vol gas, turbo ver int rood, bokken.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
dajazzz
Geregistreerd lid

Bericht door dajazzz » zo 16 sep, 2007 15:46

op de meter staat

TURBO/APC

(ik weet niet of dat helpt?)

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » zo 16 sep, 2007 16:01

dajazzz schreef:op de meter staat

TURBO/APC

(ik weet niet of dat helpt?)
Dat geeft exact mijn punt aan: Zowel op de turbometer in mijn Classic T8 (met Automatic Performance Control) alswel de turbometer in mijn 900 SE staat EXACT dezelfde term. Niemand kan mij wijsmaken dat Saab in de tussentijd de betekenis van die term heeft veranderd. Dus APC in een 900NG betekend gewoon 'Automatic Performance Control' en een APC-klep is niets anders dan een klep voor het APC-systeem 8)

@Estatic: je weet wel dat ik gelijk heb, maar je wilt het nog niet toegeven :wink:

dajazzz
Geregistreerd lid

Bericht door dajazzz » zo 16 sep, 2007 17:27

maar morgen vroeg breng ik hem naar de garage wat moet ik nu uitleggen/vragen?

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » zo 16 sep, 2007 17:38

dajazzz schreef:maar morgen vroeg breng ik hem naar de garage wat moet ik nu uitleggen/vragen?
Punten van aandacht zijn wel al gegeven: 3-weg klep even tijdelijk vervangen voor een nieuwe/werkende (hebben ze bij mij laatst gedaan om euvel te constateren) en anders inderdaad checken of de ECU getuned is. Bij mijn stage 1 getunde ECU gaat de turbodruk rechts in de hoek als ik flink het pedaal indruk, tot nu toe 1 keer op de snelweg een enkele fuel-cut meegemaakt (is wel even schrikken als je auto in eens inhoudt bij 180 km/uur).

Estatic
Geregistreerd lid

Bericht door Estatic » zo 16 sep, 2007 23:04

tgremlin schreef:@Estatic: je weet wel dat ik gelijk heb, maar je wilt het nog niet toegeven :wink:
Wij hebben ook gelijk :lol: Jij op jouw manier en ik op de mijne.

Overigens begin ik over de "motorenlijn " zoals eerder genoemd te twijfelen.
Ik gebruikte/gebruik http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_900_(NG) als leidraad. Hierin staat:
Engines:
2.0 L B204L 16-valve turbo intercooled, 185 hp (136 kW)
2.0 L B204I normally-aspirated 16-valve four cylinder, 130 hp
2.0 L B206I normally-aspirated 16-valve four cylinder with no balance shafts, 133 hp
2.3 L B234I normally-aspirated 16-valve four cylinder, 150 hp
2.5 L B258I 54° V6, 24-valve, 170 hp DIN (125 kW)

Andere sites spreken dit weer tegen: http://listing-index.ebay.com/cars/Saab_900_(NG).html

2.0 L B204 full pressure 16-valve turbo intercooled, 175 hp DIN (129 kW)
2.0 L B204 full pressure 16-valve turbo, special with a red APC controller (see below), 185 hp 136 kW)
2.3 L B234 normally-aspirated 16-valve four cylinder, 150 hp
2.5 L 54° V6, 24-valve, 170 hp DIN (125 kW)

Dus wél 2 turbo-motoren.
Maar ja, ik heb ook een 9-3 en ben een zondag van de straat :)
Never to old to learn, he.
Misschien iemand die hierin eens duidelijkheid kan verschaffen
Maar ik zou toch eens naar die klep kijken :devil_laugh:
tgremlin schreef:.......tot nu toe 1 keer op de snelweg een enkele fuel-cut meegemaakt (is wel even schrikken als je auto in eens inhoudt bij 180 km/uur).
Dan schakel je toch gewoon naar zijn 3 :green_many:

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » ma 17 sep, 2007 10:04

Estatic schreef:Overigens begin ik over de "motorenlijn " zoals eerder genoemd te twijfelen.
Ik gebruikte/gebruik http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_900_(NG) als leidraad.
Ik zou het nog eens na moeten kijken, maar volgens mij komt de opgave van wikipedia overeen met de motor-opties die in het boekje van mijn 900SE staan. ECHTER.... die van mij is van '94 en ik weet niet wat voor aanpassingen er in het motoraanbod zijn geweest na dit bouwjaar :wink:

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » ma 17 sep, 2007 10:12

Estatic schreef:Andere sites spreken dit weer tegen: http://listing-index.ebay.com/cars/Saab_900_(NG).html

2.0 L B204 full pressure 16-valve turbo, special with a red APC controller (see below), 185 hp 136 kW)
Nog even naar die site gekeken, volgens mij klopt die opgave niet. Mijn eigen 900SE heeft (standaard) een FPT met 185 pk en er is GEEN sprake van een 'speciale rode APC' (voor zover ik kan ontdekken). Dat laatste is volgens mij over genomen van de Classic specs (waar een 'rode APC' idd 185pk is.... weet ik niet zeker). Ik heb ook nog nooit die 175pk waarde horen noemen bij een 900NG, zie het hier voor het eerste.

Ik zal vannavond thuis de Haynes eens openslaan :wink:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 17 sep, 2007 14:41

Estatic schreef:
Andere sites spreken dit weer tegen: http://listing-index.ebay.com/cars/Saab_900_(NG).html

Dus wél 2 turbo-motoren.
Maar ja, ik heb ook een 9-3 en ben een zondag van de straat :)
Never to old to learn, he.
Misschien iemand die hierin eens duidelijkheid kan verschaffen
Deze opgave mag je als foutief zien, die van Wikipedia is de correcte

dajazzz
Geregistreerd lid

Bericht door dajazzz » wo 02 jan, 2008 11:32

update,

De APC valve was kapot.
Ik heb hem opengemaakt en het membraan was in 100 stukjes.
Via een kennis heb ik een nieuw mebraampje gemaakt. (uit een stukje scheermes) en die weer in de APC gedaan. Boel inelkaar gezet en het werkt!
Die dingen kosten 215 euro bij elkparts.

Mijn turbo was dus niet beveiligd en daardoor kwamen er veel fuel cuts.
Nu ben ik er achter dat mijn wastegate kapot is. Hij is erg versleten. Hij kan niet meer alle druk houden. Er gaat dus nu een Force wastegate in.

Dus als er mensen een nieuwe APC nodig hebben. maak hem eerst gewoon open. en kijk of het membraan heel is. als die kapot is maak een rond metalen plaatje, ongeveer 1.5 cm en vervang dat.
Het werk perfect en kost niks.

Gr Dajazzz

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 02 jan, 2008 12:19

dajazzz schreef:Dus als er mensen een nieuwe APC nodig hebben. maak hem eerst gewoon open. en kijk of het membraan heel is. als die kapot is maak een rond metalen plaatje, ongeveer 1.5 cm en vervang dat.
Hey das mooi.
Bedankt voor de tip, ik hoop dat het voor Classics ook zo werkt met repareren.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » wo 02 jan, 2008 12:36

taaffert schreef:
dajazzz schreef:Dus als er mensen een nieuwe APC nodig hebben. maak hem eerst gewoon open. en kijk of het membraan heel is. als die kapot is maak een rond metalen plaatje, ongeveer 1.5 cm en vervang dat.
Hey das mooi.
Bedankt voor de tip, ik hoop dat het voor Classics ook zo werkt met repareren.
Nope compleet ander design maar minstends net zo goed te reviseren.

Plaats reactie