turbo montage instructie voor dummies

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: turbo montage instructie voor dummies

Bericht door ReinO » ma 16 sep, 2013 8:07

thnx Thieuke.
en de ts heeft er inmiddels een mooie gebruiksaanwijzing bij.
die by-pass kan je afdoppen.

Jethro
Geregistreerd lid

Bericht door Jethro » ma 16 sep, 2013 10:47

Dan kan TS straks mooi een stap-voor-stap-how-to incl. beeldmateriaal maken :mrgreen:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 16 sep, 2013 11:26

0240613 schreef:Belangrijk: zorg dat de turbo voldoende oliesmering heeft bij de eerste start.

Zorg er voor dat de je het gat in de turbo waar de aanvoerende olie leiding in gaat vol met olie zit voor het monteren van de banjobout.

Als alles gemonteerd zit: bougies verwijderen en starten zodat de turbo voldoende smering heeft. Vaak is 30 seconde starten voldoende om het olie lampje uit te doen gaan.
laten we eerst eens even bij de filter beginnen daar gaan de meeste al de mist in door een man filter met doorlaat i.p.v terugslagklep te gebruiken
ik heb nog geen geschikte man filters zien passeren ik gebruik zelf de mahle oc981 filters die zijn zelfs nog iets groter dan de originele saab/GM filters

dat starten tot het lampje uit gaat is meestal niet voldoende met een garrett kom je daar nog wel mee weg maar een td04 heeft echt goed oliedruk nodig die gaat zich namelijk na de start nog centreren in de olie en daarom moet je meerdere keren oliedruk draaien met juiste filter en de motor na de start minimaal 1 minuut stationair laten lopen!
dit centreren is hoorbaar en de schoepen zullen meerdere keren licht de behuizing raken

de juiste filter en de correcte opstart zijn het belangrijkste van de turbo montage!

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 16 sep, 2013 11:55

De standaard GM filters kosten geen drol, en rijd daar al mee zolang ik SAAB rijdt (wel elke keer en andere uiteraard). Ik zou niet weten waarom je van dat concept af zou moeten wijken met grotere filters e.d.

O ja. Het kan natuurlijk geen kwaad om het olie filter mee te pakken. Maar t is zeker niet noodzakelijk in mijn ogen. Niet bij wisselen van en turbo in ieder geval.

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » di 17 sep, 2013 11:16

http://thesaabguy.wordpress.com/2010/07/06/5/" onclick="window.open(this.href);return false;

RSbn
Geregistreerd lid

Bericht door RSbn » vr 20 sep, 2013 19:29

Die Link is goed! Ik heb een tijdje geleden mijn gerret vervangen door een td04 en het is goed zelf te doen. En ik ben ook geen sleutel koning. Je moet goed kijken hoe alles zit en eventueel foto's maken. En de koelvloeistof eruit laten lopen! En nieuwe pakkingen. Ik wil je wel een keer een beetje ondersteunen? Ik zag dat je ook in Gelderland woont dus het zal niet erg ver weg zijn!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 20 sep, 2013 19:51

in de haynes staat er volgens mij 4 sterrenniveau voor. toch wel een klusje dus.
met name 2 schroefjes vergen wat sleuteltijd.
maar goed ieder zijn mening natuurlijk.
wellicht een leuke indicatie: 'hoeveel tijd heb jij nodig voor een garrett-tdo4 wissel'?'

RSbn
Geregistreerd lid

Bericht door RSbn » vr 20 sep, 2013 20:11

De eerste keer ben ik 3 avonden bezig geweest omdat de td04 andere banjobouten m10 i.p.v. M12. Die moest ik snel in mijn pauze van mijn werk fixen. Aangezien dit een Chinese imitatie turbo was kon ik na 1 week de 2de nieuwe nu originele td04 weer kon monteren dit heb ik in 1 zaterdag gedaan. Dan heb ik alle materialen en voorkennis voor de wissel.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 21 sep, 2013 6:34

met zijn 2-n hebben we er - dacht ik- 3,5 over uur gedaan. wel de dp er af en met brug.
mijn 2e keer en met een ervaren sleutelaarster die de bovenste wateraanvoer al had klaarliggen.
de slangen had ik op maat bij me.
ook het intake gedeelte moest worden vervangen, waarschijnlijk is het wel pas te maken maar de T7 intake is wel zo makkelijk (zonder lmm).

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » za 21 sep, 2013 6:51

Reinroel: hier ook zo iets met twee man.

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » za 21 sep, 2013 7:05

Goeie link zeg!
Is er ook net zo'n link voor de classic 900? :wow:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 21 sep, 2013 8:44