Tunen T8
-
Sonab
- Donateur (4x)

Re: Tunen T8
Het was idd een heel gepruts. Apc kast demonteren. Stekker loshalen. Schroef los. Rubber manchet afstropen. Tywrap eronder doorknippen. Kabelboom opduwen en wrikken. Rubber in stekker loswippen en dan frutsen tot binnenstekker omhoog komt. Van onderzijde is binnenstekker idd genummerd. Ik heb een vrouwtje uit een bestaand afvalstekkertje gefrut. Wit kunststof lipje in binnenstekker opzijwippen om vrouwtje in de binenstekker te kunnen duwen. Dan alles in de omgekeerde volgorde weer terugmaken. Daarbij rubber pakking tussen buiten- en binnenstekker met vaseline ingesmeerd en het draadje naar de led met veel moeite door het strakke rubber manchet heen fietsen. Maar het werkt!!! 
-
Niels83
- Donateur (3x)

Ik heb een vraag over het aanpassen van de APC en denk dat ik die het beste in dit draadje kan stellen. Hier staat heel mooi wat je moet aanpassen in de APC. Als het goed is, zit in de T8 deze APC:

En om van 0,5 naar 1,5 bar te (kunnen) gaan, moet het volgende qua hardware worden aangepast in de APC:

En dan heb je nog iets nodig om de hoeveelheid Ohm van de R42, R138, P-, F-, K-pot in te stellen. Waarmee doe je dat? Ik neem aan dat je een soort controller moet kopen?
Doe er je voordeel mee.

En om van 0,5 naar 1,5 bar te (kunnen) gaan, moet het volgende qua hardware worden aangepast in de APC:
- Er wordt gesproken over het vinden van de R42 weerstand en dat deze vervangen moet worden voor een snoer. Betekent dit, dat je de R42 weerstand los moet solderen en gewoon de verbinding weer terug moet solderen met een regulier snoer?
- Dan moet de R138 weerstand vervangen worden voor een 40 kΩ (k ohm) weerstand, niet noodzakelijk, maar zou wel netter zijn.
- Dan moet de F-pot vervangen worden voor een 1000 Ω pot. Hoe herken je de F-pot op de printplaat?

En dan heb je nog iets nodig om de hoeveelheid Ohm van de R42, R138, P-, F-, K-pot in te stellen. Waarmee doe je dat? Ik neem aan dat je een soort controller moet kopen?
- De F pot regelt de "boost level". De basisdruk wordt bepaald door de wastegate (actuator).
- De K-pot is de "knock" setting, afblijven over het algemeen.
- De P-pot is de "rise rate" setting, oftewel, hoe snel de druk opgevoerd wordt. Een te hoge waarde resulteert erin dat je overschiet en de druk niet kunt vasthouden en schade aan de motor doet.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Hier kan je ook iets vinden: viewtopic.php?f=47&t=21601&hilit=apcNiels83 schreef:Ik heb een vraag over het aanpassen van de APC en denk dat ik die het beste in dit draadje kan stellen....
-
Niels83
- Donateur (3x)

Ah Vyv! Wat super, dat is duidelijk. Om even een foto van jou te gebruiken, waar ik een rood lijntje om de F en P pot getrokken heb, je kunt die Ohm aantallen hierop aanpassen met een platte schroevendraaier toch? Er staan cijfers in het plastic gestanst, dus dan draai je hem gewoon naar de stand die je wilt? Werkt het zo? En dan las ik in dat ondere topic ook iets van doormeten op de printplaat, hoe zit dat?
Dan wil je bijvoorbeeld voor de type M de P pot op 29.6Ω en de F op 461Ω hebben als je dit schema volgt?

Dan wil je bijvoorbeeld voor de type M de P pot op 29.6Ω en de F op 461Ω hebben als je dit schema volgt?

-
Vyv
- Moderator + Donateur

Aan de achterkant van de potmeter kan je de Ohm waardes meten. Even kijken welke soldeerpunjes van de potmeter is.

Dit kan gewoon met de box gemonteerd in de auto, fijn plat schroevendraaiertje erdoor, draaien/meten, testrijden met bar-meter, kijken hoe snel er opgespoeld wordt en hoe hoog de einddruk ligt

Niet uitgaan van de schaalverdeling op de meter

Dit kan gewoon met de box gemonteerd in de auto, fijn plat schroevendraaiertje erdoor, draaien/meten, testrijden met bar-meter, kijken hoe snel er opgespoeld wordt en hoe hoog de einddruk ligt

Niet uitgaan van de schaalverdeling op de meter
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Uitgaan van een bepaalde weerstand waarde heeft niet zoveel zin bij het afstellen van de F en P pot, op elke auto reageert het weer anders namelijk.
De doos modificeren en gaan rijden is het beste. Kost wat tijd als je het perfect wilt hebben, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Sommige maken een verlengkabel zodat ze de APC op schoot kunnen leggen tijdens het rijden. Afstellen gaat dan een heel stuk sneller.
Houd er rekening mee dat je druk hoger uit komt in de 4e en 5e versnelling en daar ook het lastigst stabiel te houden is. Dus ik zou mij vooral daar op focussen.
De doos modificeren en gaan rijden is het beste. Kost wat tijd als je het perfect wilt hebben, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Sommige maken een verlengkabel zodat ze de APC op schoot kunnen leggen tijdens het rijden. Afstellen gaat dan een heel stuk sneller.
Houd er rekening mee dat je druk hoger uit komt in de 4e en 5e versnelling en daar ook het lastigst stabiel te houden is. Dus ik zou mij vooral daar op focussen.