ervaring dubbele stabilisator achter bij 9-3 OG

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
madman
Geregistreerd lid

Re: ervaring dubbele stabilisator achter bij 9-3 OG

Bericht door madman » vr 14 okt, 2011 13:50

Beetje verwarrend, ik geloof niet dat ik die stelling heb ingenomen, was in ieder geval niet de bedoeling.
Het is niet zo dat je het "gewoon" x2 mag doen, 1,5 komt meer in de buurt, er komt iets meer kijken, zeker wanneer het wordt gemonteerd zoals op de foto's.
Als je een tweede stabi verplaatst hiervan t.o.v. de achteras verandert de hoek/lengte ook van deze tweede, hoe dan ook, er is inderdaad sprake van "verbetering" ;-)
Ik laat het hierbij, terug naar het onderwerp "ervaring dubbele stabilisator achter bij 9-3 OG"... succes en veel plezier met sleutelen mannen!

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 14 okt, 2011 14:08

Nog heel ff off-topic door:
Mooi dat je de bilstein/eibach-combi overweegt! Wordt een behoorlijke strakke NG als ik het zo hoor allemaal! Heb je ook al versteviging onder de motorkap geplaatst?

Ontopic: Mijn extra stabi ligt al meer dan een maand in de schuur. Lichtelijke roest opgeschuurd en in de primer gezet. Nog ff een extra laagje primer eroverheen (als er tijd is) en dan gaat deze eronder! Dan knap ik de huidige op, en heb ik er 2! :mrgreen:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 14 okt, 2011 17:49

:offtopic:
eigenlijk ontopic: dubbele stangen dubbele stabiliteit maar wellicht is dikke stang 2,5 keer zo stevig.
mooie optie maar budget tunen is een keus.
vind die achterbrug wat roestig net als bij mij, een roestborstel kan geen kwaad :offtopic:
mooie pics van de stabistang, thnx

madman
Geregistreerd lid

Bericht door madman » vr 14 okt, 2011 22:57

Voor degenen die Engels kunnen: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=218146" onclick="window.open(this.href);return false; :-)

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 14 okt, 2011 23:41

die achterassen zijn toch te bewegelijk een klein stangetje extra zal er niet veel aan veranderen
ik zou zelf een extra stangetje er onder gaan zetten toen ik het stangetje in de handen had en voelde hoeveel beweging er in zat heb ik hier direct van afgezien

het stijver maken heeft in mijn ogen niet echt veel zin de veren drastisch verzwaren wel en een paar goede schokbrekers doen de rest

de stabi stang van madman ziet er al een stuk beter uit alleen de bevestiging aan de schokbrekers vindt ik op zijn zachts gezegd twijfelachtig

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 15 okt, 2011 1:03

Dubbele ARB is waarschijnlijk de goedkoopste mod die ik ooit aan het onderstel van mijn 9-3 heb gedaan... En het maakte bij mij wel zeer degelijk verschil.

Stabiliteit bij hogere snelheden (160+) was beduidend verbeterd, en het onderstuur was minder! Ik kan het iedereen aanraden. Tenzij je naar meer stijfheid op zoek bent, maar dan ook voren aanpassen anders zou je wagen wel eens wat overstuur kunnen gaan krijgen (ook niet slecht... maar 't zou je zomaar kunnen verrassen...)

Bochten waar ik "in den beginne" met 160 toch wel moest opletten werden na het plaatsen van de derde ARB (iedereen heeft er standaard al twee zitten... een "in" de as en een er buiten...) heerlijk strak genomen. Inmiddels, veren, dempers & wat powerflex verder maakt 200+ ook niet meer uit.... :wow:

Voor een 9-3 OG zeg ik: Prima mod, meteen doen...!

madman
Geregistreerd lid

Bericht door madman » za 15 okt, 2011 10:03

@Tanisha, ik snap je beredenering en dat is nu precies waar veel mensen de verkeerde keuze maken.
Schokdempers zijn niet bedoelt om kantelen op te vangen, zij moeten schokken opvangen, zoals de naam al doet vermoeden ;-)
Het enige wat je gaat bereiken is een auto die in de negatieve zin des woords als een "baksteen" op de weg ligt.
Wat je wél kunt doen is verlagen icm een stabi, dan gaat je zwaartepunt omlaag én de auto wordt beter gecontroleerd,

Ik heb van Whiteline een brochure liggen, daar wordt het een en ander in uitgelegd...
Weer in het Engels maar verdiep je er maar eens in en doe wat research, dan wordt je vanzelf (nog) wijzer en overtuigt :-)
Over de constructie had ik ook de nodige twijfels overigens maar geloof me maar: deze aanpak is beter dan de originele en het ding is "rock solid"!

