Welke TD04 voor Saab 9000 2.3?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
harryS9K
Geregistreerd lid

Re: Welke TD04 voor Saab 9000 2.3?

Bericht door harryS9K » vr 06 jan, 2017 13:25

DionHPT schreef:Of gewoon dat fornuis eruit trekken en op echte brandstof gaan rijden..
Enig idee wat de financiële impact hiervan is op jaarbasis bij meer dan 20.000km/jr? :wink:

Ik heb net even met Wallinga gebeld, maar die wil geen limiet geven. :-S+
Als de auto klaar is, even langs komen en dan kijken we wat er mogelijk is.
Ik weet dat toen het gas ingebouwd is, de Saab op de bank is geweest bij Vialle.
Daar is waarschijnlijk wel wat te regelen. :)
DionHPT schreef:Ik zou gaan voor een TD04-HL-15t met bij voorkeur een leuk billet wieltje erin en dan ben je perfect voorzien en geholpen binnen de mogelijkheden van het huidige brandstofsysteem.
Over leuke billet wieltjes gesproken, bij KTS is vast wel wat te vinden. :)
http://www.ktsturbobilletx.com/

Als we dan toch een billet gaan zoeken..
Wat verstaan we dan onder een goed gedimensioneerde turbo voor 300pk ervanuitgaande dat ik een zwaardere FPR ga gebruiken met eventueel andere (lees frisse) injectoren?
Het turbinehuis en -wiel van de aero lijkt me prima geschikt voor deze toepassing.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » di 10 jan, 2017 11:45

Ondertussen heb ik besloten om in de nieuwe opzet met een TD04 maximaal 1,35 bar boost te draaien.
DIt i.v.m. de levensduur van de koppeling en de intercooler.
Een 16T lijkt me dan het meest optimale i.v.m. drivbility en toch nog redelijk vermogen bovenin.
Nou iemand zien te vinden die het compressorhuis kan uitdraaien.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » vr 20 jan, 2017 17:32

Ondertussen heb ik een originele 15G gevonden via eBay.
Lucky me. :)
Helaas is een van de bouten van de leidingen afgebroken en is de speling ook niet zo gering als dat het ooit geweest is.
Waarschijnlijk komt er een andere CHRA. Of het een 15G blijft weet ik nog niet.
Het is eigenlijk jammer om een zeldzame turbo aan te passen...

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » wo 23 aug, 2017 11:23

Wat is het nou geworden?

Drivability, betrouwbaarheid en ±320pk moet mogelijk zijn.

De 15G en 16T vallen af, want die komen bovenin te kort.
18T moest het dus worden. 19T durfde ik niet aan, omdat ik er van uitga dat die met een 6# turbinehuis bij ±3000tpm echt druk gaat leveren, wat ik te laat vind.
Het standaard 6# huis wilde ik blijven gebruiken i.v.m. drivability en kosten. :wink:

De huidige 15G is een flatback, en de T's zijn superback compressorwielen. Past dat?
Verder zijn er nog de wielkeuzes:
Gebruik je een 6+6 of 11 blads compressorwiel?
Gegoten of gefreesd? Alleen de 6+6 is er in beide versies, de 11 blads niet.
Een goed stukje hierover: https://www.enginebasics.com/Advanced%2 ... heels.html
Gegoten of gefreesd maakt op zich niet zo veel uit, het gaat hoofdzakelijk om het airflow design.
Een 6+6 heeft meer capaciteit bovenin terwijl de 11 blads beter in het laag en midden toerental is.
Een 11 blads dus.
Gebruik je een 12 blads of 9 blads turbinewiel?
Mitsubishi heeft nooit een 9 blads gemaakt, dit komt van Kamak af.
http://www.kinugawaturbosystems.com/au/ ... #more-2631
Als je het als los turbinewiel koopt, krijg je geen garantie. Dat is dus wel een gok die je neemt.
12blads is natuurlijk wel van MHI, en daar krijg je gewoon garantie op.
Gewichtsverschil is overigens heel klein. De 12 blads weegt 142g en de 9 blads 136g.
Alleen de flow bovenin loopt wel terug, en daar is de 9 blads beter in.
Ten tweede is het ook nog zo, dat de 12 blads een grotere weerstand is in het uitlaattraject, dan de 9 blads. Dus is het goed mogelijk dat de motor sneller oppakt hierdoor.
Ondanks dat ik geen garantie kreeg op het 9 blads Taiwanese wieltje, toch maar de gok genomen.
Over balancering van Taiwanese turbo's gesproken: Er word vermeld dat ze op 1.5g zijn gebalanceerd. Dit is a. de maximale opgegeven tolerenatie van
Mitsubishi en b. component gebalanceerd. Minstens zo belangrijk is dat alles samen ook word gebalanceerd. Dit laatste word waarschijnlijk niet gedaan. Tenminste, navraag door andere personen bij de fabrikant leverde niet de bevestiging op dat dit laatste ook gebeurde. Het kan lang meegaan, maar vaak ook niet.

Leuk een 18T hybride, maar hij moet dus:
1. 1,5 bar kunnen leveren
2. Dit op de lange termijn volhouden (>100.000km)
3. Met het 15G compressorhuis
4. Melett core?
5. Alles gebalanceerd met een zo klein mogelijke tolerantie.

Uiteindelijk ben ik bij turborebuild in Engeland uitgekomen. http://www.turborebuild.co.uk
Ze wilden voor mij een turbo opbouwen met het aangeleverd compressorhuis en turbinewiel.
Een performance turbo zoals zie die ook voor de Astra VXR maken: https://www.turborebuild.co.uk/webshop/ ... essor.html
Het 18T compressorwiel paste. Het compressorhuis en de CHRA zijn hierop aangepast. Uiteindelijk was de onbalans 0,3g. Helemaal niet slecht.

