvanouds - op één moment na dat de mReq weer bleef steken op de 700mg/c (kick down bij 2000rpm in de 5de versnelling; 3km verderop was het weer weg). Echt bizar. Net als toen met die k# EVAP klepjes: de ene keer wel, de volgende keer niet!
Thuis heb ik de intercoolerslangen goed bekeken en gevoeld (ja, van onder de auto): er is één slap plekje in de uitgaande slang van de IC, maar die zit er al minstens een jaar (was net zo toen ik het EVAP probleem had). Ook heb ik de slangen naar de 3wegklep gechecked - goed. Voor de zekerheid de contacten van de steker met contactspray behandeld. Daarna vanavond op-en-neer naar de Praxis, hockey 2x, zwemles (en de hele tijd goed testen natuurlijk) - nakkes, iedere keer 1025mg!
Ik heb voor de zekerheid de slang tussen 3wegklep en EVAP klepje afgeblind - gewoon om zeker te zijn dat het daar niet in zit (ook al is het probleem nu net ff anders).
Zucht!
Als het de bougies of DI cassette is, dan zou het de hele tijd toch fout moeten gaan? Een lekkend 'ding' in de 3wegklep zou wel kunnen, ik denk dat ik die asap ga vernieuwen (samen met bougies).
@Millerman: ik heb me suf zitten zoeken in alle modes van mijn SID speeltje, maar ik heb geen ECMS (of dAir zoals ik die in een ander lijstje zag) gevonden. Balen. Weet jij hoe ik dit op mijn schermpje kan oproepen?
Thuis heb ik de intercoolerslangen goed bekeken en gevoeld (ja, van onder de auto): er is één slap plekje in de uitgaande slang van de IC, maar die zit er al minstens een jaar (was net zo toen ik het EVAP probleem had). Ook heb ik de slangen naar de 3wegklep gechecked - goed. Voor de zekerheid de contacten van de steker met contactspray behandeld. Daarna vanavond op-en-neer naar de Praxis, hockey 2x, zwemles (en de hele tijd goed testen natuurlijk) - nakkes, iedere keer 1025mg!
Ik heb voor de zekerheid de slang tussen 3wegklep en EVAP klepje afgeblind - gewoon om zeker te zijn dat het daar niet in zit (ook al is het probleem nu net ff anders).
Zucht!
Als het de bougies of DI cassette is, dan zou het de hele tijd toch fout moeten gaan? Een lekkend 'ding' in de 3wegklep zou wel kunnen, ik denk dat ik die asap ga vernieuwen (samen met bougies).
@Millerman: ik heb me suf zitten zoeken in alle modes van mijn SID speeltje, maar ik heb geen ECMS (of dAir zoals ik die in een ander lijstje zag) gevonden. Balen. Weet jij hoe ik dit op mijn schermpje kan oproepen?
-
millerman
- Donateur (3x)

Dan zul je daarvoor toch T7Suite in moeten duiken 
-
evo
- Donateur (2x)

ehh... kabel? We hebben het hier toch over een T7Ted raket schreef:kabel naar gasklephuis checken.
Als die kabel dienst doet zijn d'r hele andere dingen aan de hand... (Limp Home...)
EDIT: Ah... zag niet dat er alweer zoveel post bij waren gekomen, anyway...
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
evo schreef: ehh... kabel? We hebben het hier toch over een T7![]()
Als die kabel dienst doet zijn d'r hele andere dingen aan de hand... (Limp Home...)
De kabel bedient de potmeters in het gasklephuis. Dit signaal gaat naar de trionic computer die op zijn beurt de gasklepmotor aanstuurt. Bij limp home bedient de kabel de gasklep rechtstreeks.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Het ding doet het nog steeds ... al is er wel een soort patroon in te ontdekken (op basis van 3 ritten, dus n=3): de eerste 15 tot 20min gaat het als een dulle, geen probleem met mReq, bij vol gas floept deze direct naar iets van 1025mg/c. Als ik na die 15-20min vol gas geef dan is het mximum van mReq opeens iets van 750 of 800 geworden. Ik rijd dan gewon op de snelweg, van het ene moment op het andere gaat de mReq, bij vol gas, van 1025 naar 750. Wéér een tijdje later (10min ofzo), dan lijkt het probleem weer weg te zijn of voel ik het maar een enkele keer.
noem mij maar Anita, maar dit snap ik dus niet.
Herkent iemand dit? Er is blijkbaar een onderdeel dat bij het opwarmen (wild guess) slechter gaat werken en zich daarna weer hersteld? Op de een of andere manier verdenk ik de 3wegklep, wie-weet deze gewoon preventief vervangen. Vanavond ga ik sowieso mijn oude DI cassette er in zetten.
ALLE suggesties zijn welkom!
@TedRaket: het is beslist geen limp-home. Niet alleen gaat dat niet aan/uit tijdens het rijden, maar ik heb het ook voor de zekerheid gecheked op de SID: LIMP=0 constant.
Herkent iemand dit? Er is blijkbaar een onderdeel dat bij het opwarmen (wild guess) slechter gaat werken en zich daarna weer hersteld? Op de een of andere manier verdenk ik de 3wegklep, wie-weet deze gewoon preventief vervangen. Vanavond ga ik sowieso mijn oude DI cassette er in zetten.
ALLE suggesties zijn welkom!
@TedRaket: het is beslist geen limp-home. Niet alleen gaat dat niet aan/uit tijdens het rijden, maar ik heb het ook voor de zekerheid gecheked op de SID: LIMP=0 constant.
-
AlexJ
- Donateur

