Ik ben al n tijdje ontevreden over het fabrieksgeluidssysteem in mijn Saab 9-3 cabrio uit 2001 met 6 speakers. Daarom heb ik ongeveer n maand geleden n Saab AUX besteld en geïnstalleerd. Ik kan nu dan wel mn ipod aansluiten, maar het geluid is nog steeds niet goed.
Wat is er dan niet goed aan?
- De speakers produceren eerder n muur of n brei aan geluid, dan dat je hoort wat iemand zingt of speelt. Die ga ik dus laten vervangen.
- Als ik via de ipod een album selecteer moet ik vervolgens altijd het geluid links-rechts en achter-voor opnieuw balanceren. En vaak lukt dat niet eens omdat het geluid aan één kant dan volledig wegvalt. Ik denk dus dat ik mn radio moet vervangen. Of zouden er andere oorzaken kunnen zijn?
Onlangs las ik hier op de site dat n Saab met 6 speakers een extra versterken heeft (AS3?). Dus nu begin ik te twijfelen: moet ik de radio vervangen, de extra versterker of allebei? En zal ik dan gaan voor een (tweedehands) Saab radio/versterker? Of bestaat er ook n mooi aftermarket alternatief waarbij er geen gapend gat zichtbaar blijft in het dashboard omdat de meeste radio's een ander formaat hebben dan die van Saab?
Ik hoor graag of iemand hier ook al eens mee heeft geworsteld en hoe hij/zij dat heeft opgelost. Ook als jullie ideeën hebben voor een aftermarket radio die mooi aansluit in het dashboard (geïntegreerd navigatiesysteem is niet nodig) hoor ik dat graag.
Alvast bedankt.
Gr
Sebas
Nieuw geluidssysteem voor mijn 9-3
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Nieuw geluidssysteem voor mijn 9-3
ik weet niet of je bij een 9-3 een as2 / 3 systeem kunt plaatsen. indien ja: gewoon proberen en kijken of je de kwaliteit goed genoeg vindt.
Anders ga je voor een aftemarket: vele malen beter maar dus afhankelijk van je eisen en geldbuidel.
het lege vakje kun je opvullen met een klein saabbakje: past precies.
Als je het echt goed wilt doen dan zijn dikke plakplaten achter de bekleding een echt upgrade tegen blikkerigheid.
Maar daar is al veel over te vinden op het forum: dus ook zelf ff zoeken.
suc6
Anders ga je voor een aftemarket: vele malen beter maar dus afhankelijk van je eisen en geldbuidel.
het lege vakje kun je opvullen met een klein saabbakje: past precies.
Als je het echt goed wilt doen dan zijn dikke plakplaten achter de bekleding een echt upgrade tegen blikkerigheid.
Maar daar is al veel over te vinden op het forum: dus ook zelf ff zoeken.
suc6
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Als je mp3 afspeelt met je iPod is dat deels oorzaak van je ellende. WAV, AAC en FLAC geven een veel beter resultaat MITS geconverteerd vanuit de orginele CD en niet vanuit een MP-3.
FLAC is in tegenstelling tot MP3 een zogenaamd lossless compressieformaat, waarbij de oorspronkelijk data volledig wordt terugconverteerd tijdens het afspelen. Net as een ZIP-file, waarbij ook alle 1-tjes en 0-lletjes exact weer op hun plek moeten komen, omdat anders het programma of bestand onbruikbaar zou zijn geworden.
MP-3 verliest: details in het laag, hoog en midden en is bijvoorbeeld niet in staat om applaus uit een live-opname zonder zweem en vreemde artefacten te reproduceren. MP3 is en zal nooit gelijk zijn aan CD-kwaliteit, ook al heeft de commercie dat erin gedramt. Absolute Bullshit. Wat iemand zelf als acceptabel beschouwd is een tweede.
Zo dat is 1
Nu nummer 2:
De speakers van HK uit de AS3 set zijn een compromis tussen kosten en kwaliteit. Dit geldt deels ook voor het dempen van het plaatwerk, ook al heeft dit ook een tweede reden. Als een auto ten behoeve van de geluidskwaliteit afdoende gedempt worden, dan bracht het extra gewicht dat een paar schalen hoger in de wegenbelasting en meer gewicht heeft ook een negatief effect op de prestaties van de auto - (0-100 km/h, bandenslijtage, verbruik) - hetgeen de concurrentiepositie niet bevordert.
Dus het kan altijd beter dan af fabriek, hetgeen voor 90% of meer van de auto's geldt.
Ik adviseerd anderen graag de speakers van het merk InPhase uit Engeland, omdat deze het toelaten, de richting van de tweeter/hoog-middenspeaker tijdens de installatie in een andere hoek t.o.v. de conus van de midden-toner/woofer laat uitrichten, zodat een optimale reflectie van de raampartijen is te bereiken. Dit bevorderd de fasecorrectheid en daarmee de duidelijkheid en ruimtelijkheid van instrumenten en stemmen enorm. Naar mijn ongekuisde mening, klinken veel andere speakers in auto's (ook aftermarket van bekende merken welke hier vaak genoemd worden) relatief brijerig zoals jij omschrijft.
Satelliet speakers zoals sommigen in hun dash of zelf aan de stijlen plaatsen, trekken de faseverhouding tussen de verschillende componenten extreem en willekeurig uiteen, waardoor het een soort prijsschieten wordt. Bij een volgende ontmoeting met bovengetekende wilde ik daarbij nog de nodige verbetering in aanbrengen. (No
ffence Rein, maar ik perfectioneer je investering graag nog voor je).
Als je InPhase in dashboard en naast je hoedenplank installeert en naar je eigen tevredenheid uitricht, kun je in je voorportieren een basspeaker monteren naar die je zelf het beste bij je muzieksmaak vindt passen. De dempingsmaatregelen kun je naar eigen believen en inzicht uitvoeren.
Dit is het beste advies dat ik als geluidstechnicus en AV-designer kan geven. Misschien niet wat mensen willen horen, maar wel eerlijk uit hart en hoofd.
InPhsae is in Nederland goed in te slaan via Amazon.co.uk:
http://www.amazon.co.uk/Phase-XTC10-2-C ... s=in+phase