De uitbouw van de T25 en de inbouw van de TD04 kan ook een heel verhaal van schrijven. Maar goed, dat laat ik maar even achterwege.

Hoe rijd het nu?
De ECU kan de nieuw turbo niet aan. ECU moest toch geremapped worden, dus dat moest toch gebeuren.
Het mengsel is te arm. Dat vind ik eigenlijk wel jammer. ECU uitwisselen met de originele is er niet meer bij.
De nieuwe turbo is onderin sterker dan de T25. Dat snap ik niet goed. Misschien heeft dat te maken met het turbinewiel.
Als ik met de aanhanger reed, moest ik boven de 2000tpm blijven met de T25. Met de 18T hoeft dat niet. :D :O:

Foto's volgen nog. :wink:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » wo 23 aug, 2017 13:58

Met lichtere wieltjes en een ander schoepenpatroon kan een grotere turbo alsnog sneller opspoelen dan een kleinere.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » wo 23 aug, 2017 18:35

Die zogenaamde lichtere wieltjes durf ik wel te betwijfelen.
Een T25 heeft een kleiner compressorwieltje en is een 5+5. Helaas heb ik de 18T niet kunnen wegen, dus het gewicht daarvan weet ik niet.
Het gewicht van de 15G kan ik wel meten, net zoals het compressorwiel van de T25.
Het turbinewiel van de T25 is ook kleiner, dus die zal ook niet zwaarder zijn als die van de TD04.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » vr 25 aug, 2017 16:10

Voor foto's: foto's turbo vervanging

De foto's van het filter en de carterpan zijn zoals ze onder de auto zaten met 442.000 km!
Voor de zekerheid heb ik ze wel schoongemaakt voordat ze weer terug naar hun oude plekje gingen.
Als ik geweten had dat het er nog zo goed uit zag, had ik het er niet onder uit getrokken. Wat een klus zeg.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » ma 28 aug, 2017 16:00

Krizzie schreef:Met lichtere wieltjes en een ander schoepenpatroon kan een grotere turbo alsnog sneller opspoelen dan een kleinere.
Onder het motto meten = weten ben ik aan de slag gegaan.
Afgelopen weekend heb ik mijn oude T25 gedemonteerd om de gewichten van de beide turbo's te vergelijken.
Wat blijkt? Het gewicht is nagenoeg gelijk aan de TD04.
Het turbinewiel en as zijn even zwaar.
De T25 is 11 blads en de TD04 is een 12 blads compressorwiel. Het asje van de T25 is dikker, waardoor het gewicht gelijk is. (142 gram)
Het compressorwiel van de 15G is 4 gram zwaarder dan de T25. Dat is wel logisch, want hij is groter en is een 6+6 i.p.v. een 5+5 van de T25.
Zie de foto's uit het vorige bericht voor de onderbouwing.

Zou die 4 gram het verschil maken op 180 gram? Ik denk het niet.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 28 aug, 2017 19:55

Nou vergelijk je een Garrett vs. een Mitsu.. Je moet de Mitsu vs. de aangepaste Mitsu vergelijken natuurlijk. ;)

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » di 29 aug, 2017 12:14

Krizzie schreef:Nou vergelijk je een Garrett vs. een Mitsu.. Je moet de Mitsu vs. de aangepaste Mitsu vergelijken natuurlijk. ;)
Ik vergeleek ook de T25 en de TD04-18T hybride in mijn post. Ik heb helaas nooit met de (zeldzame) 15G gereden, dus die vergelijking kan ik ook niet maken.
Ik probeer nog achter het gewicht van het gebruikte compressorwiel te komen, maar dat zal niet makkelijk gaan worden.
Tenzij de jongens van KTS mij op deze vraag willen antwoorden.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » di 29 aug, 2017 13:31

De 18T weegt 40g. Zo zie je meer weer, een billet wieltje is niet zo veel lichter als men wil doen laten geloven!
De originele 15G weegt dus: 142 + 38 = 180g.
De hybride 18T weegt dan: 136 + 40 = 176g.

4 gram verschil. Daar zit het niet in vermoed ik. Het zal het design van de wielen zijn die het bepalen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 29 aug, 2017 13:56

Die weging zegt niet zoveel, het gaat niet om de totale massa maar hoe deze verdeeld is tov van de aslijn. Massatraagheids moment dus.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » di 29 aug, 2017 15:00

Ik verwacht niet dat die verdeling erg veel wijzigt met een ander wiel. De meeste massa zit natuurlijk aan de buitenzijde. Daar zit ook de grootste oppervlakte. Het materiaal zal niet een ander soortelijk gewicht hebben aan de buitenkant.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 31 aug, 2017 21:54

Hoeveel is die 4gram bij 100.000rpm?

De vorm van de schoepen, de slakkenhuizen van turbo, het speelt allemaal mee hoe snel de turbo bij de les is.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » ma 04 sep, 2017 10:45

9000-95 schreef:Die weging zegt niet zoveel, het gaat niet om de totale massa maar hoe deze verdeeld is tov van de aslijn. Massatraagheids moment dus.
Dat massatraagheidsmoment hebben MHI en Garrett echt wel geoptimaliseerd lijkt mij. Dan bepaald het gewicht het verschil toch?
Krizzie schreef:Hoeveel is die 4gram bij 100.000rpm?
Het toerental is van minder belang denk ik. Als er maar geen onbalans is van 4gram, want dan gaat het niet lang goed.

Ik denk dus dat het (totale) airflow design van grotere invloed is dan het verwachtte lichtere wieltje.

Plaats reactie