Ik heb nooit metingen gedaan zoals jij het doet (constateren welke waardes afwijken). Ik heb wel schommelingen in de turbodruk / inhoud problemen gehad. Zoals ik op de vorige pagina al zei was dit uiteindelijk oorzaak de APC-klep. Net als bij jou was het soms wel/soms niet.
Wat ik wel merkte was dat bij zwaardere omstandigheden het probleem eerder optrad (dus berg op, of volle bepakking). Ook bij de overgang van turbo uit/turbo aan (met volle druk) was dit goed merkbaar. Warm/koud weet ik niet, omdat ik het alleen merkte met gas goed open (wat alleen bij warme motor gebeurt)
Wat ik wel merkte was dat bij zwaardere omstandigheden het probleem eerder optrad (dus berg op, of volle bepakking). Ook bij de overgang van turbo uit/turbo aan (met volle druk) was dit goed merkbaar. Warm/koud weet ik niet, omdat ik het alleen merkte met gas goed open (wat alleen bij warme motor gebeurt)
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Herkenbaar! THX. Ik ga zo naar de garage bellen of ze het ding hebben liggen, of dat ze 'm bestellen -- en gelijk maar een set nieuwe bougies. Zo duur zijn die APC klepjes nou ook weer niet.
-
AlexJ
- Donateur

Het rare is overigens wel dat je aangeeft dat jou t7 apc niet zo oud was.
T7 apc's staan er om bekend dat ze erg lang meegaan.
Daarom is het toch raar als het deze zou zijn...
Vervangen voor een nieuwe kan nooit kwaad, alleen is het niet goed voor de zak met geld!
Daarom zou ik eerst ff 1tje testen van een forummer
T7 apc's staan er om bekend dat ze erg lang meegaan.
Daarom is het toch raar als het deze zou zijn...
Vervangen voor een nieuwe kan nooit kwaad, alleen is het niet goed voor de zak met geld!
Daarom zou ik eerst ff 1tje testen van een forummer
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
@ U-poll:
Weet dat jij geen limphome hebt, ik probeer alleen uit te leggen hoe dat ding werkt. Het merwaardige bij jouw is dat de Mreq oftewel de gevraagde hoeveelheid lucht varieert. Wanneer je apc niet lekker is wijkt juist de Mair erg af van de Mreq.
De luchtmassa wordt mogelijk begrensd door de onterechte knocks welke veroorzaakt worden door slechte bougies of DIC. Aantal knocks uitlezen indien mogelijk. Bougies moet je zoals al eerder gezegd sowieso vervangen (zeker iedere 20.000 km).
Andere mogelijkheid is dat de knocks wel terecht zijn door een te arm mengsel bij hoge belasting door te weinig brandstof.
Weet dat jij geen limphome hebt, ik probeer alleen uit te leggen hoe dat ding werkt. Het merwaardige bij jouw is dat de Mreq oftewel de gevraagde hoeveelheid lucht varieert. Wanneer je apc niet lekker is wijkt juist de Mair erg af van de Mreq.
De luchtmassa wordt mogelijk begrensd door de onterechte knocks welke veroorzaakt worden door slechte bougies of DIC. Aantal knocks uitlezen indien mogelijk. Bougies moet je zoals al eerder gezegd sowieso vervangen (zeker iedere 20.000 km).
Andere mogelijkheid is dat de knocks wel terecht zijn door een te arm mengsel bij hoge belasting door te weinig brandstof.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Het is bij mij met uit voorzorg wat vacuumslangetjes vervangen en 4 nieuwe bougies verleden tijd en dus opgelost 
-
U-Poll
- Donateur (8x)