http://www.amazon.co.uk/Phase-XTC87-2-C ... s=in+phase

http://www.amazon.co.uk/Phase-XTC69-3-C ... s=In+Phase

http://www.amazon.co.uk/dp/B00JC0KWFW/r ... s=In+Phase

Kijk zelf nog maar even verder. Bovenstaande modellen hebben dus de richtbare tweeter. Jammer genoed tonen de foto's dit niet.
link naar de Engelse distributeur:
http://www.caraudiocentre.co.uk/categor ... ty=DESC&v=
ik kan de fabriekswebsite niet zo snel meer vinden (wordt verdrongen door een amerikaanse firma met andere caraudioproducten)
FLAC is in tegenstelling tot MP3 een zogenaamd lossless compressieformaat, waarbij de oorspronkelijk data volledig wordt terugconverteerd tijdens het afspelen. Net as een ZIP-file, waarbij ook alle 1-tjes en 0-lletjes exact weer op hun plek moeten komen, omdat anders het programma of bestand onbruikbaar zou zijn geworden.
MP-3 verliest: details in het laag, hoog en midden en is bijvoorbeeld niet in staat om applaus uit een live-opname zonder zweem en vreemde artefacten te reproduceren. MP3 is en zal nooit gelijk zijn aan CD-kwaliteit, ook al heeft de commercie dat erin gedramt. Absolute Bullshit. Wat iemand zelf als acceptabel beschouwd is een tweede.
Zo dat is 1
Nu nummer 2:
De speakers van HK uit de AS3 set zijn een compromis tussen kosten en kwaliteit. Dit geldt deels ook voor het dempen van het plaatwerk, ook al heeft dit ook een tweede reden. Als een auto ten behoeve van de geluidskwaliteit afdoende gedempt worden, dan bracht het extra gewicht dat een paar schalen hoger in de wegenbelasting en meer gewicht heeft ook een negatief effect op de prestaties van de auto - (0-100 km/h, bandenslijtage, verbruik) - hetgeen de concurrentiepositie niet bevordert.
Dus het kan altijd beter dan af fabriek, hetgeen voor 90% of meer van de auto's geldt.
Ik adviseerd anderen graag de speakers van het merk InPhase uit Engeland, omdat deze het toelaten, de richting van de tweeter/hoog-middenspeaker tijdens de installatie in een andere hoek t.o.v. de conus van de midden-toner/woofer laat uitrichten, zodat een optimale reflectie van de raampartijen is te bereiken. Dit bevorderd de fasecorrectheid en daarmee de duidelijkheid en ruimtelijkheid van instrumenten en stemmen enorm. Naar mijn ongekuisde mening, klinken veel andere speakers in auto's (ook aftermarket van bekende merken welke hier vaak genoemd worden) relatief brijerig zoals jij omschrijft.
Satelliet speakers zoals sommigen in hun dash of zelf aan de stijlen plaatsen, trekken de faseverhouding tussen de verschillende componenten extreem en willekeurig uiteen, waardoor het een soort prijsschieten wordt. Bij een volgende ontmoeting met bovengetekende wilde ik daarbij nog de nodige verbetering in aanbrengen. (No
Als je InPhase in dashboard en naast je hoedenplank installeert en naar je eigen tevredenheid uitricht, kun je in je voorportieren een basspeaker monteren naar die je zelf het beste bij je muzieksmaak vindt passen. De dempingsmaatregelen kun je naar eigen believen en inzicht uitvoeren.
Dit is het beste advies dat ik als geluidstechnicus en AV-designer kan geven. Misschien niet wat mensen willen horen, maar wel eerlijk uit hart en hoofd.
InPhsae is in Nederland goed in te slaan via Amazon.co.uk:
http://www.amazon.co.uk/Phase-XTC10-2-C ... s=in+phase

