Ombouw van APC box.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Ombouw van APC box.

Bericht door Robbert » wo 05 sep, 2007 22:50

Ombouw van APC box.

Afgelopen zaterdag was de grote dag: gewapend met een stapeltje onderdelen (minder dan 5 EUR) ben ik naar Zevenhoven gegaan. Daar had Jelmer de soldeerbout al klaar staan om mijn APC box op te waarderen.

Na het uitwisselen van de potmeter en twee weerstandjes kon het aanpassen beginnen.

De eerste instelling van 18,52 Kohm en 529 ohm leverde weliswaar een hoge druk op maar ook een fuel cut. Ik wilde niet de fuel pressure druk aanpassen dus moest de druk naar beneden.

In Soesterberg heeft Jelmer de instelling van de F pot verlaagd naar 437 ohm maar op de terugweg was er toch weer sprake van een fuel cut. Weliswaar wat later maar de druk was dus nog steeds te hoog.

Afgelopen dinsdagavond maar weer een nieuwe poging.

Een instelling van 15,3 Kohm en 120 ohm leverde slechts 0.75/0,8 bar op.

Uiteindelijk hadden we als instelling 221 ohm en 17,28 Kohm. Geen fuel cut meer en een mijns inziens goede instelling.

De auto rijdt nu uitstekend. Tot 0,8/0,9 bar en dan terugvallend tot 0,7/0.8 boven de 5000 toeren. Vermoedelijk goed voor 175-180 pk.

Wellicht met wat verder bijstellen kan het allemaal nog iets beter maar ik ben er voorlopig zeer content mee.

Met heel veel dank aan Jelmer voor zijn hulp (en het bijspijkeren van mijn kennis) bij deze gehele ombouwoperatie: zonder zijn hulp was dit niet gelukt.

Nu moet ik van het weekend nog wel de pingelled in het dashboard installeren maar dat moet niet al te lastig zijn. Als ik de led nu gewoon aansluit (dus de stroomdraad op de plus en de massadraad dan massa laten maken) dan gaat deze branden en dan doet hij het.
Is het aansluiten van de massadraad op de APC kast voldoende (op nummer 5 van de 14 pin connector)) om de pingelled actief te hebben?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 05 sep, 2007 23:26

Ja, massaschakelend dus he.

Jelmer, das een goeie met de weerstandjes he :bluethumb:

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 05 sep, 2007 23:34

taaffert schreef:Ja, massaschakelend dus he.

Jelmer, das een goeie met de weerstandjes he :bluethumb:
Absoluut, heeft er veel verstand van.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 06 sep, 2007 23:15

Is het trouwems mogelijk om te controleren of de led het na inbouw nog doet. Immers een led die uit is kan ook stuk zijn.

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » do 06 sep, 2007 23:36

Bij het starten en afzetten van de motor zal je 'm vast wel eens zien knipperen. Is bij mij in ieder geval zo..

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 06 sep, 2007 23:37

Je kan even klop detecteren door met een stokje oid op de knocksensor te tikken. Als het goed is gaat de driewegklep dan ratelen en je knock-led knipperen.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 07 sep, 2007 23:03

brinky schreef:Je kan even klop detecteren door met een stokje oid op de knocksensor te tikken. Als het goed is gaat de driewegklep dan ratelen en je knock-led knipperen.
Dat is een goed idee. Zal het morgen eens proberen.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 07 sep, 2007 23:04

niet te hard meppen he... :wink:

kom je nu ook naar Goes?

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 07 sep, 2007 23:15

dasdaas schreef:niet te hard meppen he... :wink:

kom je nu ook naar Goes?
Nee gaat mij agendatechnisch niet lukken. Maar een volgende vermogensmeting ben ik er bij.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » za 08 sep, 2007 1:37

RobbertS schreef:Is het trouwems mogelijk om te controleren of de led het na inbouw nog doet. Immers een led die uit is kan ook stuk zijn.
Led is massaschakelend. Houd het draadje dat naar je APC loopt ergens even tegen massa en je weet het.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 08 sep, 2007 22:14

taaffert schreef:
RobbertS schreef:Is het trouwems mogelijk om te controleren of de led het na inbouw nog doet. Immers een led die uit is kan ook stuk zijn.
Led is massaschakelend. Houd het draadje dat naar je APC loopt ergens even tegen massa en je weet het.
Ja dat klopt. Heb ik inmiddels ook ontdekt. Bedankt!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 11 sep, 2007 22:38

taaffert schreef:Jelmer, das een goeie met de weerstandjes he :bluethumb:
En het begon allemaal met 2 weerstandjes die met de postbode op de deurmat gelegd werden 8)

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 11 sep, 2007 23:37

Vyv schreef:
En het begon allemaal met 2 weerstandjes die met de postbode op de deurmat gelegd werden 8)
Lagen die weerstandjes onder de postbode?

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 12 sep, 2007 22:07

Injectie schreef:
Vyv schreef:
Lagen die weerstandjes onder de postbode?
Nee die lag onder de potmeter.

Plaats reactie