9-5 Motorruimte aanpassen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » di 16 okt, 2012 11:17

Ik heb vorig weekend de langverwachte dikke intercooler gemonteerd.
Het ding zit erin, perfecte pasvorm en dus kunnen we verder met montage van TD04, downpipe enz...

Nu, ik moet zeggen dat ik het een beetje onderschat heb.
Heb effe op't forum rondgeneusd, en de jongens die zeggen dat op een dikke 2 uurtjes te klaren mogen wat mij
betreft meteen langskomen om de rest te monteren... :?
Ben er in totaal dikke 4 uur mee aan de slag geweest, ook wel omdat het de eerste keer was bij deze auto.

Ik ben hier toch wel aan het denken gegaan...soms heb ik wel eens een helder moment... :wow:
Ik overweeg sterk de flex boven te halen en zowel motorkapbrug als bumperbrug door te snijden en
aan te passen zodat ik bij een volgende aflevering die dingen er gewoon tussenuit kan schroeven.
Ok, dit is op zich een ingrijpende klus, toch lijkt me dit een enorm voordeel als die dingen met enkele schroeven
zou kunnen weg nemen.
Ik denk hierbij aan +/- 4 stuks aan elke kant, voorzien van metrische draad, en het zo te maken dat motorkapslot
kan blijven zitten.
Ik weet ook wel dat ik waarschijnlijk de lichten elke keer weer ga moeten afstellen, maar toch.
Als je ziet wat een gebruiksgemak je hiermee creëert als je de radiator/intercooler wil weghalen lijkt me dit
nog niet zo'n idioot idee...
aan diegenen die me bij voorbaat al willen laten interneren, ik ben opgeleid plaatwerker, dus snijden,lassen
aanpassen enz... zijn me niet totaal vreemd.

Wat denken jullie hiervan en heeft iemand ooit al zoiets gedaan?
Er is een veerpootbrug gemonteerd, dus ik zie de handel niet meteen samenplooien.

Alle input welkom

AlexJ
Donateur
Donateur

Re: 9-5 Motorruimte aanpassen

Bericht door AlexJ » di 16 okt, 2012 12:52

Begrijp ik nu goed dat je stijfheid van het carosserie gaat opofferen om een paar uurtjes montagewerk te besparen?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 16 okt, 2012 13:05

De vraag is natuurlijk hoe vaak je denkt daar op die manier bij te moeten kunnen. Is dat het waard?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 16 okt, 2012 13:12

Als het subframe er eens af moet, die ook maar vastzetten met een paar pianoscharniertjes en een klikkertje? Dan heb je die ook veel sneller gedemonteerd de volgende keer... ;)

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » di 16 okt, 2012 13:15

Ben benieuwd wat de apk-keurmeesters daarvan vinden ,of bij 'n steekproef de rdw.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 16 okt, 2012 13:22

Volgens mij is 4 uur normaal voor een eerste keer! Alleen een ervaren monteur zal de klus in 2 uur kunnen klaren. Dus maak je daar niet druk om.

Ik zou niet de stijfheid van je carrosserie voor zo iets opofferen. Denk dat je zelfa een raar effect krijgt met wiel geometrie kan gaan krijgen.

Laat het lekker zo als het nu is en neem de extra montage/ demontage tijd voor lief!

Fijn te horen dat de IC prima past!

mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » di 16 okt, 2012 19:01

Ik heb hier blijkbaar een heilig huisje gesloopt... :shock:
Ongetwijfeld hebben jullie ook al andere merken voor de kiezen gehad.
Grosso modo de helft van alle auto's die ik tot nu toe gehad heb, kan je heel het voorfront wegschroeven.
Zelfs bij de bestelwagens kan je dat, en net bij die voertuigen is stijfheid belangrijk.
Ik heb bij m'n sprinter eens een radiator vervangen.
Je kan dat ding vooraan gewoon volledig wegschroeven tot je een open gat tot aan de motor hebt.
Brinky: uiteraard ben ik van plan dit alles met straps,plakband,ijzerdraad en pianodinges weer
Aan mekaar te plakken, zo stom zijn we wel...