http://www.amazon.co.uk/Phase-XTC87-2-C ... s=in+phase

http://www.amazon.co.uk/Phase-XTC69-3-C ... s=In+Phase

http://www.amazon.co.uk/dp/B00JC0KWFW/r ... s=In+Phase

Kijk zelf nog maar even verder. Bovenstaande modellen hebben dus de richtbare tweeter. Jammer genoed tonen de foto's dit niet.
link naar de Engelse distributeur:
http://www.caraudiocentre.co.uk/categor ... ty=DESC&v=
ik kan de fabriekswebsite niet zo snel meer vinden (wordt verdrongen door een amerikaanse firma met andere caraudioproducten)
-
sebassie
- Geregistreerd lid
Hoi Rein en Steve-O,
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb daar nog een paar vragen over...
- Hoe kan ik erachter komen of ik as2 danwel as3 in mijn auto heb? Ik meende dat het simpele feit dat ik 6 speakers heb al betekende dat ik as3 heb. Of is dat niet het geval?
- Steve-O, vwb je verhaal over mp3: daar ben ik van op de hoogte. Ik ben een echte muziekliefhebber en heb thuis ook goeie audioapparatuur om daar van te genieten. Ik heb dan ook alles van cd naar ALAC formaat geconverteerd voor mn ipod. Dus dat gedeelte zit wel snor
- Maar op een goed advies voor speakers na, weet ik nog steeds niet wat ik moet doen met het radio/versterker gedeelte... Moet ik alles eruit laten halen en gewoon een nieuwe radio kiezen?
Nog even: mijn prioriteiten zijn in volgorde van belangrijkheid:
- goed geluid
- dashboard dat er een netjes moet uitzien, maar als ik het goed begrijp kan het 'gat' wat overblijft als ik de fabrieksradio verwijder worden opgevuld met een speciaal bakje.
Ik zal eens naar een caraudio inbouwer gaan met jullie tip van de speakers en demping beplating en kijken of ze dat samen met een nieuwe radio kunnen inbouwen. Want ben zelfs zo atechnisch als maar zijn kan (en vind het ook niet echt leuk om te doen)...
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb daar nog een paar vragen over...
- Hoe kan ik erachter komen of ik as2 danwel as3 in mijn auto heb? Ik meende dat het simpele feit dat ik 6 speakers heb al betekende dat ik as3 heb. Of is dat niet het geval?
- Steve-O, vwb je verhaal over mp3: daar ben ik van op de hoogte. Ik ben een echte muziekliefhebber en heb thuis ook goeie audioapparatuur om daar van te genieten. Ik heb dan ook alles van cd naar ALAC formaat geconverteerd voor mn ipod. Dus dat gedeelte zit wel snor
- Maar op een goed advies voor speakers na, weet ik nog steeds niet wat ik moet doen met het radio/versterker gedeelte... Moet ik alles eruit laten halen en gewoon een nieuwe radio kiezen?
Nog even: mijn prioriteiten zijn in volgorde van belangrijkheid:
- goed geluid
- dashboard dat er een netjes moet uitzien, maar als ik het goed begrijp kan het 'gat' wat overblijft als ik de fabrieksradio verwijder worden opgevuld met een speciaal bakje.
Ik zal eens naar een caraudio inbouwer gaan met jullie tip van de speakers en demping beplating en kijken of ze dat samen met een nieuwe radio kunnen inbouwen. Want ben zelfs zo atechnisch als maar zijn kan (en vind het ook niet echt leuk om te doen)...
-
ReinO
- Donateur (2x)

as3: heeft een stekker klaar liggen voor de subwoofer achter het paneel aan de passagierskant in de kofferbak.
- dakplaatje loshalen
- stijlplaatje los
- schroefjes lossen en zijpaneel verwijderen en dan zie je wat het is
oeps: is 9-3 wat hier staat is voor 9-5.
- dakplaatje loshalen
- stijlplaatje los
- schroefjes lossen en zijpaneel verwijderen en dan zie je wat het is
oeps: is 9-3 wat hier staat is voor 9-5.
-
AeroR
- Geregistreerd lid
Je kunt het ook gewoon weghalen als je reactie niet van toepassing is, Rein 
Voor zover ik weet heb je as3 als je 6 speakers hebt (in een 9-3)
Voor zover ik weet heb je as3 als je 6 speakers hebt (in een 9-3)
-
ReinO
- Donateur (2x)

Misschien ligt die stekker er wel, maar anders kan ie natuurlijk weg.
-
GijsB
- Donateur

In de 9-3 zijn er drie opties : AS1, edn radio/cassettespeler met 4 speakers, AS2, radio/cd met t speakers en AS3, radio/cd met 6 speakers en de versterker die tegen de middenconsole aan passagierskant verstopt zit.
Die versterker stuurt allee de twee basspeakers in de voorportieren aan, de overige vuer speakers zin rechtstreeks aan de hoifdunit gekoppeld. Geluid verbeteren v egint bij het vefvangen va de matige standaardspeakers en gaar voor de audiofielen verder via andere versterkers en dergelijke.
Die versterker stuurt allee de twee basspeakers in de voorportieren aan, de overige vuer speakers zin rechtstreeks aan de hoifdunit gekoppeld. Geluid verbeteren v egint bij het vefvangen va de matige standaardspeakers en gaar voor de audiofielen verder via andere versterkers en dergelijke.