Wat is een goede upgrade voor de Classic 900 TE05 turbo
-
Niels83
- Donateur (3x)

Wat is een goede upgrade voor de Classic 900 TE05 turbo
Ik ben een 900 classic aan het ombouwen naar Trionic 5 (of eigenlijk Garage Mink in Breda is dat voor mij aan het doen). Ik overweeg ook de turbo gelijk aan te pakken. Maar wat is nou een leuke upgrade voor de TE05? Moet je naar de nieuwere Garrett17 of 25's gaan? Of de Mitsubishi TD04 van de latere Aero's? Je moet dan inderdaad een waterlijn trekken, maar dat vind ik geen probleem, ook komen er flexibele leidingen voor de olie natuurlijk.
Of is er een interessante turbo die al een T3 aansluiting heeft? Voornoemde turbo's hebben een T25 aansluiting, dus moet je dan met adapters gaan werken. Dat is suf. En maakt het niet makkelijker qua ruimte. Ook moet je dan een adapter gebruiken naar de downpipe.
Dus wat is een leuke 900 classic upgrade turbo? Extra leidingen zijn geen dealbreaker in dit geval.
Of is er een interessante turbo die al een T3 aansluiting heeft? Voornoemde turbo's hebben een T25 aansluiting, dus moet je dan met adapters gaan werken. Dat is suf. En maakt het niet makkelijker qua ruimte. Ook moet je dan een adapter gebruiken naar de downpipe.
Dus wat is een leuke 900 classic upgrade turbo? Extra leidingen zijn geen dealbreaker in dit geval.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Re: Wat is een goede upgrade voor de Classic 900 TE05 turbo
T3 Super 60 of T3/T4 hybride zijn plug and play min of meer. Maar een stuk logger dan een TD04.
Een kogelgelagerde T3 Super van Turbonetics lijkt mij wel leuk, maar dan ben je 1500,- lichter..
Een kogelgelagerde T3 Super van Turbonetics lijkt mij wel leuk, maar dan ben je 1500,- lichter..
-
reiernumans
- Donateur (2x)

En een Volvo TD04-15g? Hebben die niet in bepaalde jaren een T3 flens gebruikt?
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Klopt, maar dan zit je alsnog met leidingen, inlaat en uitlaat die anders moeten.
Als Niels het overigens echt rond de 200pk wilt houden dan is de TE05 ook prima. Dan zou ik alleen een andere flens op de uitlaatzijde maken (5 gaats ovaal naar 3") ipv. dat kleine 2" gaatje.
Met T5, 3" en FMIC moet de 250pk (krukas) ook goed te halen zijn. Een TD04 met hetzelfde vermogen zal dan alleen wat meer souplesse geven, maar of dat een 900 classic leuker maakt?
Als Niels het overigens echt rond de 200pk wilt houden dan is de TE05 ook prima. Dan zou ik alleen een andere flens op de uitlaatzijde maken (5 gaats ovaal naar 3") ipv. dat kleine 2" gaatje.
Met T5, 3" en FMIC moet de 250pk (krukas) ook goed te halen zijn. Een TD04 met hetzelfde vermogen zal dan alleen wat meer souplesse geven, maar of dat een 900 classic leuker maakt?
-
Niels83
- Donateur (3x)

Nou, Niels overweegt wel weer om naar de 250 - 275pk te gaan als er toch T5 in komt. Ging uit van de standaard setup eerst toen ik met de 200pk in mijn hoofd zat. Dus dan is zo'n Volvo unit geen gek idee Denk ik. Water en olie-leidingen trekken vind ik niet erg.
Gaat mij vooral om stabiele power. Maar eerst even de upgrade zoals Krizzie hem schetst: T5.5, 3" dowpipe, sportkat en Simons uitlaat, met FMIC aan de voorkant en Bosch inject ipv Lucas. Ik wil gewoon food for thought voor de volgende grap...
Gaat mij vooral om stabiele power. Maar eerst even de upgrade zoals Krizzie hem schetst: T5.5, 3" dowpipe, sportkat en Simons uitlaat, met FMIC aan de voorkant en Bosch inject ipv Lucas. Ik wil gewoon food for thought voor de volgende grap...
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Als ik mijn turbo zou upgraden (had ik eigenlijk moeten doen ipv. de TE05 reviseren..) dan zou het een kogelgelagerde turbo worden die tot een pktje of 300 en 450nm kan leveren tussen de 2000 en 6000 toeren. Met het piek koppel en vermogen hoog in de toeren om de bak te sparen.
Ben er alleen nog geen tegen gekomen die past zonder alles compleet overhoop te halen qua aansluitingen.
Ben er alleen nog geen tegen gekomen die past zonder alles compleet overhoop te halen qua aansluitingen.
-
evo
- Donateur (2x)

Denk dat een TD04 een leuke is. Mag je zelf aanvullen wat voor eene.
Of een leuke GT28 als je er wat meer geld naar wilt gooien... weet alleen niet of je bak dat zo leuk zal vinden...
Of een leuke GT28 als je er wat meer geld naar wilt gooien... weet alleen niet of je bak dat zo leuk zal vinden...
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Die GT28 kun je krijgen met T3 aansluiting en 5 gaats uitlaatzijde. Daar een Ultimate Wastegate op en je hebt met een kleine aanpassing aan de Downpipe een mooie 3" V-band aansluiting. 

