is een nieuw JR luchtfilter al behandeld?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
jcpompe
Geregistreerd lid

Bericht door jcpompe » vr 22 jan, 2010 12:45

..

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 22 jan, 2010 13:18

Caracalla schreef:
G-ice schreef:Merkbaar of meetbaar?
Na de stage 1 upgrade had ik toch tamelijk wat last van turbo lag
als je je voet neerzette, dan duurde het toch ff vooraleer ie die duw kreeg (bijna 2 tellen)

met de optiflow is dit directer (nog geen tel)

dus ik denk meetbaar :)
Even achter de oren krabben...
- Turbo wordt aangedreven door passerende uitlaatgassen. Hoe soepeler die voorbij gaan hoe sneller hij opspoelt (vandaar Stage 3, downpipe, restrictie wegnemen waardoor de turbo sneller kan opspoelen).
- Turbo zuigt koude lucht naar binnen (de koude lucht word niet als bij een compressor naar binnen geduwd).

Voordeel zou dus kunnen zijn dat er sneller meer koude lucht aangezogen zou kunnen worden. Maar dit heeft geen invloed op de aandrijving van de turbo = uitlaatgassen.

Vandaar mijn mening: turbo spoelt sneller op is onzin.

Misschien vind ik binnenkort de zin en tijd om dit te gaan meten (laptop aan de ECU en open air / normaal luchtfilter wisselen na diverse testruns).

GrIJnS

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 22 jan, 2010 14:06

Precies! Dit neemt niet weg dat hele beleving wel een stuk sportiever is met een open lucht filter (of sport inleg filter), vanwege het lekkere aanzuiggeluid! :D

Als je met een stage 1 minder turbo lag wil hebben, kan je volgens mij wel overwegen een blow off valve te plaatsen. Dit wil nog wel eens resulteren in merkbare verbeteringen. Volgens mij niet meetbaar, maar wel merkbaar. En anders sowieso hetzelfde argument als hierboven: het klinkt zo lekker! 8)

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » vr 22 jan, 2010 19:26

op een T8 kun je toch geen BOV steken?

of wel?!? anders wil ik dat wel :p

wel benieuwd hoe de keuring hierop reageert

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 22 jan, 2010 22:11

Ja inderdaad, volgens mij kon je vanaf een T7 al niet meer een BOV plaatsen. Volgens mij kon het trouwens wel, maar moest je van alles aanpassen.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » za 23 jan, 2010 12:34

G-ice schreef: - Turbo wordt aangedreven door passerende uitlaatgassen. Hoe soepeler die voorbij gaan hoe sneller hij opspoelt (vandaar Stage 3, downpipe, restrictie wegnemen waardoor de turbo sneller kan opspoelen). maar om die uitlaatgassen te maken moet er eerst lucht en brandstof worden verbrand... een vrijer aanzuigtraject is dan dus net zo belangrijk. uitademen door een rietje werkt niet echt lekker, maar inademen door een rietje is ook lastig. :wink:
- Turbo zuigt koude lucht naar binnen (de koude lucht word niet als bij een compressor naar binnen geduwd). de turbo zuigt lucht op en duwt deze de motor in. compressor doet hetzelfde, wordt alleen anders aangedreven. :?

Voordeel zou dus kunnen zijn dat er sneller meer koude lucht aangezogen zou kunnen worden. Maar dit heeft geen invloed op de aandrijving van de turbo = uitlaatgassen. hier ga je dus de mist in... :oops:

Vandaar mijn mening: turbo spoelt sneller op is onzin.kan dus wel, hangt er maar net vanaf hoe restrictief het originele luchtfilter is.

Misschien vind ik binnenkort de zin en tijd om dit te gaan meten (laptop aan de ECU en open air / normaal luchtfilter wisselen na diverse testruns).
meten is weten... :)
GrIJnS

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 23 jan, 2010 13:27

Het aanzuigtraject is bij een Stage 1 niet de restrictie, zie ook de diverse Saab tuners die pas bij een hogere stage een open air / inleg filter monteren ... Je door een rietje zuigen gaat in dit geval dus niet op.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » za 23 jan, 2010 13:27

(reactie op giuliettaevo)
Helemaal waar, maar het originele luchtfilter van Saab is zwaar oke! (oleole!)
Zeker voor stage 1 goed genoeg!

En zekerste weten, meten is weten!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 23 jan, 2010 15:03

Er is al eens gemeten: http://www.stcf.net/intake/Filter_comparison.htm

Zal binnenkort zelf ook eens een logfile van een ritje met origineel papieren filter en een K&N filter maken. Er ligt nog zo'n 'sportfilter' op de plank in mijn garage, maar ik gebruik liever originele luchtfilters.

Vanwege de automaat is een spoolup test moeilijk te doen, maar ik kan wel zien of een K&N bij hoge toeren inderdaad meer lucht doorlaat.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » za 23 jan, 2010 18:33

giuliettaevo schreef:kan dus wel, hangt er maar net vanaf hoe restrictief het originele luchtfilter is.
8)

Het ging mij er om dat het in principe dus wel kan dat je turbo sneller opspoelt. :wink:

Saab gebruikt dan misschien wel goede filters maar als de eigenaar ze niet vervangt wordt de doorstroming ook steeds minder door vervuiling. Als je dan een oud, half verstopt filter vervangt door ee nieuw 'opener' filter kun je misschien ook wel verschil voelen/meten? :?

Plaats reactie