Daar rij ik dan, 's avonds rond een uurtje of negen rustig 130 km/u tuffend op de Duitse A31 snelweg, met m'n 14 jaar oude Saabje met bijna 500.000 km op de teller, met een turbo die de (T5) 2.0 op z'n tijd een beetje bij blaast. Een beetje bij gekieteld door G-Ice, met een 3"downpipe en Stage 3 tuning naar 265 pk. Wel netjes Aral Ultimate 102 in de tank (rij normaal op LPG, dan staat de APC klep uit).
Voegt er ineens een prachtige Nederlandse 1997'er Ferrrari F355 cabrio (Opvolger van de Testarossa). Fel rood, met typische Ferrari geluid, waarvoor ik speciaal al even het raampje op een kier had gezet. Wat een sportwagen, zo'n Ferrari!!! En snel ook; te zien hoe die invoegt en te horen aan het geluid waarmee dat gepaard gaat. Da's toch even wat anders dan mijn eenvoudige Saabje.
De Ferrari voegt voor me in, zo snel is ie wel, maar moet net als ik wachten op de auto voor ons, die 100 rijdt. Zodra het 100 km/u rijdende voertuig zich naar de rechterbaan heeft gemanouvreerd, geeft de Ferrarie gas en weg is ie. Maar ja, op LPG, dus zonder APC, is dat niet zo raar.
Weer duikt er een auto op op de rechterbaan, ditmaal met 110 km/u. Weer zit ik achter de Ferrari en wil ditmaal wel eens weten hoeveel sneller de Ferrarri is, als m'n Saabje z'n uiterste best gaat doen. Dus ik zet 'm in z'n drie, wachtend tot de baan weer vrij is. Zodra de baan vrij was, hoorde ik vanuit de Ferrari een flinke brom komen, zo luid dat ik de motor van de Saab niet meer hoorde, dus die Ferrari deed wel z'n best, zo vermoed ik. En ja, zo'n Ferrari is snel, da's bekend. Maar wat m'n Saab deed, verbaasde me!!! Het antwoord, op de vraag hoeveel een een Ferrari F355 sneller optrekt van 110 naar 180 km/u is namelijk... niet! De Ferrari liep maar niet weg. Gelukkig wilde de Ferrari bestuurder het veilig houden, dus die remde ruim van te voren af, dus harder dan 180 km/u hebben we nooit gereden. Maar in de keren dat ie het probeerde, is het de Ferrarri elke keer niet gelukt om harder op te trekken vanaf +/- 100 km/u.... Saabje, Saabje toch!
Nu heb ik toch ineens een ander gevoel gekregen bij m'n wens om een keer in een echt snelle auto te rijden: eigenlijk is die wens al grotendeels vervuld, want die wens staat gewoon voor m'n deur en heet Saab 9-3 Turbo. Oud, maar nog lang niet versleten!
En een eigenaar die nu toch eigenlijk wel met andere ogen, met gepaste trots, naar z'n trouwe vervoersmiddel kijkt... (alhoewel ik vermoed dat van 0 tot 100 km/u m'n Saabje totaal geen partij zou zijn voor de Ferrari F355)
Saab 9-3 2.0T vs Ferrari F355 Spider
-
levensnevel
- Donateur (3x)

Re: Saab 9-3 2.0T vs Ferrarri F355
nice one RBJR
Zelf laat ik me niet meer tot dergelijke capriolen verleiden. Zal mijn leeftijd zijn en een grand old lady als onze Griff 'heb dat niet nodig'
In 2010 legden ze bij het Engelse blad Octane de 900 OG , de 9000 en de 9-5 langs een lat
qte...
Criticisms were initially levelled at the car for its lack of character, but in the ensuiing years, and as ever more powerful versions were released (Carlsson, then Aero), the reputation for Testarossa crushing mid-range acceleration and yobbish torque steer were cemented. And this became an additional aspect of the Saab DNA make-up.
...unqte
dat ging dus over de 9000
Dus dat ferrari bashen heeft je 9-3 van geen vreemde
het hele epistel kan je hier
http://www.classicandperformancecar.com ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
lezen
Zelf laat ik me niet meer tot dergelijke capriolen verleiden. Zal mijn leeftijd zijn en een grand old lady als onze Griff 'heb dat niet nodig'
In 2010 legden ze bij het Engelse blad Octane de 900 OG , de 9000 en de 9-5 langs een lat
qte...
Criticisms were initially levelled at the car for its lack of character, but in the ensuiing years, and as ever more powerful versions were released (Carlsson, then Aero), the reputation for Testarossa crushing mid-range acceleration and yobbish torque steer were cemented. And this became an additional aspect of the Saab DNA make-up.
...unqte
dat ging dus over de 9000
Dus dat ferrari bashen heeft je 9-3 van geen vreemde
het hele epistel kan je hier
http://www.classicandperformancecar.com ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
lezen
-
Tubefreak
- Donateur

Re: Saab 9-3 2.0T vs Ferrarri F355
Leuk verhaal! Fijn hè, als je eigen karretje stiekem toch best wel bijzonder is. Gaatje boren in je uitlaatpijp tussen de cat en de einddemper en je hebt ook nog eens het bijbehorende geluid. 
-
JWF_Peters
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9-3 2.0T vs Ferrari F355 Spider
Abbott kopen
Rij alleen nog maar met raam open, zelfs in de regen 
-
johnb52
- Donateur (7x)

Heb je al op t ferrari forum gelezen of hij ook wat over je Saab heeft getypt? 
-
AeroR
- Geregistreerd lid
Leuk! Voor ik mijn dp en ecu had heb ik dat ook ens gehad met een ferrari maar die hield ik toen niet bij. Dit geeft de burger moed 
-
luk
- Geregistreerd lid
Haha herkenbaar! Pas nog met de nieuwe Jaguar F type (de V6 weliswaar): tussensprint was vergelijkbaar. Dit leverde een opgestoken duim en brede smile in beide auto's op
Onze Saabs zijn ondergewaardeerd en in staat tot heerlijke sprintjes. 0-100 geloof ik allemaal wel, het zijn idd de tussensprints die het zo leuk maken. Woesshhhh!
Onze Saabs zijn ondergewaardeerd en in staat tot heerlijke sprintjes. 0-100 geloof ik allemaal wel, het zijn idd de tussensprints die het zo leuk maken. Woesshhhh!