+

+

-
evo
- Donateur (2x)

Flens lijkt me niet zo'n probleem. Mijn TD04 heeft het T3 boutpatroon. Hele simpele aanpassing om die op je originele spruitstuk te laten passen... lijkt me 
-
kawaman
- Geregistreerd lid
Niels83 schreef:Ik ben een 900 classic aan het ombouwen naar Trionic 5 (of eigenlijk Garage Mink in Breda is dat voor mij aan het doen). Ik overweeg ook de turbo gelijk aan te pakken. Maar wat is nou een leuke upgrade voor de TE05? Moet je naar de nieuwere Garrett17 of 25's gaan? Of de Mitsubishi TD04 van de latere Aero's? Je moet dan inderdaad een waterlijn trekken, maar dat vind ik geen probleem, ook komen er flexibele leidingen voor de olie natuurlijk.
beste upgrade Borgwagner EFR series..... er is niets beter voor de moment...
http://www.turbos.bwauto.com/en/aftermarket/efr.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
-
evo
- Donateur (2x)

Haha... leuke bump.
KKK's zijn hele leuke turbo's voor als je nog meer geld wilt uitgeven dan je al kwijt bent aan een GT-series
Maar, ben het helemaal met je eens. Heb er voor mezelf ook lang naar gekeken... Maar heb er uiteindelijk iets goedkopers op geschroefd... Blaast ook al genoeg...
KKK's zijn hele leuke turbo's voor als je nog meer geld wilt uitgeven dan je al kwijt bent aan een GT-series
Maar, ben het helemaal met je eens. Heb er voor mezelf ook lang naar gekeken... Maar heb er uiteindelijk iets goedkopers op geschroefd... Blaast ook al genoeg...
-
Niels83
- Donateur (3x)

Ja, dat is dus ook weer niet de bedoeling
Ik zoek iets om tot 250pk optimaal te draaien, zonder tweede hypotheek op m'n huis
Het is maar een classic. De snoeiharde tuning bewaar ik wel voor de 400pk 9³ 
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Dat kan je TE05 prima met een goede tune en Intercooler.
Als het moderner moet dan kan een Garrett GT2560 interessant zijn, die heeft iemand hier al eens op een classic gezet. Alleen heb je dan wel veel aanpassingen..
http://www.turbozentrum.de/turbos-co/ga ... 41-4/a-64/
3" v-band aansluiting voor de downpipe
http://www.turbozentrum.de/en/turbosupp ... mm/a-2690/
zodat je intake slangen kunt monteren
http://www.turbozentrum.de/en/turbosupp ... ch/a-4040/
En dan krijg je natuurlijk nog het olie/water leidingwerk etc..
Topic gevonden!:
viewtopic.php?f=22&t=83727
Als het moderner moet dan kan een Garrett GT2560 interessant zijn, die heeft iemand hier al eens op een classic gezet. Alleen heb je dan wel veel aanpassingen..
http://www.turbozentrum.de/turbos-co/ga ... 41-4/a-64/
3" v-band aansluiting voor de downpipe
http://www.turbozentrum.de/en/turbosupp ... mm/a-2690/
zodat je intake slangen kunt monteren
http://www.turbozentrum.de/en/turbosupp ... ch/a-4040/
En dan krijg je natuurlijk nog het olie/water leidingwerk etc..
Topic gevonden!:
viewtopic.php?f=22&t=83727
-
Foll
- Geregistreerd lid
Ik zat met hetzelfde toen ik m'n te05 kapot had. Vond de te05 bovenin te weinig blazen maar hoef ook geen 300 pk classic. Ben toen voor een garrett t3 gegaan, maar dan een maatje groter dan die de vroege 900's standaard hadden. Mijne komt van een BMW 2.5 6 cilinder af. Ben er erg tevreden mee, spoelt wat later maar houdt dan ook over z'n hele toerenbereik een constante einddruk vast. Dus meer puf dan een te05 en je houdt dat oldskool turbo gevoel
. Als je wat moderners wil is deze oplossing natuurlijk minder, maar betaalbaar en leuk is het zeker. Je zou dan bijvoorbeeld eentje van een eind jaren 80 9000 af kunnen pakken, die lijkt erop dacht ik. Heb wel de olie retourleiding en uitlaat aan moeten passen
.