@TedRaket: duidelijk verhaal!
Ik heb er vanmiddag een andere APC klep ingezet (FASE had er gelukkig nog eentje liggen die ik mocht lenen) én mijn oude DI cassette. Direct een mooi testrondje gemaakt en ik weet dat je natuurlijk geen conclusies mag trekken van zo'n korte test ... maar geen enkele keer inhouden dus! Ik mocht de klep een paar dagen houden om te testen - mooi.
Het vreemde is dat de mReq nu -bij vol gas- ietsjes hoger is dan ik tot nu toe gewend was! Was het maximum 1024mg/c, het is nu 1054mg/c. Ik vind dat toch een opmerkelijk verschil. Blijf mij maar Anita noemen (...) maar dat is toch vreemd. Met name omdat het altijd zo mooi constant was op 1024 (dus voordat het af-en-toe inhouden begon).
Hoe haal ik de 'knocks' op de SID naar voren? Is dat hetzelfde als 'missfires'?
Het 'weinig brandstof' verhaal is ook geen gekke. Ik had bij terugkomst van vakantie dat de auto bijna niet wilde aanslaan, met heel veel moeite startte het ding eindelijk. Zie topic viewtopic.php?f=8&t=104234" onclick="window.open(this.href);return false;. De voorlopige conclusie is dat het brandstofterugslagklepje kapot is en vervangen moet worden.... het kan natuurlijk ook gewoon een matige brandstofpomp zijn ... of verstopt brandstoffilter... Zou dit kunnen? Dus dat de twee problemen samenhangen?
Ik heb er vanmiddag een andere APC klep ingezet (FASE had er gelukkig nog eentje liggen die ik mocht lenen) én mijn oude DI cassette. Direct een mooi testrondje gemaakt en ik weet dat je natuurlijk geen conclusies mag trekken van zo'n korte test ... maar geen enkele keer inhouden dus! Ik mocht de klep een paar dagen houden om te testen - mooi.
Het vreemde is dat de mReq nu -bij vol gas- ietsjes hoger is dan ik tot nu toe gewend was! Was het maximum 1024mg/c, het is nu 1054mg/c. Ik vind dat toch een opmerkelijk verschil. Blijf mij maar Anita noemen (...) maar dat is toch vreemd. Met name omdat het altijd zo mooi constant was op 1024 (dus voordat het af-en-toe inhouden begon).
Hoe haal ik de 'knocks' op de SID naar voren? Is dat hetzelfde als 'missfires'?
Het 'weinig brandstof' verhaal is ook geen gekke. Ik had bij terugkomst van vakantie dat de auto bijna niet wilde aanslaan, met heel veel moeite startte het ding eindelijk. Zie topic viewtopic.php?f=8&t=104234" onclick="window.open(this.href);return false;. De voorlopige conclusie is dat het brandstofterugslagklepje kapot is en vervangen moet worden.... het kan natuurlijk ook gewoon een matige brandstofpomp zijn ... of verstopt brandstoffilter... Zou dit kunnen? Dus dat de twee problemen samenhangen?
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Knocks heeft niks te maken met missfires.U-Poll schreef:...Hoe haal ik de 'knocks' op de SID naar voren? Is dat hetzelfde als 'missfires'?...
Om de knockcounters op de SID te krijgen moet je een klein beetje peuteren met T7Suite. Ze zitten niet standaard in de SID schermen.

-
U-Poll
- Donateur (8x)

Bummer! Toch weer eens langs Gijs, ik heb nu al best een aantal handige parameters -als zijnde een niet turnert- die ik graag op de SID wil hebben (en een bak koffie natuurlijk).Vyv schreef: ...Om de knockcounters op de SID te krijgen moet je een klein beetje peuteren met T7Suite. Ze zitten niet standaard in de SID schermen...
Vanochtend precies hetzelfde als gisterenavond: géén inhouden, vol blazen vanuit welk toerental/versnelling dan ook. De maximale waarde van mReq is wederom 1054 vs de 1024 die het altijd was. ... voel ik nou dat hij iets pittiger is, of komt dat door het testen??
Afkloppen! maar ALS het idd over is, dan is het dus de DI cassette of de 3wegklep. Ik ga de komende ritten goed opletten.
-
inactief
- Geregistreerd lid
Ttje, je weet het he, je bent altijd welkom om je SID shit lijstje aan te laten passen!
Mreq zou denk ik idd 1054 moeten zijn, raar echter dat Mreq beperkt kan worden door een slechte 3-weg of DI, daar had ik nog nooit rekening mee gehouden!
Mreq zou denk ik idd 1054 moeten zijn, raar echter dat Mreq beperkt kan worden door een slechte 3-weg of DI, daar had ik nog nooit rekening mee gehouden!