dumpvalve II

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
haroldtenhoor
Geregistreerd lid

dumpvalve II

Bericht door haroldtenhoor » wo 19 sep, 2007 22:19

Hallo,

Wie kan mij iets meer vertellen over de "dumpvalve", en kan me bij praten over de zin en onzin ervan, is het mogelijkc deze te modificeren/vervangen zodat de prestaties van de auto verbeteren?

PS Voorzover ik geinformeerd ben vangt deze appendage het "turbo-gat" op, die ik wel voel maar niet ervaar als een gat maar meer als en voelbare overgang (saab 93 sportsedan 1.8t)

Graag jullie reactie

Harold

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » wo 19 sep, 2007 22:42

Een dumpvalve dumpt zoals het woord al zegt overtollige lucht naar buiten. Het doel hiervan is om te voorkomen dat de opgebouwde compressiedruk terugslaat op de turbo.

Zonder dumpvalve zal bij het loslaten van het gas de turbo niet meer aangedreven worden door de uitlaatgassen, en door het stoppen van de drukopbouw kan de druk via de turbo weer terug vloeien naar de inlaatzijde.
Hierdoor kan er enorme belasting ontstaan op de turbo en zal de turbo in snelheid enorm afnemen. Het weer op gang brengen van die turbo is het turbogat.

Om deze reden is men dumpvalves gaan toepassen die in het traject na de turbo de gecomprimeerde lucht weg laat vloeien zodat deze niet meer naar de turbo kan. De turbo kan dus op zijn massa, vrijwel, ongestoord door blijven draaien en bij het gasgeven meteen weer druk opbouwen.

De dumpvalve is er in 2 varianten. De recirculerende en de atmosferische.
De recirculerende is degene die jij op de je auto hebt. Deze laat de gecomprimeerde lucht terugvloeien naar de inlaat (na het luchtfilter, voor de turbo).
De atmosferische dumpt de lucht naar buiten.

Het theoretische voordeel van de laatste is dat de warme gecomprimeerde lucht wordt geleid naar een plek waar deze door compressie (turbo) verder verwarmt wordt, waardoor je nog warmere lucht aan de motor aanbiedt. De motor opereert op een maximale inlaattemperatuur, dus de lucht moet zo koud mogelijk zijn.
Het leuke van de atmosferische is dat deze een leuk afblaasgeluid geeft.

De atmosferische is voor zover ik weet niet op de 9-3ss toepasbaar.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » wo 19 sep, 2007 23:12

Amen... :wink:

Plaats reactie