Iemand bekend met ASM tuning?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Bas_V
Geregistreerd lid

Re: Iemand bekend met ASM tuning?

Bericht door Bas_V » za 15 feb, 2014 20:08

Dus dat papier wat erin zit is verlakkerij?

Afbeelding

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » za 15 feb, 2014 20:40

Als Hirsch niets heeft staan op het VIN nummer is het op zeker geen Hirsch. Als Thomas geen aangepaste software vind lijkt er dus geen aanpassingen aan de ECU (meer) te zijn. Wellicht zou je de beste Tuner eens kunnen vragen, hij ondertekent het document en er is in dit topic al ergens te vinden waar hij nu werkt.

Je kan je echter afvragen of dit allemaal de moeite is, wetende dat je voor een relatief klein bedrag je auto kunt tuning bij een van de tuners welke o.a. op dit forum actief zijn, of de "commerciëlere" partijen welke je op internet snel zal vinden.

Wat de toegevoegde waarde is van dat document. Niets imho.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » ma 17 feb, 2014 22:22

Deze auto kan natuurlijk prima door ASM getuned zijn geweest, echter bij een upgrade van de basissoftware door de dealer (en vooral als dat niet ASM was) bijvoorbeeld voor een aanpassing die een storing voorkomt of opheft vervangt deze mapping dus is daarmee de tuning ook verdwenen. Of praat ik nu p..p?

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 18 feb, 2014 0:25

Door ASM wel ja, door Hirsch zoals het papiertje zegt lijkt mij erg onwaarschijnlijk ivm het niet geregistreerd staan bij Hirsch.

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » di 18 feb, 2014 0:31

Ooit in 2004 in de ASM demo in Utrecht gereden. Dit was een 1.8t met ASM tuning en ander uitlaatsysteem. Deze auto was echt snel en motorisch niet standaard. Wat ik me herinner is dat de 2004 1.8t Hirsch (195 pk) die we een paar maanden later kochten een stuk subtieler was qua karakteristiek. Minstens zo snel maar smeuïger. In 2004 had ik al het vermoeden dat ASM tuning geen Hirsch was.

Willem

Bas_V
Geregistreerd lid

Bericht door Bas_V » za 22 feb, 2014 13:44

ASM tuning gisteren bij Gijs laten weghalen. Stage 1 erop. Beduidend beter zo... :mrgreen:

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » za 22 feb, 2014 14:27

Wat is dan nou het nut van die vacuum-slang-blokjes? Interessant doen?

Bas_V
Geregistreerd lid

Bericht door Bas_V » za 22 feb, 2014 15:42

Het scheen heus wel iets gedaan te hebben, want de standaard 150 pk had ik niet. Zat echt hoger. Misschien kan Gijs het je uitleggen, ik snap het niet zo ;)

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » za 22 feb, 2014 20:16

Wat zijn vacuüm-slang-blokjes? Terug-slag klepjes? Deze maken deel uit van het evap systeem en is belangrijk dat ze hun taak vervullen.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » za 22 feb, 2014 20:58

Een onderdeel van het onderwerp van dit topic. Zie vorige pagina('s).

iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door iluvsanela » zo 23 feb, 2014 1:13

Bas_V schreef:
odin1899 schreef:"Blokjes"? Foto?
Sommige dingen hebben even tijd nodig.
Bijgaand de foto waar het om gaat.
Voor de kenners, waar kijken we naar??

Afbeelding

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 23 feb, 2014 10:53

Het bovenstaande blokje is een "gecontroleerd vacuum lek".

Normaal gaan de slangetjes in een vloeiende beweging verder. De bovenste gaat in een grote ronde door naar helemaal onder, de middelste maakt een klein bochtje naar dar zilveren potje.

Wat gebeurt er:
De computer stuurt de 3-weg klep aan en verteld de drieweg klep dat de wastegate van de turbo half open moet staan. Dit word gedaan door druk op het zelveren potje te zetten.

Het nieuwe klepje laat een deel van die druk om de westegate te openen weglekken waardoor de wastegate niet half open maar bijvoorbeeld 30% open gaat. Dit resulteert in meer turbodruk dan gepland.

Wat ik zag op de tech-2 is dat er normaal bij deze software 700 luchtmassa gevraagd mag worden. Echter door deze "update" werd er 800 luchtmassa door het systeem gejaagd. Een winst dus van 10% tov een normale 1.8t.

In het geval van een 1.8t zal er dus bij deze auto met dit blokje 165 pk uit komen ipv 150 pk.

De software in de auto was onveranderd (standaard). Of dat komt door een latere update bij onderhoud of dat dit altijd al standaard software is geweest durf ik niet te zeggen.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 23 feb, 2014 11:54

Umm, zo iets dacht ik al G-ice. Word je vrolijk van zulke tuning (of in dit geval tjoening).

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 23 feb, 2014 20:52

Tjah, het doet al 800 luchtjes meer dan standaard, met een blokje van 2 euro toch een leuk resultaat.
Grappige is dat ik ook ergens las dat samen met het wegnemen van dit prachtige blokje ook de haperingen in stationair weg lijken te zijn...
Deze tuning met blokje leek (net als bijv een powerbox of opschroeven van de basisdruk) te leunen op het principe "tot 25% fouten regelt het motormanagement wel bij".

Plaats reactie