turbodruk verhogen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
9000rijder
Geregistreerd lid

turbodruk verhogen

Bericht door 9000rijder » wo 18 jul, 2007 21:36

hallo,

Vandaag een turbodrukmeter en een olietemp. ingebouwd.(in a-style)
Nu is mijn vraag of ik ongestraft de turbodruk kan verhogen(volgens de meter geeft hij nu 0,55 bar aan)door de wastegate te verstellen.

en nu is ook het afblaasgeluid een stuk minder door het t-stuk wat geplaats is om de meter te laten werken,is dat normaal?

gaat om een 9000 anni 2.3 fpt(ex lpt)

grv wilco

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 24 jul, 2007 11:18

Je zou eerst moeten weten of de basisdruk wel goed staat afgesteld. Bij een fpt is dat geloof ik 0.45 bar.
Lastig om zelf te doen, half uurtje werk - incl. opnieuw afstellen - voor een garage.
Als je een ECU van een fpt hebt, zou de maximale laaddruk toch wel zo'n 0.8-0.9 bar moeten zijn in plaats van 0.55.

Het geluid van de dumpvalve zou eigenlijk niet significant mogen veranderen door het plaatsen van de extra meter.
Wat voor slang heb je gebruikt?
Is het allemaal wel 100% vacuum dicht?

Guido

Guido
Geregistreerd lid

Bericht door Guido » wo 08 aug, 2007 21:51

Je merkt vanzelf of de basisdruk goed is of niet.
Stotteren bij vol gas = NIET goed :lol:

joachiem
Geregistreerd lid

Re: turbodruk verhogen

Bericht door joachiem » wo 08 aug, 2007 23:05

9000rijder schreef:hallo,

Vandaag een turbodrukmeter en een olietemp. ingebouwd.(in a-style)
Nu is mijn vraag of ik ongestraft de turbodruk kan verhogen(volgens de meter geeft hij nu 0,55 bar aan)door de wastegate te verstellen.

en nu is ook het afblaasgeluid een stuk minder door het t-stuk wat geplaats is om de meter te laten werken,is dat normaal?

gaat om een 9000 anni 2.3 fpt(ex lpt)

grv wilco
Ik denk eerder dat je nu op basisdruk rijd,0,55bar dan
hoor je de afblaas ook bijna niet..word pas leuk bij 1bar.
Maar als alles er op zit van een fpt dan moet je echt wel 1bar kunnen halen lijkt mij.
Druk de vacuem slang van je turbo even rechtstreeks op de waste gate pot....stekker 3wegklep los en even rijden in de 4 met vol gas...0,5 moet je dan hebben.
Heb je 0,25 ofzo dan de waste gate arm korter maken,2slagen doet al heel veel.
sterkte ermee :wink:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 08 aug, 2007 23:18

simpele test, accelereer met volgas en je voet licht op de rem, de druk die je nu afleest is de basisdruk. Haal je je voet van de rem, dan zou de druk naar de volledige druk moeten gaan, veranderd deze druk niet, dan is waarschijnlijk jouw driewegklep hemelen. Een basisdruk van 0,55 bar is wel aan de hoge kant voor een standaard FPT.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » wo 08 aug, 2007 23:21

MXL schreef:simpele test, accelereer met volgas en je voet licht op de rem, de druk die je nu afleest is de basisdruk. Haal je je voet van de rem, dan zou de druk naar de volledige druk moeten gaan, veranderd deze druk niet, dan is waarschijnlijk jouw driewegklep hemelen. Een basisdruk van 0,55 bar is wel aan de hoge kant voor een standaard FPT.
Word wel vaker aan gedraaid he..ex lpt heey ff iets strakker die waste gate voor meer druk en de volgende eigenaar zit er nu dus mischien mee :D maja gewoon alles meten en kijk ook naar lekjes in je inlaat/vacuem etc..

DVR001
Geregistreerd lid

Bericht door DVR001 » do 21 feb, 2013 23:10

Kun je zomaar de turbodruk verhogen als de wagen al lekker loopt, geen schade als gevolg?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 22 feb, 2013 0:50

Ik denk dat we hier een record te pakken hebben m.b.t. topic schoppen! Gewoon een dikke 5,5 jaar! :mrgreen:
Zonder onaardig te willen doen: de vraag die gesteld wordt is al heeeel veeeel beantwoord. Zoek eens op het forum op termen als t5suite, tuning, ecu, stage 1, lpt, fpt, etc.
(wanneer je de turbodruk op de juiste manier verhoogt, is dat prima!)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 22 feb, 2013 0:59

misschien heeft de beste man gezocht op turbodruk verhogen :wink:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 22 feb, 2013 13:25

Het verhogen van de turbodruk middels een strakkere wastegate heeft bij een goed afgestelde motor geen nut. De ECU zal zien dat er meer druk is en terugregelen naar het gewenste niveau. Netto resultaat zal een verhoogde basisdruk zijn, maar geen extra vermogen.

Plaats reactie