Blijkbaar mag je het ding wel 8000 toeren laten draaien met een feun ter grootte van een reservewiel
en ben je een held, maar als je ergens een sticker opplakt ben je een rund... :D

't Is nu ook weer niet dat ik er een kop van een Lada op wil lassen hè.
Het was maar een ideetje... :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 16 okt, 2012 19:11

Ik zou gelijk het front zo aanpssen zodat je er meteen een mooie grote vleugen in kan haken en meer ruimte hebt voor een nog grotere turbo :mrgreen:

Maar, serieus. Ik denk dat je gewoon moet overwegen hoe vaak je dat nog van plan bent om te doen en dat laten opwegen tegen de hoeveelheid werk die het is en het mogelijk risico dat je loopt dat het anders uit pakt dan je had gedacht...

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 16 okt, 2012 19:42

Mobstar, sorry mijn uitspraak was met een knipoog bedoeld. No Harm intended.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 16 okt, 2012 20:36

je had vast geen brug tot je beschikking bij de 9-5 gaat bijna alles van onder af!

mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » wo 17 okt, 2012 1:53

@Brinky,

Geen probleem , no harm taken.
Toch vind ik dat er af en toe eens buiten de lijntjes gekleurd mag worden.
En laat het nu net dat zijn wat Saab zo uniek maakt, en daarom houden we er zo van.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 17 okt, 2012 8:47

Mobstar, je hebt je plan reeds klaar... En de mogelijkheid ertoe ook.

Waarom dit topic dan nog? Wil je van ons goedkeuring?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 17 okt, 2012 9:36

heey
@brinky: is dat niet kort door de bocht ? als je alles hier gaat verwijderen wat mensen meedelen van hun auto, zonder toegevoegde waarde dan zou het sf er misschien wel beter van beter van worden :-P+

ik vind het idee zo stom nog niet ,ikzelf heb een vivaro gehad en vond het geweldig dat ik heel dat front kon weg toveren (anders ben je best slangen mens om er bij te kunnen; plaats maar eens een starter bij zulk een auto )
ik zit ook te denken aan het voordeel bij verwijderen waterpomp , turbo, het voordeel bij verwijderen motor is dat het sub kan blijven hangen (mijn vermoeden dat de ts dit in de toekomst ook wel eens gaat doen omdat hij ook het saab virus te pakken heeft )
hoewel ik nu er vast van overtuigd ben dat sceptici gaan zeggen dat een waterpomp vervangen een klusje is van een half uur :)

en als die man dat kan/wil doen .......waarom dan toch niet, en wie zijn wij dan om er commentaar op te geven

mvg werner

mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » za 27 okt, 2012 19:16

Ik heb het idee een paar weken laten rijpen en kom steeds op hetzelfde punt dat het een meerwaarde gaat zijn
betreffende sleutelcomfort en schade aan de handjes.
Als ik het een beetje deftig plan ben ik er op een zaterdag wel uit.

Zoals Werli al aangaf, deze auto gaat in stappen opgebouwd worden.

Eerst remmen en leidingen.
Daarna koppeling met verlicht vliegwiel (moet nog gemaakt worden)
Daarna turbo, downpipe en uitlaat.
Subframe , draagarmrubbers
Dus, dat voorfront moet er wel degelijk meer dan 1 keer af.

En ik herinner me nog levendig wat voor een gefriemel het destijds was met m'n 9000.
Je vloekt toch een barst in een kerk aan dat laatste schroefje van die k**t-turbo hé...

En nee, ik hoef echt geen goedkeuring hiervoor, ik wil enkel iets in kring gooien waar misschien iemand al mee bezig is geweest, om zo weer ervaringen te kunnen delen.
Weet je nog een jaartje of 10 geleden, een TD04-19T was toen ook het zotste wat je in je hoofd kon halen hé :D

Ik hou jullie op de hoogte... ook als het fout loopt! :wow:

wkoolhaas
Donateur
Donateur

Bericht door wkoolhaas » vr 25 sep, 2015 22:14

En...liep het fout?

Plaats reactie