Gesmede zuigers en drijfstang

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
joachiem
Geregistreerd lid

Re: Gesmede zuigers en drijfstang

Bericht door joachiem » zo 08 mar, 2015 20:31

Ahaa Kijk het T7 onderblok zelf is te veel GM dus...dat wist ik niet en gaat het idd over :( dus is B204 onderblok het beste....maar je zoekt de grenzen op van wat internals kunnen hebben met dikke 400pk,waarom zou je het dan niet met beter materiaal doen/laten doen zodat het spul ook heel blijft/marge op zit?
Ik dacht als je toch een kaal onderblok b204 hebt staan en zuigers/lagers/drijfstangen wil vernieuwen cq blok revisie waarom doe je het dan niet in 1 keer goed?
hoeft niet extreem duur te zijn en heb je veel meer plezier van op lange termijn.

Blok in de praktijk 500pk.....met marge zoals een standaard saab motor ook heeft,dus dat blok kan 700/800pk aan,gaat niet goed komen met standaard spul hoor :mrgreen: naja mischien kun je beter goedkoop T5 blokje kopen voor 300Euro idd en dan kijken hoe lang hij 400a500pk gaat volhouden :wink: is leuk en goedkoop maar wel een erg dure leerweg aan het eind van het verhaal gok ik.

ps:zou de b205r kop nog wel even bewerken met de dremel als je toch bezig bent

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » zo 08 mar, 2015 21:37

joachiem schreef:maar je zoekt de grenzen op van wat internals kunnen hebben met dikke 400pk,waarom zou je het dan niet met beter materiaal doen/laten doen zodat het spul ook heel blijft/marge op zit?
Met 400pk/450Nm zoek je niet echt de grens op. Standaard 204 onderblok en 205 drijfstangen kunnen een combinatie aan van 550pk/700Nm ;) Dus marge voldoende lijkt mij. En met Wössner zuigers doe ik het volgens mij niet slecht?
joachiem schreef:Ik dacht als je toch een kaal onderblok b204 hebt staan en zuigers/lagers/drijfstangen wil vernieuwen cq blok revisie waarom doe je het dan niet in 1 keer goed? hoeft niet extreem duur te zijn en heb je veel meer plezier van op lange termijn.
Nou, de enige andere drijfstangen na Saab origineel die de moeite zijn, zijn van Auto Verdi, die zijn € 1215,00. Dan koop ik al de Wössner zuigers van € 600/700. Ik kan niet in jouw portomonee kijken, maar ik vind bijna 2000 euro zonder dat er nog maar iets gemonteerd is niet bepaald goedkoop. Dan kom je al richting het blok van Max Mink en dat heeft € 8000 gekost.
joachiem schreef:naja mischien kun je beter goedkoop T5 blokje kopen voor 300Euro idd en dan kijken hoe lang hij 400a500pk gaat volhouden :wink: is leuk en goedkoop maar wel een erg dure leerweg aan het eind van het verhaal gok ik.
Dat is niet wat ik zei dat ik ga doen... In de herhaling:
Niels83 schreef:In ieder geval ben ik er voor mijzelf uit. Het wordt een B204 onderblok, met B205 drijfstangen en Wössner zuigers, B204 nokkenassen in een gereviseerde B205R kop. Dus heb je het beste van twee werelden. De perfecte cheometrie en flow (kleppen) van de B205, met de kwaliteit en flow (nokkenassen) van de B204 :lol:
joachiem schreef:ps:zou de b205r kop nog wel even bewerken met de dremel als je toch bezig bent
Ga ik niet zelf doen, laat alles doen door Garage Peter Mink, die zullen we weten waar ze mee bezig zijn en dat hebben ze ook al gemaakt voor evo en max.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » ma 09 mar, 2015 18:18

Zow, de PK's en Nm's die vliegen me hier wel om de oren.

Ik heb daar ook nog de juiste turbo, uitlaat, injectoren, mapping, koelingscapaciteit en een fris motorblok voor nodig gehad. En of ik dan dit soort getallen kan gaan laten zien? 320PK is al wel nawijsbaar gelukt :)

Oh ja,....en dan hoop ik dat ie heel blijft.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 25 mar, 2015 13:40

Saabpartners heeft B234T zuigers en drijfstangen liggen voor weinig geld.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 25 mar, 2015 13:57

Dat is inderdaad niet duur :shock: Maar volgens mij allemaal origineel Saab spul en dus niet gesmeed? Zeker een goede tip voor hen die hun B2x4 blok reviseren.
Helaas hebben ze voor de B205 niets... :roll: Ik wil de geometrie bewaren (159mm ipv 153/147mm drijfstangen) van de B205.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 25 mar, 2015 14:10

het gaat idd om Mahle, zuigers, drijfstangen en de lagers.
Ik heb het spul daar ter plekke bekeken en het zijn gesmede zuigers met precies de goede specs voor onze saabs.
Het ziet er ook erg mooi uit hoor.

Dat B205 er nu net niet bij zit? Apart.

ik neem trouwens aan dat daarmee de kwaliteit supergoed is voor > 500pk. had ik ff niet gevraagd aan ze. Ook een mooie rondleiding gehad daar: snoepwinkeltje!

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 25 mar, 2015 14:29

Oh, als het gesmeed is, is het interessant. Toch maar even gemaild of ze het echt niet kunnen aanbieden voor de B205R. Scheelt nogal een slok op een borrel t.o.v. Auto Verdi en Wössner...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 25 mar, 2015 15:37

iemand moet toch maxmink de pk's aan de schenen leggen.... . alleen het is behelpen met ons zeer beperkte budget,
maar schaarste maakt inventief heb ik ergens gelezen!
voor we die 500pk grens hebben bereikt is er nog werk te doen, en kan het Mahle spul op de plank blijven totdat het
echt nodig is. Alhoewel het leuker is om alles ineens te doen.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 25 mar, 2015 15:43

Ik ga voor 400pk en ik mag toch echt aan de gesmede zuigers gaan, want hieronder zie je de zuigers van mijn pa uit zijn B205L 9-5 met 275pk Hirsch tuning en dat wil ik graag voorkomen :lol: Je kunt alleen met de B204 zuigers tot aan de 500pk. Maar goed, geen Mahle voor mij kennelijk :( Dus dan toch maar de duurdere Wössners...

Afbeelding

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » wo 25 mar, 2015 18:10

Niels83 schreef: Je kunt alleen met de B204 zuigers tot aan de 500pk.

Afbeelding
Mss meer haha:0 ga et testen :wow:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 25 mar, 2015 18:32

Volgens mij gebruikte SAAB vooral Mahle als zuigerleverancier... Die in mijn Hybride zijn in iedergeval van Mahle.

Goedkoopste mod om veilig over de 350pk te gaan is om B204 drijfstangen en zuigers in je B205 te plaatsen. Zo'n setup voldoet ook prima voor je 20T.
Denk dat de volgende stap, budget-wise, je B205 zuigers vervangen door aftermarket spul. Originele drijfstangen zullen die 20T ook nog wel aankunnen.

Daarna is het denk ik overkill of vanuit gemak geredeneerd. Ik heb bijv. mijn eerste Hybride opgebouwd terwijl ik nog vrolijk met mijn B205 rond reed. Toen ie af was een paar dagen geprikt om te swappen...

Plaats reactie