[Lucas] Met of zonder lambda beter voor tuning?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

[Lucas] Met of zonder lambda beter voor tuning?

Bericht door Krizzie » za 03 aug, 2013 9:35

Heb de mogelijkheid om binnenkort een ouder Lucas systeem over te nemen, zou dit een upgrade kunnen zijn ivm. tuning?

De lambda sensor die komt te vervallen kan ik dan mooi gebruiken voor een breedbandsonde.

Is het dan alleen een kwestie van LMM, ECU wisselen en lambda los koppelen of moet de hele kabelboom gewisseld worden?

Mijn voornaamste reden zou zijn vanwege de snellere gasrespons en het rijker lopen.

Ja, het liefst zou ik meteen Trionic er op gooien, maar dat is prijstechnisch gewoon niet aan de orde op het moment. :)

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: [Lucas] Met of zonder lambda beter voor tuning?

Bericht door Robbert » za 03 aug, 2013 10:59

Jouw 900 is van 1991. Heeft die niet al standaard een Lucas systeem?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 03 aug, 2013 11:19

Dat klopt. Ik heb de versie met Lambdasonde.

Ik vraag mij dus af of de versie zonder lambda sonde misschien een leuke upgrade zou kunnen zijn.

robertw

Bericht door robertw » za 03 aug, 2013 11:22

Ja, het liefst zou ik meteen Trionic er op gooien, maar dat is prijstechnisch gewoon niet aan de orde op het moment.
dan wacht je toch even?

/rw

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 03 aug, 2013 12:04

Krizzie schreef:Dat klopt. Ik heb de versie met Lambdasonde.

Ik vraag mij dus af of de versie zonder lambda sonde misschien een leuke upgrade zou kunnen zijn.
Heb jij dan ook een katalysator? En wellicht (zeer waarschijnlijk!) is diegene zonder lambdasonde dan zonder kat.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 03 aug, 2013 12:41

Zit een racekat. tussen, maar is verder niet van belang voor het injectiesysteem.

Heb een aantal keer gereden met een Lambdaloze Lucas 900 en die was veel vlotter op het gas, als in reageert sneller, pakt beter op etc.

Die van mij moet altijd even nadenken lijkt het wel als je gas geeft.

@Robertw

Voor de trionic ombouw praat je meteen over meer dan 1000,- dat is wat anders dan 100,- ;)

Gideon
Geregistreerd lid

Bericht door Gideon » ma 05 aug, 2013 21:25

Alleen de ecu wisselen en lambda afdoppen is niet mogelijk helaas. Lmm is anders en kabelboom ook maar is aan te passen natuurlijk. Het trage oppakken heeft met een trage lmm of lambdasonde temaken. Mijn auto is met de nog bijna nieuwe lmm stukken beter gaan reageren en loopt snaar strak :wink:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 05 aug, 2013 22:59

Ook andere stekkers dan of niet? Want ik zou het hele systeem over kunnen nemen, maar als LMM en ECU wisselen voldoende is, is dat natuurlijk een stuk makkelijker.

Als de LMM en Lambda nou nog nieuw verkrijgbaar waren had ik dat natuurlijk kunnen overwegen. Maar dat zit er helaas niet in. :P

Gideon
Geregistreerd lid

Bericht door Gideon » ma 05 aug, 2013 23:35

Ik had echt geluk met de lmm, was echt duidelijk een keer vervangen bij de auto waar ik hem vanaf gehaald heb. Stekkers zijn hetzelfde qua model maar niet qua pin bezetting, dus de huidige kabelboom is gewoon te gebruiken. Klink raar maar de CU ecu heeft geen pin voor lambda, aangezien deze toch vervalt, word dit een loze draad (draden) in de huidige kabelboom.
De lmm zou wel een pin minder kunnen hebben maar hier geld hetzelfde verhaal :wink:

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 05 aug, 2013 23:39

zit enkel een stekkertje extra in de kabelboom met kat/lambda....die van de koolstofpot in de binnenscherm maar die had je er al uitgehaald zodat je open air filter paste toch?
Ding doet wel wat met je mengsel heb ik in de praktijk gemerkt...stekker los was rijker mengsel stationair dacht ik.

zou het niet proberen er een non-lambda van te maken,mischien eens een mooi breedband setje scoren zodat je echt kan zien wat je mengsel doet :wink:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 06 aug, 2013 8:35

Koolstofpot heb ik niet meer inderdaad, maar dat "pompje" zit er nog wel aan, welke bij stationair soms aan het klikken is.

Als ik er een non lambda van maak, dan kan ik op de plek van de huidige lambda mooi een breedbander monteren. ;)

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » di 06 aug, 2013 17:40

Krizzie schreef:Koolstofpot heb ik niet meer inderdaad, maar dat "pompje" zit er nog wel aan, welke bij stationair soms aan het klikken is.

Als ik er een non lambda van maak, dan kan ik op de plek van de huidige lambda mooi een breedbander monteren. ;)
huidige lambda zit te kort op de turbo voor een breedbandsonde...te warm daar en gaat sneller stuk.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 06 aug, 2013 18:45

Afbeelding

Dit ook te dichtbij ja?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » di 06 aug, 2013 23:13

Krizzie schreef:Afbeelding

Dit ook te dichtbij ja?
10cm verder van de turbo was mooier....je kan hem het best monteren met een speciale heat-bung als je hem op deze plek wil hebben.

Plaats reactie