turbodruk

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
dirk - jan
Geregistreerd lid

turbodruk

Bericht door dirk - jan » do 26 mei, 2005 22:31

sinds vanmiddag heb ik helemaal geen turbo druk meer !! ook niet met middelste slangetje van de drie weg klep er af ! wat kan de oorzaak zijn ? er komt geenwitte of blauwe rook of iets degelijks uit de uitlaat ! kan het voorkomen dat de waste gate vast zit of zo iets en hoe controleerd men dat ? het gebeurde op de ene op andere minuut trouwens ! het lijkt trouwens wel als je flink gas geeft of er net ergens valse lucht word weggeblazen !
mvg dj

Marc
Lid van verdienste

Re: turbodruk

Bericht door Marc » do 26 mei, 2005 22:34

Waar staat de turbodrukmeter bij volgas?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 27 mei, 2005 0:28

dirk - jan schreef:....het gebeurde op de ene op andere minuut trouwens ! het lijkt trouwens wel als je flink gas geeft of er net ergens valse lucht word weggeblazen !
mvg dj
Klinkt als een gescheurde intercoolerslang.

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » vr 27 mei, 2005 10:23

dirk - jan schreef:kan het voorkomen dat de waste gate vast zit of zo iets en hoe controleerd men dat ?
Dat kan je makkelijk voelen, onder de wastegate zit een kleine stang (15 cm lang oid) voor de bediening ervan, die zou je als het goed is met de hand heen en weer moeten kunnen bewegen.

Maar waarscijnlijk is het probleem inderdaad dat er ergens valse lucht wordt aangezogen. Bij mij laatst hetzelfde probleem, toen bleek gelukkig enkel een rubbertje bovenop het blok gescheurd (weet niet precies welke dat was :oops: )

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » vr 27 mei, 2005 11:16

Niels schreef:Dat kan je makkelijk voelen, onder de wastegate zit een kleine stang (15 cm lang oid) voor de bediening ervan, die zou je als het goed is met de hand heen en weer moeten kunnen bewegen.
Huh? De waste-gate is toch dat elektrisch bediende klepje? Je kunt dat testen door er doorheen te blazen met en zonder spanning erop. Hoe het precies moest zijn weet ik niet meer, maar dat is wel te vinden op internet.
Wouter

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » vr 27 mei, 2005 11:18

Nee toch, dat is de unit die na de turbo komt, vanaf de onderkant en volgens mij zelfs tussendoor kun je er vrij makkelijk bij.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 27 mei, 2005 12:53

wbsmit schreef:Huh? De waste-gate is toch dat elektrisch bediende klepje?
De wastegate is het klepje in de turbo. Dit wordt opengezet door de wastegate actuator. De actuator is het membraamdoosje met de stang.
Via de magneetventielklep of solenoid (het electrisch bediende klepje) kan er druk weglekken naar de actuator die op zijn beurt de wastegate openzet.

dirk - jan
Geregistreerd lid

Bericht door dirk - jan » za 28 mei, 2005 12:33

ik heb nu wat beter op gelet ! je hoort de turbo inkomen de meter zie je een fractie omhoog komen ! maar zodra hij echt druk moet gaan leveren hoor je ergens een soort flink geblaas ! dis ik denk zelf dat de turbo op zich zelf niet kapot is ! maar dat er iets anders aan de hand is ! ik heb het vage vermoeden dat de dumpvalve open blijft staan !! komt dat vaker voor of zit ik er helemaal naast ? trouwens auto is een 9000 earo automaat

groeten dj

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 29 mei, 2005 0:30

Moet je hem even omwisselen met iemand anders.

Als het idd die is....kan je meteen zo'n mooie Forge kopen.

dirk - jan
Geregistreerd lid

Bericht door dirk - jan » zo 29 mei, 2005 16:07

probleem opgelost !
er bleek een een leiding met fitting en al onder de luchtmassa meter te zijn uit geschoten !! vandaar geen druk meer en die valse lucht !! je kon hem bijna niet zien vandaar dat het ff duurde voordat ik dat gevonden had ! maar ik ben er wel achter dat mijn dumpvalve ook kapot is ! maar dat is een kleine moeite .
bvd dj

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 29 mei, 2005 16:36

dirk - jan schreef:probleem opgelost !
er bleek een een leiding met fitting en al onder de luchtmassa meter te zijn uit geschoten !!
bvd dj
:?:

Een luchtmassameter zit er niet op.

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » zo 29 mei, 2005 16:53

marky schreef:
er bleek een een leiding met fitting en al onder de luchtmassa meter te zijn uit geschoten !!
bvd dj

ja toch zeker :?

in de hoofdinlaat net na het luchtfilter

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 29 mei, 2005 17:18

op een 9000 turbo met Trionic 5 zit er geen... (waaronder dus een 9000 aero)

dirk - jan
Geregistreerd lid

Bericht door dirk - jan » zo 29 mei, 2005 18:44

je zal zoals gewoonlijk wel gelijk hebben !! dan zal ik het beter zeggen ik bedoel dat DING wat net voor je gasklep zit ! en dooronder in de buurt van de thermostaat loopt er een leiding in met een koper kleurige fitting , en die was me er compleet uit geschoten ! heb ik het zo een beetje duidelijker omschreven ? hahaha
groetjes dj

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 29 mei, 2005 21:15

garagetest schreef:
marky schreef:
bvd dj

ja toch zeker :?

in de hoofdinlaat net na het luchtfilter
Marky heeft gelijk in deze. Er zit geen luchtmassameter op.

Dirk-jan. Zou je een foto willen maken? (in geval van digi-cam) Ik kan me zo niet voor de geest halen wat je bedoelt. En ik heb toch aan heel veel saabs gesleuteld.

Plaats reactie