Afbeelding

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 15 okt, 2011 10:32

verlagen is toch uit de tijd! vroeger toen er alleen kuilen en nog geen drempel waren verlaagde je nu zorg je dat de auto omhoog komt!

de bevestiging van de schokbrekers is vrij slap en wordt pas stevig als de bout er door zit en goed aangedraaid is
daarom zou ik daar nooit een stabistang aan vast maken voor de rest vindt ik jouw stabistang een prachtig ding als de bevestiging anders was geweest wou ik er ook een

het is niet voor niks geweest dat ten opzichte van de vectra de sportievere calibra met onafhankelijke achteras was uitgevoerd die achteras van de 900ng/9-3 is gewoon niet bedoeld voor het snellere bochten werk en ik ben nou eenmaal van de vrachtauto gewent gaat die hellen gas los!

madman
Geregistreerd lid

Bericht door madman » za 15 okt, 2011 10:48

Dat ie er niet voor bedoeld is wil niet zeggen dat het door middel van een redelijk eenvoudige modificatie een stuk beter kan gaan ;-)

Vrachtauto? Heb je ook een magnetron/koffiezetapparaat combi op je dashboard staan dan? :-D

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 15 okt, 2011 11:45

...verkoop prietprat...

Algemeen bekend (als je bijv een beetje op het internet leest), 'k blijf 't een boel geld vinden voor een krom stuk staal :mrgreen:

Maarja, er zijn ook mensen die 500 Euro of meer neertellen voor een STG1 oid....

madman
Geregistreerd lid

Bericht door madman » za 15 okt, 2011 12:09

Het enige dat jij doet is zeggen wat jij er van "vindt"... dus ik verkoop prietpraat? Omdat ik het kan onderbouwen?
... geweldig! :-)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 15 okt, 2011 13:16

...slecht geslapen... excuses... Maar je hebt gelijk. Ik verkondig mijn mening, wel zo veel mogelijk onderbouwd overigens...
madman schreef:... dus ik verkoop prietpraat?...
Overigens sloeg de "verkoop prietplaat" op de text in de brochure...

On-topic: Hoe vind je het onderstuur van je wagen na de mod? Je hebt je voorkant toch ongemoeid gelaten? Toen ik de extra ARB eronder zette was ik even bezorgt over of hij hierdoor ging oversturen onder "normale" condities. Niet zo'n probleem voor mij maar wellicht voor mijn vrouw.... als ze een keer ietwat teveel haast heeft (is de 9-5 met ESP etc. gewend... Maar, ik vind/vond (gaan we weer :wink: ) het resultaat "uitgewogen" nog steeds enigszins onderstuur maar niet hinderlijk/belachelijk....

My 2 pence :mrgreen:

EDIT: Zo wel goed injectie? :roll:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 15 okt, 2011 13:20

madman schreef:Bij de montage van één goede stabi, is de auto écht beter onder controle, daar betaal je dan ook voor.
Of het je het waard is moet je zelf bepalen, de een is nu eenmaal kritischer dan een ander en is daarom vaak ook bereid om verder te gaan dan gemiddeld :-)
Ik heb er meteen een dikkere aan de voorkant bij laten plaatsen, ik hoef nu niet meer te remmen voor rotondes, dus tja... is het het me dan waard geweest... JA! (en nee, ik kom niet met 30km/u ofzo aan sjokken...)
Dit schreef ie gisterochtend Evo.
Oftewel je hebt niet goed geinterpreteerd wat je gelezen hebt. OF je hebt niet gelezen :P

Maarre Madman is volgens mij gewoon mederwerker van KC/performance en loopt hier zijn eigen productlijn te promoten. Doe ik ook wel eens.
Die whiteline folder heb ik ook liggen op de zaak. staan an zich wel nuttige dingen in. mooie tabelletjes wat je moet doen om over en onderstuur aan te pakken.

En dan nu ook effe de promotie van ons product. Pasklaar op de saab bevestingen. en momenteel 2 stuks in voorraad bij ons.
http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=211" onclick="window.open(this.href);return false;

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 15 okt, 2011 13:25

...of nog een optie: Wel gelezen niet onthouden :mrgreen: Ik ga voor die, maar bedankt voor je aanvulling!

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 15 okt, 2011 13:26

Die lag te veel voor de hand.:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie