Verschillende turbo's

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 11 jan, 2008 12:52

Marc van Beek schreef: ik heb eerlijk gezegd alleen prijzen van Elferink bekeken (€ 600,- excl. btw) en dan is die van € 250,- wel een aantrekkelijke deal.
okee, voor de laatse keer dan: nu vergelijk je dus weer nieuw (gereviseerd) met gebruikt (slechts duizend nogwat kilometer is niet nieuw!)
Van een nieuwe of gereviseerde mag je verwachten dat ze bij goed gebruik zeker een ?100.000 km? mee gaan, wat zal er van dat verwachtingspatroon over blijven bij slecht gebruik in de 1e 1000 km? Ik weet het niet hoor...

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 11 jan, 2008 12:54

@ Marc: Vergeet de 12% inklaringskosten niet...

Daarnaast staat er dat het een oliegekoelde turbo is, en weet je niet zeker of de uitlaat-aansluiting wel passend is. Luister ook even goed naar wat Daan zegt: 450 euro is veel geld voor zo'n gok. Daarnaast is het rot communiceren met Japanners als er wat mis is. Als het ding Nieuw aangeboden wordt, met fabriekspapieren erbij, is tot daar aan toe, maar gebruikt...? nah.

Leg er een paar 100 bij en je hebt een revisieturbo in good old nederland, plus de mogelijkheid om er over te communiceren als er iets niet klopt.

Marc van Beek
Geregistreerd lid

Bericht door Marc van Beek » vr 11 jan, 2008 13:27

dasdaas schreef:
Marc van Beek schreef: ik heb eerlijk gezegd alleen prijzen van Elferink bekeken (€ 600,- excl. btw) en dan is die van € 250,- wel een aantrekkelijke deal.
okee, voor de laatse keer dan: nu vergelijk je dus weer nieuw (gereviseerd) met gebruikt (slechts duizend nogwat kilometer is niet nieuw!)
Van een nieuwe of gereviseerde mag je verwachten dat ze bij goed gebruik zeker een ?100.000 km? mee gaan, wat zal er van dat verwachtingspatroon over blijven bij slecht gebruik in de 1e 1000 km? Ik weet het niet hoor...
Ik bekeek het als volgt:

€ 250,- + € 50,- gereviseerd/klein beetje gebruikt t.o.v. € 600,- + € 120,- bij Elferink (gereviseerd?)

en

€ 450,- + € 90,- nieuw Japan (zonder garantie) t.o.v. een nieuwe hier die kost € ?, een gereviseerde is m.i. geen nieuwe.

Is een gereviseerde gelijkwaardig aan een nieuwe? Als dat zo is dan zou ik inderdaad voor een gereviseerde (met garantie?) opteren.
Mijn indruk is/was dat bij een gereviseerde slechts de delen die kapot zijn zijn vervangen. Nu maak ik uit jullie reacties op dat bij revisie een turbo geheel nieuw opgebouwd is?

Maar dan nog is € 300,- niet veel geld voor een z.g.a.n. turbo :wink:

Marc van Beek
Geregistreerd lid

Bericht door Marc van Beek » vr 11 jan, 2008 13:54

Marc van Beek schreef:Dus dan past de volgende Turbo ook op mijn 9000 Aero automaat?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 67175&rd=1

En dan heb ik minder last van het turbogat, of krijg ik dan meteen weer teveel Nm die mijn automaatbak niet aankan?
Hoe zit het met mijn Nm's in relatie tot mijn automaatbak?
Een andere turbo zorgt voor een kleiner turbogat en mijn ECU zorgt voor de bescherming van mijn automaatbak door de beperking van 293 Nm, of door de andere turbo krijg ik ook meer Nm.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 11 jan, 2008 14:16

Nogmaals: de aangeboden turbo is een oliegekoelde. Jij hebt een watergekoelde nodig.

Marc van Beek
Geregistreerd lid

Bericht door Marc van Beek » vr 11 jan, 2008 14:34

waxle schreef:Nogmaals: de aangeboden turbo is een oliegekoelde. Jij hebt een watergekoelde nodig.
Snap ik inmiddels, maar mijn vraag is dus of ik een andere turbo, met een minder groot turbogat, kan installeren en of dan het aantal Nm's beveiligd blijft door de ECU.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 11 jan, 2008 14:52

Als het goed is zal de ECU wel bijregelen, maar dan moet je er zeker van zijn dat de basisboost goed ingesteld staat. Met andere woorden: volgens mij geen beginnersklus. Daarbij: een 9000 is toch goed te tunen op de standaard setup? Ik denk dat je beter je geld zou kunnen steken in een tuningspakket dat ervoor zorgt dat je wat sneller 'op druk' komt, zonder dat je automaat gelijk door mangel gaat. Of is je huidige turbo stuk? Zo nee, dan zou ik niet gaan proberen te repareren wat niet kapot is.

Marc van Beek
Geregistreerd lid

Bericht door Marc van Beek » vr 11 jan, 2008 15:48

waxle schreef:Als het goed is zal de ECU wel bijregelen, maar dan moet je er zeker van zijn dat de basisboost goed ingesteld staat. Met andere woorden: volgens mij geen beginnersklus. Daarbij: een 9000 is toch goed te tunen op de standaard setup? Ik denk dat je beter je geld zou kunnen steken in een tuningspakket dat ervoor zorgt dat je wat sneller 'op druk' komt, zonder dat je automaat gelijk door mangel gaat. Of is je huidige turbo stuk? Zo nee, dan zou ik niet gaan proberen te repareren wat niet kapot is.
Ok, duidelijk, dank u.

Plaats reactie